آیا افزودن ویتامین به رژیم غذایی روزانه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ ما در مورد برخی از رایج ترین ویتامین ها و مواد مغذی مورد استفاده برای مدیریت وزن بحث خواهیم کرد و به نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت. این مقاله به بررسی برخی از موثرترین ویتامین ها برای کاهش وزن و متابولیسم می پردازد.

کدام ویتامین ها می توانند باعث کاهش وزن شوند؟

ویتامین ها به طور کلی منجر به کاهش وزن نمی شوند، بلکه مواد مغذی مهمی را که ممکن است در رژیم غذایی شما کمبود داشته باشند را برای بدن فراهم می کنند.

آیا ویتامین ها واقعا می توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

پاسخ کوتاه: بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، بدن شما به ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی کافی برای عملکرد مناسب خود نیاز دارد. اگر کمبود مواد مغذی خاصی دارید، می تواند متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش مصرف ویتامین می تواند به رفع نیازهای غذایی شما کمک کند.

با این حال، کاهش وزن احتمالا تنها با افزودن یک ویتامین یا ماده مغذی به برنامه روزانه شما اتفاق نمی افتد. کالری دریافتی مهمترین عامل تاثیرگذار بر وزن شماست. برای کاهش وزن باید کالری کمتری دریافت کنید. در حالی که مصرف یک ویتامین برای رفع کمبود ممکن است به برخی افراد کمک کند کالری را به طور موثرتری بسوزانند، رژیم غذایی و ورزش برای کاهش وزن ضروری هستند.

ویتامین ها چگونه به کاهش وزن کمک می کنند؟

ویتامین ها عملکردهای مختلفی دارند که می توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بسیاری از ویتامین های گروه B در تولید انرژی از غذا نقش دارند. برخی دیگر، از جمله ویتامین‌های کاهش وزن زنان، بر تولید و ترشح هورمون‌های خاصی در بدن تأثیر می‌گذارند که بر متابولیسم تأثیر می‌گذارند.

همچنین مهم است که در مورد استفاده از سایر مکمل‌های غذایی که معمولاً برای کاهش وزن به بازار عرضه می‌شوند،با متخصص صحبت کنیم. به عنوان مثال، مواد معدنی مانند آهن و منیزیم ممکن است با کمک به افراد مبتلا به کمبود، مانند ویتامین ها، به کاهش وزن کمک کنند. سایر مکمل‌ها مانند «چربی‌سوزها» ادعا می‌کنند که به طور موقت سرعت متابولیسم شما را افزایش می‌دهند، اگرچه تحقیقات مختلفی درباره این مکمل ها انجام گرفته است.

آیا زمانیکه برای کاهش وزن تلاش میکنیم باید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

پاسخ کوتاه بله است. در حالی که ویتامین ها می توانند در کاهش وزن نقش داشته باشند، اما این کار را به صورت غیر مستقیم و پشت صحنه انجام می دهند. برای بسیاری از افراد، ویتامین ها در هنگام تلاش برای کاهش وزن، یک "یار تمرینی" خوبی خواهند بود، اما آنها به تنهایی نمی توانند به این موفقیت دست یابند.

آیا ویتامین ها به کاهش چربی شکم کمک می کنند؟

ویتامین C، ویتامین D و ویتامین های B به فرآیند متابولیک بدن شما کمک می کنند. این ویتامین ها به کاهش دور کمر، BMI و سوخت و ساز مناسب کربوهیدرات، پروتئین و چربی کمک می کنند. در حالی که کاهش وزن قابل توجه مستلزم تلاش و نظم و انضباط مداوم است، برخی از تکنیک ها نیز می توانند به این روند کمک کنند.

ویتامین هایی برای کاهش وزن و متابولیسم

برخی از افراد ممکن است سلامت متابولیک خود را پس از مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی بهبود بخشند. قبل از افزودن این موارد به روتین روزانه خود، با متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید که به آنها نیاز دارید.

ویتامین B کمپلکس

ویتامین های B گروهی از چندین ماده مغذی ضروری برای تولید انرژی و متابولیسم با تبدیل غذا به انرژی هستند. برخی از ویتامین های B نیز ممکن است بر اشتهای شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل، کمبود ویتامین B اغلب با افزایش وزن و چاقی همراه است.

ویتامین B12 بسیار مهم است، زیرا می تواند به طور مستقیم بر انرژی و متابولیسم شما تأثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: از کجا بفهمیم کمبود ویتامین داریم؟

ویتامین D

ویتامین D ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد. محققان در حال بررسی ارتباط بین کمبود ویتامین D و چاقی هستند. با این حال، ما می دانیم که ویتامین D در تولید هورمون های مختلف نقش دارد؛ به عنوان مثال، کمبود ویتامین D اغلب با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط است، نقطه ای که زنان هورمون‌های جنسی مردانه تولید می‌کنند. به این ترتیب، تنها زنان مبتلا به PCOS و کمبود ویتامین D ممکن است پس از شروع مصرف مکمل، نتایج را ببینند، اما این نتایج در هر فرد بسیار متفاوت است.

در نهایت، کمبود ویتامین D اغلب با شرایط مرتبط با انرژی و خلق و خوی مانند خستگی و افسردگی مرتبط است که ممکن است به طور غیر مستقیم منجر به افزایش وزن شود.

آهن

آهن یک ماده معدنی مورد نیاز برای تشکیل گلبول های قرمز خون است. با کمبود آهن، سلول های خونی نمی توانند به درستی تشکیل شوند یا اکسیژن را به طور موثر به ماهیچه های شما منتقل کنند. این وضعیت کم خونی نامیده می شود و می تواند منجر به خستگی و ضعف شود که به طور غیر مستقیم به افزایش وزن ناخواسته منجر می شود.

آهن همچنین بر سلامت تیروئید شما نقش اساسی دارد که هورمون های ضروری برای متابولیسم را تولید می کند. در نهایت، برخی از محققان همچنین دریافتند که کمبود آهن ممکن است با التهاب مزمن، یک پاسخ نامناسب سیستم ایمنی که اغلب با چاقی همراه است، مرتبط باشد.

از آنجایی که زنان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند، آهن یکی از بهترین ویتامین های زنان برای دریافت انرژی و کاهش وزن است. با این حال، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که به آن نیاز دارید یا خیر، زیرا آهن بیش از حد می تواند عوارض جانبی نامطلوبی برای بدن داشته باشد.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین در بدن و درمان هرکدام

منیزیم

منیزیم تقریباً در تمام سلول‌های بدن شما نقش دارد، از جمله سلول‌هایی که برای متابولیسم و انرژی مورد نیاز هستند. به این ترتیب، کمبود منیزیم ممکن است به سرعت متابولیسم شما آسیب برساند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل منیزیم در شرکت‌کنندگانی که اضافه وزن و چاقی داشتند و با سطوح پایین منیزیم روبرو بودند، منجر به پروفایل‌های متابولیک و فشار خون بهتر می‌شود.

منیزیم یک الکترولیت است، بنابراین کمبود منیزیم نیز می تواند منجر به گرفتگی عضلات شود.

عصاره چای سبز

چای سبز دارای چندین ماده مغذی و ترکیبات قوی از جمله کاتچین و کافئین است که ممکن است به مدیریت وزن کمک کند. کاتچین های چای سبز، معروف به اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، ترکیبات ضد التهابی قدرتمندی هستند که در برگ های چای سبز یافت می شوند.

در همین حال، کافئین می تواند متابولیسم شما را به طور موقت تقویت کند. با این حال، باید از مصرف دوزهای بالای عصاره چای سبز (که اغلب برای کاهش وزن به بازار عرضه می شود) خودداری کنید زیرا شناخته شده است که باعث آسیب شدید کبدی می شوند.

برای دریافت فواید سلامتی چای سبز، چای سبز معمولی بنوشید و از عصاره آن خودداری کنید.

رسوراترول

رسوراترول یک ترکیب گیاهی قوی در پوست انگور، توت تیره، کاکائو، کرن بری و حتی بادام زمینی است. این ترکیب با بهبود مقاومت به انسولین، کاهش وزن بدن و چربی بدن مرتبط است.

کاهش وزن با مکمل

مکمل های ویتامین D و کلسیم 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، ممکن است در مورد قدرت کاهش وزن ترکیبی از مکمل های ویتامین D و کلسیم شنیده باشید.

 در واقع، تحقیقات منتشر شده در سال 2012 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی برای آزمایش این نظریه انجام شد.

در این مطالعه، 171 شرکت‌کننده، عمدتاً مردان و زنان سفیدپوست، به دو گروه تقسیم شدند. هر روز نیمی از آنها سه لیوان OJ غنی شده با D و کلسیم می نوشیدند. پس از 16 هفته، آن گروه بیشتر از گروه دیگر وزن کم نکرد (به طور متوسط ​​کمتر از 3 پوند)؛ با این حال، گروه تقویت شده-OJ-swigging چربی شکمی بیشتری را از دست دادند.

در طول آن هفته ها این نوع چربی در عمق شکم قرار می گیرد و سایر اندام ها را احاطه می کند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می دهد. بنابراین اگرچه ویتامین D + کلسیم یک عنصر جادویی برای کاهش وزن نیست، حداقل طبق این یک مطالعه، ممکن است مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار کافی از این مواد مغذی است یا با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌ها صحبت کنید.

دو مطالعه قدیمی تر (هر دو در سال 2008) نیز بررسی کرد: یک مطالعه نشان داد که کلسیم ممکن است گرسنگی را سرکوب کند و دیگری (که بر روی زنان دارای اضافه وزن و چاق متمرکز بود) نشان داد که این افراد می توانند وزن بیشتری را با یک رژیم غذایی بسیار کم کالری کاهش دهند، زمانی که سطح پایه بالاتری از ویتامین D در بدن خود داشتند.

البته توجه داشته باشید که اینها مطالعات قدیمی هستند و متخصصان سلامت رژیم های غذایی با کالری محدود را سالم یا موثر نمی دانند. 

 بسیاری از افراد مبتلا به چاقی سطح ویتامین D پایینی دارند و اصلاح آن برای سلامت اسکلتی عضلانی مهم است. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر افزایش کاهش وزن با افزایش مصرف این ویتامین وجود ندارد.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به شکل گیری ساختار غشای سلولی کمک می کند و انرژی بدن را تامین می کند. آنها همچنین می توانند بر سیستم قلبی عروقی، ریوی، ایمنی و غدد درون ریز بدن شما تأثیر بگذارند.

اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند، اما شواهد علمی قطعی کمی وجود دارد که نشان دهد از کاهش وزن حمایت می کند.

اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند بر خلق و خو و توانایی شما برای تفکر واضح تأثیر بگذارند. اگر احساس می‌کنید مه مغزی دارید یا در تمرکز مشکل دارید، اولویت‌بندی عادات سالم را دشوار می‌کند. بهبود مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در صورت کمبود به شما کمک کند، اما نقش مستقیمی در کاهش وزن ندارد.

مکمل های فیبر

فیبر کافی، برای سلامت قلب، قند خون و حفظ وزن مناسب مفید است. اکثر افراد تقریباً فیبر کافی  از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، بنابراین مهم است که مطمئن شوید میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، لوبیا و غلات کامل را در اولویت قرار می‌دهید؛ به خصوص که دریافت فیبر از آنچه می‌خورید بسیار بهتر از از مکمل‌هاست، زیرا این غذاها فواید سلامتی زیادی دارند که فراتر از آن چیزی است که یک مکمل می‌تواند به شما بدهد.

کاهش وزن با مکمل

آیا ویتامین های تیروئید می توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

تیروئید شما هورمون های متابولیک یا پیام رسان های شیمیایی مختلفی را آزاد می کند که مستقیماً بر متابولیسم تأثیر می گذارد. در نتیجه، افرادی که تیروئید کم کار دارند متابولیسم کندتری دارند و اغلب در حفظ وزن سالم مشکل دارند.

با این حال، اگر مشکوک به کم کاری تیروئید هستید، قبل از استفاده از ویتامین های تیروئیدی که برای کاهش وزن به بازار عرضه می شوند، باید با پزشک خود صحبت کنید.

در حالی که تامین کافی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند از فعالیت سالم تیروئید حمایت کند، هورمون درمانی تنها درمان تایید شده برای کم کاری تیروئید است.

همچنین امکان مصرف بیش از حد این ویتامین ها وجود دارد که می تواند سلامت بدن را تهدید کند.

بیشتر بدانید:چه افرادی به تزریق آمپول ویتامین B۱۲ نیاز دارند؟

چرا باید ویتامین مصرف کرد؟

ویتامین ها برای سلامتی ضروری هستند و کمبود آن می تواند اثرات مختلفی داشته باشد. برخی از علائم کمبود ویتامین عبارتند از:

  • سطوح انرژی پایین
  • خستگی و افسردگی
  • سلامت ایمنی ضعیف
  • خشکی پوست
  • سردرد
  • ضعف

مهم است که توجه داشته باشید که در مصرف ویتامین ها و مواد معدنی زیاده روی نکنید. این علائم را می توان نسبتاً تعمیم داد و به سختی مشخص کرد. بنابراین اگر به فکر افزودن ویتامین‌ها یا سایر مواد معدنی به رژیم غذایی خود هستید، ابتدا باید با یک متخصص تغذیه یا پزشک متخصص مشورت کنید تا تعیین کند، به کدام ویتامین نیاز دارید.

اگر کمبود ویتامین از قبل بر متابولیسم شما تأثیر گذاشته باشد، مصرف یک ویتامین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ویتامین ها به تنهایی برای کاهش وزن موثر است.

رژیم غذایی و ورزش دو عامل مهم برای کاهش وزن هستند، مگر اینکه شرایط سلامتی داشته باشید که بر توانایی شما برای کاهش وزن تأثیر بگذارد.

ویتامین B12 برای چیست؟

ویتامین B12 برای کمک به تشکیل گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند، ضروری است. علاوه بر این، در متابولیسم و نحوه استفاده بدن از غذا برای انرژی نیز نقش دارد.

کدام ویتامین برای کاهش وزن بهتر است؟

اگر از قبل کمبود ویتامین دارید، ویتامین‌های D و ویتامین‌های B کمپلکس ممکن است به کاهش وزن کمک کنند . با این حال، ویتامین ها به تنهایی احتمالا به کاهش وزن شما کمک نمی کنند، بنابراین ترکیب آنها با رژیم غذایی مناسب و رژیم ورزشی برای نتایج مطلوب مهم است.

کاهش وزن با مکمل

نشانه های B12 پایین چیست؟

برخی از علائم کمبود ویتامین B12 شامل خستگی، سردرد، ضعف، تنگی نفس و یا مشکلات بینایی است. کمبود B12 به ویژه در گیاهخواران شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha