سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 356006

شفا دهنده یونان باستان "بقراط"، ملقب به "پدر پزشکی"، غذای پایه رژیم غذایی یعنی عسل را، یک روش مهم در بهبود بیماری ها می داند.

خوردن روزی فقط یک قاشق عسل چه فوایدی برای بدن دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، زنبورهای عسل شهد گل ها را جمع آوری می کنند و مقداری آنزیم به شهد اضافه می کنند. سپس آن را در سلول های مومی قرار می دهند تا عسل برسد. آنزیم ها (ساکارز) قند موجود در شهد را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کنند.

مصرف روزانه یک قاشق عسل می تواند فواید زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. از زمان های قدیم عسل به دلیل ارزش غذایی آن مورد استفاده قرار می گرفته است.

عسل همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و آنزیم های ضروری است. 

ترکیبات غذایی یک وعده 20 گرمی عسل شامل موارد زیر می شود:

  • انرژی: 58 کیلو کالری / 246 کیلوژول
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 15.3 گرم
  • فروکتوز: 8.4 گرم
  • گلوکز: 6.9 گرم
  • پروتئین: 0.08 گرم
  • آب 3.5 گرم

مدیریت دیابت

مطالعات نشان داده اند که عسل در درمان و مدیریت دیابت شیرین مفید است. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که نقش مهمی در کنترل دیابت دارد. عسل می تواند به کاهش سطح قند (گلوکز پلاسما) در خون افراد مبتلا به دیابت کمک کند. عسل همچنین چربی خون و محتوای پروتئین واکنشی را در اکثر افراد و کسانی که مبتلا به چربی خون هستند، کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: عسل می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها باشد

مدیریت سرطان

مطالعات اخیر نشان می دهد که عسل با تداخل در مسیرهای سیگنال سلولی به مبارزه با سرطان کمک می کند. عسل یک پاسخ ایمنی در برابر سلول های سرطانی ایجاد می کند و از تکثیر آنها جلوگیری می کند. این عمل از رشد سلول های سرطانی ریه، سلول های سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سلول های سرطانی دهان، سرطان سینه، سرطان خون، سرطان مثانه و سلول های سرطانی استخوان جلوگیری می کند.

ارتقاء سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در عسل با کاهش خطر نارسایی قلبی به بهبود سلامت قلب کمک می کند. آنها با کاهش توانایی لخته شدن پلاکت ها در خون و جلوگیری از اکسید شدن لیپوپروتئین های با چگالی کم (پروتئینی که کلسترول را در جریان خون حمل می کند) خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهند.

مدیریت آسم و سرماخوردگی

پزشکان سنتی عامیانه از عسل برای درمان سرفه، تب و آسم استفاده می کردند. عسل می تواند به پیشگیری و کاهش آسم، سرفه های رایج و علائم تب کمک کند 

برخی از مطالعات نشان می دهد که درمان با عسل با جلوگیری از التهاب راه های هوایی، آسم را با موفقیت مدیریت می کند؛ چنین خواصی همچنین عسل را در مدیریت برونشیت مزمن مفید می کند.

بیشتر بدانید: ۶ خاصیت بی‌نظیر عسل را بشناسید

التیام زخم

عسل قدیمی ترین عامل درمان و التیام زخم شناخته شده است. عسل یک پاسخ ایمنی را فعال می کند که با عفونت مبارزه می کند، گلبول های سفید خون (که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کند) را تحریک می کند تا ترمیم بافت را شروع کنند. 

عسل همچنین در درمان زخم های حاد و خفیف و سوختگی های سطحی و جزئی موثر است.

منبع آنتی اکسیدان

بدن شما حاوی رادیکال های آزاد است که مسئول پیری، اختلال در عملکرد سلولی و ایجاد اختلالات قلب و عروق خونی هستند. عسل و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می توانند از شما در برابر چنین بیماری ها و سایر بیماری های مزمن محافظت کنند.

عسل تیره معمولاً حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان در مقایسه با عسل روشن تر است. کمیت و کیفیت عوامل اکسید کننده در عسل به نوع عسل و گلی که شهد آن را تامین می کند بستگی دارد.

یک مطالعه بر روی بزرگسالان سالم نشان داد که بعد از خوردن عسل آنتی اکسیدان پلاسما در بدن آنها افزایش یافته است؛ بنابراین ثابت می شود که آنتی اکسیدان ها سیستم دفاعی ایمنی بدن انسان را بهبود می بخشند.

افزایش عملکرد

به ازای هر قاشق چای خوری عسلی که مصرف می کنید، 17 گرم کربوهیدرات دریافت می کنید. این نشان می دهد که عسل می تواند به عنوان جایگزینی برای افزایش انرژی در طول تمرین مفید باشد.

مطالعات روی ورزشکاران نشان داد که مصرف مقادیر کم عسل در حین فعالیت بدنی باعث افزایش عملکرد آنها می شود. اثرات ایجاد شده توسط عسل بسیار بهتر از گلوکز بود که ثابت می کند عسل می تواند یک ماده تقویت کننده عملکرد در طول فعالیت بدنی باشد.

عسل منبع عالی گلوکز برای ورزشکاران است.  در طول تمرینات بدنی، قندی که آهسته سوخته می شود، برای حفظ انرژی بهتر است. عسل یکی از بهترین گزینه هاست زیرا قند را به آرامی وارد جریان خون می کند.

رشد سالم در کودکان

مشخص شده است که تغذیه نوزادان با عسل حافظه و رشد را بهبود می بخشد. همچنین به کاهش اضطراب و افزایش عملکرد کودک در مراحل بعدی زندگی کمک می کند.

.مطالعه‌ای روی بچه‌هایی که با عسل تغذیه می‌شوند نشان می‌دهد که آنها به طور پیوسته وزن اضافه می‌کنند، مدفوع سبک‌تر و نازک‌تری دارند، مشکل گوارشی ندارند، کلسیم بیشتری دریافت می‌کنند و رنگ پوست بهتری دارند. 

عسل می تواند جایگزینی عالی برای شیرینی برای کودکان باشد.

با این حال، دادن عسل به کودک تا یک سالگی توصیه نمی شود. عسل ممکن است حاوی باکتری کلستریدیوم باشد که می‌تواند باعث بوتولیسم نوزاد شود و باعث یبوست، گریه ضعیف و ضعف عضلانی می‌شود و با علائمی مانند مکیدن ضعیف و کاهش تون عضلانی (فلوپی). همراه است. برای جلوگیری از این امر، به نوزادان عسل ندهید.

تقویت هضم و جذب غذا

عسل سرشار از پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها سلامت باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش را تقویت می کنند. مصرف مواد غذایی مانند عسل جمعیت این باکتری ها را افزایش می دهد و در نتیجه سلامت روده را حفظ می کند.

درمان اختلالات چشمی

مردم باستان از نیلوفر آبی هندی و عسل آتیکا برای درمان و درمان اختلالات چشمی استفاده می کردند. امروزه هنوز توسط مردم محلی هند برای درمان اختلالات چشمی ناشی از عفونت سرخک استفاده می شود . عفونت باعث عوارضی از جمله اثرات تغییر رنگ روی قرنیه می شود. 

شفا دهنده یونان باستان "بقراط"، ملقب به "پدر پزشکی"، غذای پایه رژیم غذایی یعنی عسل را، یک روش مهم در بهبود بیماری ها می داند.

در زرادخانه پزشک معروف بقراط، عسل مقام اول را در رژیم غذایی دارد و استفاده روزانه از این محصول موجب قدرت بدن می شود.

عسل یک محصول ضد آلرژی است که مصرف آن حتی برای مادران باردار و شیرده مجاز است. با این حال، عسل یک محصول پرانرژی است و نباید در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

والنتینا اسکوروخود میکروبیولوژیست و بیوشیمیست در روسیه در مصاحبه ای گفت: "در روز، خوردن یک قاشق عسل قطعاً به افرادی که نیاز به انرژی کافی دارند، آسیب نمی رساند." علاوه بر این، فروکتوز در عسل بهترین ترین نوع قند است.

از مهمترین خواص عسل، ضد التهاب بودن، ضد آلرژی، خاصیت آنتی اکسیدان بودن و ضد سرطان بودن آن اشاره کرد.

عسل به دلیل داشتن اسید فرمیک داروی خوبی برای درمان بیماری های مفصلی است که به صورت خوردنی و یا زدن روی موضع درد توصیه می شود.

اگر از عسل زیاد استفاده نکنید، خوردن یک قاشق عسل می تواند پشتیبانی خارق العاده ای برای سلامتی در بدن شما ایجاد کند. عسل طبیعی تأثیر مثبتی بر وضعیت ایمنی بدن دارد و همچنین دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد انگلی است. بنابراین، با مصرف منظم یک یا دو قاشق چای خوری عسل، می توانید بدن خود را در برابر التهاب ایمن کنید.

پیش از این در خبرها آمده بود که از خرید شیرینی جاتی با ترکیب مارگارین بپرهیزید. بهتر است به جای شیرینی جات از عسل و یا میوه های خشک استفاده کنید. یا در منزل خود با استفاده از روغن گیاهی، عسل طبیعی، یا دیگر محصولات طبیعی اقدام به آشپزی و شیرینی پزی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha