جراح و متخصص ارتوپدی با بیان اینکه:«مصرف مکمل های کندرویتین، گلوکوزامین و کلاژن را توصیه نمی کنیم چون به غیر از چاق شدن تاثیرات زیادی در ترمیم غضروف مفصل ندارند.»تاکید کرد:«توصیه می کنیم افراد مصرف روزانه نصف آووکادو را در برنامه غذایی خود داشته باشند، همچنین مصرف لوبیای سویا، بابونه و سنجد برای مفاصل بسیار مفید است.»

قرص های غضروف ساز چاق کننده هستند

دکتر یاسر نژادی، جراح زانو، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره قرص های غضروف ساز و اینکه ترمیم غضروف های مفصلی با مصرف قرص های غضروف ساز واقعیت دارد، گفت:« غضروف مفصل به سختی قابل ترمیم است یعنی عملا یک دوز بسیار زیاد و طولانی مدتی از داروهای موثر باید مصرف شود تا در ترمیم غضروف زانو تاثیر داشته باشد البته این بحث ها شاید خوشایند شرکت های داروسازی نباشد.»


وی در ادامه گفت:« مصرف مکمل های کندرویتین، گلوکوزامین و کلاژن را توصیه نمی کنیم چون به غیر از چاق شدن تاثیرات زیادی در ترمیم غضروف مفصل ندارند. اما مصرف داروهایی را که حاوی موادی مثل آووکادو، لوبیای سویا ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C باشند را توصیه می کنیم. داروهای خارجی مثل پیاسکلیدین و یا داروهای داخلی اگر درصد خلوص را داشته باشند از مکمل هایی که کندرویتین و گلوکوزامین دارند موثرترند.»


وی تاکید کرد:« همیشه به بیمارانم توصیه می کنم برنامه غذایی مناسب و مداومی را داشته باشند به عنوان مثال در غذاهایشان از آووکادو استفاده کنند. در کشورهای عربی حتی به عنوان کره از میوه آووکادو نام می برند و این میوه در دستورغذاهای مدیترانه ای و عربی جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان یک روغن گیاهی سالم و مفید برای مفاصل شناخته می شود. خوشبختانه این میوه سالهاست که در شمال ایران کاشت می شود حالا شاید به کیفیت آووکادوهای فیلیپین و شیلی نباشد ولی یک میوه ای است که تاثیرات خوب آن را دیده ایم. حتی شرکت های معتبر دارویی با خلوص بالایی از آن در داروهایشان استفاده می کنند و تاثیرات مثبتی دارد.»

قرص های غضروف ساز چاق کننده هستند


وی با بیان اینکه توصیه می کنیم افراد مصرف روزانه نصف آووکادو را در برنامه غذایی خود داشته باشند، در ادامه به دیگر مواد غذایی مفید برای مفاصل اشاره کرد و گفت:« مصرف لوبیای سویا، بابونه و سنجد برای مفاصل بسیار مفید است، آنتی اکسیدان ها که در میوه های قرمز رنگ به وفور وجود دارد مثل شاه توت، رزبری، بلوبری نیز برای مفاصل مفید است، همچنین مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C مثل فلفل دلمه ای و پرتغال و دیگر میوه هایی که ویتامین C بالایی دارند، توصیه می شود.»


وی افزود:« به بیماران توصیه می کنیم در رژیم غذایی روزانه از ماهی های چرب که حاوی امگا3 که ترکیب مفیدی برای مفاصل است استفاده کنند که در میان ماهی های شمال، ماهی کفال که در زمستان صید می شود چربی بالایی دارد و از ماهی های جنوب نیز ماهی های راش گو و شانک چربی خوبی دارند. ماهی های وارداتی قیمت بالایی دارند ولی ماهی آزاد واقعی در ایران شاید کم باشد اما ماهی سالمونی که از کشور نروژ وارد می شود از جمله های ماهی های بسیار مفید است که جیوه و سرب بسیار کمی دارد. برخلاف ماهی های جنوب کشورمان که به دلیل آلودگی آب خلیج فارس سطح جیوه و سرب بالایی دارند، آب های آزاد سردسیری آلودگی بسیار پایین تری دارند ولی قیمت بالایی دارند و شاید زیاد در دسترس مردم نباشند ولی مصرف حجم کمی از این ماهی ها نیاز بدن را تامین می کند مثلا مصرف نیم کیلو ماهی سالمون در ماه کافی است.»


وی در پایان گفت:« مواد غذایی اشاره شده برای تقویت و ساخت غضروف مفاصل بسیار کمک کننده است. از نظر بحث های اقتصادی و قیمتی فکر نکنم تهیه این مواد غذایی از قیمت قرص های غضروف ساز بالاتر باشد. توصیه بنده به عنوان یک ارتوپد که سال ها در این زمینه کار کردم این است که بهتر است مردم از مواد طبیعی استفاده کنند و درغذای روزانه ماست های پروبیوتیک استفاده کنند که با یافته های علمی ثابت شده است مواد پروبیوتیک دار اثرات بسیار بیشتری از لبنیات سنتی دارند و به تقویت مفاصل کمک می کنند بنابراین بهتر است به رژیم غذایی پروبیوتیک ها را هم اضافه کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha