آیا می دانید بهترین راه برای گنجاندن سیر در رژیم غذایی چیست؟

نحوه ی خوردن سیر برای افرادی که کلسترول بالا یا دیابت دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، سیر برای بدن فواید سلامتی بسیار زیادی دارد. از مدیریت سطح کلسترول گرفته تا کنترل دیابت، این ماده قوی قرن ها در درمان های سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. اما چگونه می توانید سیر را به بخشی روزانه از رژیم غذایی خود تبدیل کنید؟

به گفته دکتر آنو پراساد، گنجاندن سیر در رژیم غذایی منظم شما می تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله ارتقای سلامت قلب، کنترل دیابت و کاهش سطح تری گلیسیرید را به همراه داشته باشد. در حالی که سیر خام ممکن است برای همه خوش طعم نباشد، چندین راه خوشمزه و موثر برای مصرف سیر و به حداکثر رساندن فواید آن وجود دارد.

بیشتر بدانید: خواص شگفت انگیز سیر

نحوه خوردن سیر به شکل روزانه

سیر خام با معده خالی

خوردن سیر خام با معده خالی می تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کند. دکتر پراساد توضیح می دهد: «آلیسین، ترکیبی که در سیر خام یافت می شود، به دلیل خواص کاهش دهنده کلسترول و رقیق کننده خون شناخته شده است. کافی است صبح ها چند حبه سیر خام را با یک لیوان آب بخورید.»

دکتر پراساد می‌گوید: «آلیسین وقتی پخته می‌شود رقیق می‌شود، بنابراین راه ایده‌آل برای خوردن سیر، خوردن آن به صورت خام و با معده خالی است. بنابراین، خوردن سیر خام با یک لیوان آب بهترین راه برای ارتقای سلامت قلب و مدیریت دیابت و حفظ بیشترین مواد مغذی است. اگر در مورد بوی سیر نگران هستید، می توانید آن را با لیمو، سرکه سیب یا آب داغ مصرف کنید.»

سیر خام

چای سیر

چای سیر یک گزینه عالی برای کسانی است که طعم ملایم تری از سیر را ترجیح می دهند و در عین حال از مزایای سیر لذت می برند.

برای تهیه چای سیر، یک حبه سیر را له کنید و به یک فنجان آب اضافه کنید. چای را چند دقیقه بجوشانید و سپس ۱ تا ۲ قاشق چایخوری دارچین به آن اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط چند دقیقه دم بکشد. در آخر یک قاشق چای خوری عسل و نصف قاشق چای خوری آب لیمو اضافه کنید.

این فنجان چای سیر خوش طعم و تقویت کننده سیستم ایمنی را می توانید صبح نوش جان کنید تا شما را سالم نگه دارد.

چای سیر

بیشتر بدانید: سیر چگونه باعث کاهش فشار خون می شود؟

سیر و عسل

ترکیب سیر با عسل یکی دیگر از راه های موثر برای گنجاندن سیر در برنامه روزانه است.

یک حبه سیر را به سه تا چهار قسمت خرد کنید و روی قاشق بگذارید. چند قطره عسل به قاشق اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس سیر را با دقت بجوید و قورت دهید.

اگر طعم آن خیلی قوی است، می توانید چند جرعه آب گرم در کنار آن بنوشید. از طرف دیگر، می توانید با ترکیب 10 حبه سیر ورقه شده با 5 قاشق غذاخوری عسل، مخلوطی تهیه کرده و نوش جان کنید.

روزانه یک قاشق از این مخلوط را با معده خالی میل کنید تا علائم رفلاکس اسید و برگشت اسید معده را کاهش دهید.

سیر عسل

سیر تفت داده شده

تفت دادن سیر طعمی ملایم و کمی شیرین به آن می دهد و در عین حال فواید سلامتی آن را حفظ می کند.

برای برشته کردن سیر، سر سیر را برش دهید و به آن روغن زیتون اضافه کنید و آن را در فویل آلومینیومی بپیچید. سپس آن را در فر با دمای 400 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) به مدت 30 تا 35 دقیقه یا تا زمانی که بافت آن ها نرم و طلایی شوند، قرار دهید.

پس از سرد شدن، حبه های سیر تفت داده شده را از پوست آن ها گرفته و روی نان بمالید یا به صورت دیپ و سس مخلوط کنید.

سیر تفت داده شده در عین حال که فواید سلامتی متعددی را ارائه می دهد، طعم لذیذی به غذاهای شما می بخشد.

سیر تفت داده شده

بیشتر بدانید: روزانه چند عدد سیر بخوریم؟

از سیر در آشپزی روزمره استفاده کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای گنجاندن سیر در رژیم غذایی روزانه، افزودن آن به وعده های غذایی معمولی است.

سیر به خوبی با انواع غذاها از جمله سبزیجات، کاری، دال ها، سوپ ها و سرخ کردنی ها ترکیب می شود. حبه های سیر را ریز خرد کرده یا له کنید و قبل از اضافه کردن مواد دیگر، آنها را با کمی روغن تفت دهید تا طعم معطر آن به غذاهای شما القا شود.

به یاد داشته باشید که پختن سیر می تواند قدرت آلیسین را کاهش دهد، بنابراین اگر ترجیح می دهید از مزایای سلامتی آن به حداکثر برسانید، سیر خام خرد شده را درست قبل از سرو به غذاهای پخته شده خود اضافه کنید.

سیر کوکو

روغن سیر

روغن سیر یکی دیگر از راه های مناسب برای لذت بردن از فواید سیر است. روغن سیر را می توان در پخت و پز، سس سالاد یا به عنوانچاشنی روی سبزیجات برشته یا نان استفاده کرد. برای تهیه روغن سیر، چندین حبه سیر را پوست بگیرید و له کنید، سپس آنها را با یک فنجان روغن پخت و پز با کیفیت بالا مانند روغن زیتون یا روغن آووکادو در یک قابلمه ترکیب کنید.

مخلوط را حدود 10 دقیقه روی حرارت ملایم حرارت دهید تا سیر نسوزد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. روغن را صاف کنید تا تکه های سیر جدا شود و آن را به یک بطری تمیز منتقل کنید. روغن سیر را تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید و از آن به عنوان یک افزودنی خوشمزه و معطر به غذاهای آشپزی خود استفاده کنید.

روغن سیر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ساسان IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    3 16
    سیر خام معده را داغون میکنه من چند حبه سیر رادر ماست رنده میکردم ومیخوردم هرروز واین کار باعث شد معدم ورم کنه
    پاسخ سایت:

    سلام. سیر برای معده و دستگاه گوارش مفید است زیرا حاوی مواد مغذی زیادی است، با این حال افراد مبتلا به بیماری های معده و یا افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند، باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند؛ چرا که سیر حاوی فروکتان است، ترکیبی که مشکلات زیادی برای معده و روده ایجاد می کند؛ بنابراین اگر هرروز مصرف شود می تواند برای شما ناراحتی ایجاد کند.

  • پری IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    9 1
    ازروزی که صبح ناشتا سیرمیخورم حالم خیلی خوب شده چربی خون قندخون وفشارخون را تنظیم میکنه خاصیت لاغرکننده ایی داره عالیه عالی
  • ایرانی IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 3
    بهترین راه استفاده ریختن در آش می باشد.
  • مهین. ر FR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 1
    سیر خام‌ناشتا پدر معده رو در میآره، کلا من معده ام ناراحته، پس با این حساب نمیتونم استفاده کنم، متاسفم،خیلی هم دوست دارم عاشق بوی سیرم ،ولی آقا دوست ندارند و منم همچنان گوش بفرمان 😆
    پاسخ سایت:

    افراد مبتلا به بیماری های معده و یا افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند، باید سیر را در حد اعتدال مصرف کنند؛ چرا که سیر حاوی فروکتان است، ترکیبی که مشکلات زیادی برای معده و روده ایجاد می کند.

  • بهناز IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 2
    درود برشما..وسپاس برای مطلب خوب وارزنده ی شما..متاسفانه مبتلا به ریفلاکس وسوزش هستم ودرعین حال عاشق سیر..دستوری که برای درمانش نوشتین باسیر وعسل رو امتحان کنم امیدوارم نتیجه بگیرم..تا چند روز باید این مخلوط سیر وعسل رو برای ریفلاکس استفاده کرد؟
    پاسخ سایت:

    سلام دوست عزیز. ممنون از شما. بهتر است بخاطر مشکلات گوارشی که دارید، قبل از مصرف این ترکیب با پزشک عمومی و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

  • اشتی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 3
    با سلام از اطلاعاتی که در اختیارمان میگذارید بسیار سپاسگزارم وقت خوش
  • محمد IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    3 1
    باسلام بهترین درمان برای سلامتی اعم ازچربی دیابت ولاغری وپروستات ومعده میباشد
  • مجید IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    4 0
    سلام وقت بخیرمن عاشق سیرهستم ناشتا یک روزدرمیان میخورم خیلیم عالی دست شمادردنکنه بااین راهنمایتون خداخیرتون بده
  • علی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    3 0
    سلام من کہ سیر را خیلی دوست دارم‌ عاشق سیرم ھر روز ھم میخورم 60 سالم ھمہ چیزم میزون چند ماہ استفادہ کنید تا متوجہ بشید ترا خدا خام بخورید قرص ودارو نخورید
  • مسعود IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    2 2
    سلام بسیارعالی وتشکرازمطلب توضیح داده شده موفق موید باشید
  • اکرم IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    ممنون بسیارعالی حتما میخورم
  • سعیدرادان از کازرون IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 2
    سلام در صورتیکه سیر خام خوردنش آزارتان می‌دهد از سیر سیاه استفاده کنید
  • حسنپور IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام من چون سیر ناشتا معدمو خیلی میسوزونه نمیتونم بخورم ولی همراه غذا هر چند تا بخام میخورم و با غذا میجوم اذیت نمیشم آیا تاثیری در کنترل چربی و قند خون داره یا نه حتماا باید ناشتا مصرف بشه ممنون از پاسختون
    پاسخ سایت:

    سلام. بله می توانید همراه با غذا سیر میل کنید. مصرف سیر به عنوان بخشی از رژیم غذایی می‌تواند به کنترل چربی خون کمک کند. همچنین می توانید برای کسب بهترین نتیجه با متخصص تغذیه مشورت کنید.