جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 356470

بدن برخی افراد نسبت به خوردن بادام حساس است و واکنش آلرژیک نشان می‌دهد که می‌تواند خطرناک باشد.

خوردن بادام برای چه افرادی مضر و خطرناک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیا تایمز، بادام، مغز دانه ای یکی از آجیل های درختی است که به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می شود.

بادام سرشار از پروتئین، فیبر، پتاسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین   و آنتی اکسیدانEمی باشد که برای بدن فواید سلامتی متعددی دارد. آنها به حفظ سلامت پوست، کاهش میزان بیماری قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و کاهش سطح فشار خون کمک می کنند.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام تمایل دارند در غشای سلولی بدن جمع شوند و از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند. خواص بادام برای لاغری نیز اثبات شده است.

با این حال، مانند هر غذای سالم دیگری، مصرف بیش از حد بادام برای سلامتی مفید نیست زیرا می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود؛ اما آیا افرادی هستند که از مصرف بادام اجتناب کنند؟ 

دکتر پریانکا روتاگی، متخصص تغذیه بالینی، بیمارستان آپولو توصیه می کند که افراد با داشتن شرایط نام برده شده زیر در مصرف بادام احتیاط کنند. 

کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند

این متخصص تغذیه گفت: «افرادی که داروهای ملین، فشار خون و آنتی بیوتیک استفاده می کنند، باید قبل از گنجاندن بادام در رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه مشورت کنند. بادام به طور طبیعی سرشار از منگنز است و یک مشت بادام 0.6 میلی گرم از این ماده معدنی را برای شما فراهم می کند که 27 درصد ارزش روزانه را تشکیل می دهد. مصرف زیاد بادام، در کنار یک رژیم غذایی غنی از منگنز ممکن است باعث تداخل دارویی شود.

کسانی که به آجیل حساسیت دارند

اگر به هر نوع آجیل حساسیت دارید و بعد از خوردن آنها دچار کهیر، تورم و مشکل در تنفس می شوید، از مصرف بادام نیز خودداری کنید. خوردن آجیل ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود که تهدید کننده زندگی است.

آلرژی به آجیلی مانند بادام رایج و اغلب شدید است. این نوع آلرژی‌ها معمولاً در سن ۲ سالگی ایجاد می‌شود و تعداد آجیل‌هایی که فرد به آن‌ها حساسیت دارد ممکن است با افزایش سن بیشتر شود.

تقریباً ۳۰ درصد افراد مبتلا به آلرژی بادام، به بیش از یک آجیل حساسیت دارند.

برخی از افراد مبتلا به آلرژی بادام ممکن است هنگام خوردن مواد غذایی دیگر هم دچار عارضه شوند و باید به آن توجه کنند.

به عنوان مثال ممکن است این افراد به میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی، کیوی، مرکبات، انگور یا انواع توت‌ها و سبزیجاتی مانند کرفس، هویج، گوجه فرنگی، مارچوبه، کاهو و برخی حبوبات واکنش منفی نشان دهند.

اگر بعد از خوردن مواد غذایی خارش دهان یا گوش، خارش گلو، کهیر روی دهان یا تورم لب‌ها، دهان، زبان یا گلو را تجربه کردید، ممکن است مبتلا به سندرم آلرژی غذایی (PFAS) که به آن سندرم آلرژی دهانی (OAS) نیز گفته می‌شود، مبتلا باشید.

این وضعیت به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین‌ها یا اجزای مشابه موجود در غذاها اتفاق می‌افتد.

آلرژی می‌تواند در سطوح پوستی، گوارشی، تنفسی و قلبی عروقی رخ دهد و حتی موجب مرگ شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود به حساسیت‌های غذایی خود توجه کنید و نسبت به خوراک خود دقیق باشید و به طور غیر مستقیم هم مواد حساسیت زا در رژیم غذایی نداشته باشید و از خوردن به عنوان مثال شکلات با عصاره بادام نیز خودداری کنید.

کسانی که در بلع مشکل دارند

کودکان خردسال و برخی افراد مسن که در بلع مشکل دارند نیز باید از مصرف آجیل خودداری کنند زیرا می تواند خطر خفگی را افزایش دهد. افرادی که از زوال عقل، بیماری پارکینسون و کاهش تحرک رنج می برند، ممکن است خطر آسپیراسیون بیشتری داشته باشند.

کسانی که مکمل ویتامین E مصرف می کنند

بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. 28 گرم بادام حاوی 7.4 میلی گرم ویتامین E است و نیاز روزانه ما به این ماده مغذی 15 میلی گرم می باشد. دکتر روتاگی اظهار داشت: «مصرف بیش از حد بادام همراه با مکمل ویتامین E می تواند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین E شده و علائمی نظیر بی حالی، تاری دید، سردرد، اسهال و نفخ ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha