این روزها مستاجران از همیشه نگران‌تر هستند. نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی، نگرانی اجاره‌نشینان را از قیمت‌های جدید اجاره‌بها تشدید کرده است. بازار نقل و انتقال و اجاره مسکن، هم زمان با نزدیک شدن به فصل تابستان و هم زمان با دما، گرم می‌شود.

دلهره و نگرانی؛ دستاورد مسوولان برای مستاجران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت، در این مدت مستاجران در همه شهرهای کشور همواره اضطراب انعقاد قرارداد جدید اجاره‌بهای خود را دارند. بررسی میدانی از بازار اجاره مسکن پایتخت بیانگر رشد قیمت‌ها است. البته مالکانی نیز وجود دارند که برای امسال افزایش قیمت چندانی اعمال نکرده‌اند، با این وجود مستاجران از دولت انتظار دارند تا زمان رسیدن به فصل تابستان و ایام نقل و انتقالات، اقدام اثرگذاری در حوزه مدیریت بازار اجاره انجام دهد و این بازار به حال خود رها نشود.
بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که تقاضای خرید در برخی مناطق افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که به دلیل سرمایه‌گذاری و از بین نرفتن سرمایه بوده است. از سوی دیگر مستاجران از آینده مبهمی که در انتظارشان است، نگرانند.
مردم عامل گرانی اجاره‌بها را مشاوران املاک می‌دانند. نکته این است که در سایت‌های مجازی برخی از صاحبخانه‌ها قیمت خانه را بالاتر از مشاوران املاک گذاشته‌اند.


شرایط برای مستاجران دشوارتر می‌شود


بیت‌الله ستاریان کارشناس مسکن در خصوص اینکه آیا مشاوران املاک قیمت‌گذار هستند یا خیر، گفت: مردم سالیان سال است که گرانی مسکن را به گردن دیگران می‌اندازند در حالی که کمبود مسکن دلیل اصلی گرانی‌ها است نه مشاوران املاک. او در ادامه بیان کرد: مشاوران املاک فقط می‌توانند یک‌دهم درصد روی قیمت مسکن تاثیر بگذارند نه اینکه قیمت‌گذاری کنند؛ شاید در قیمت یک ساختمان خاص تاثیر داشته باشند اما اینکه کلا قیمت‌گذاری توسط مشاوران املاک باشد اشتباه است.
این کارشناس مسکن در خصوص افزایش اجاره‌بها گفت: هر سال در همین زمان اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کرد. با توجه به اینکه همه کالاها تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است اجاره خانه نیز بر همین مبنا افزایش پیدا خواهد کرد و این کوچ معکوس مستاجران را به همراه خواهد داشت. مستاجر از خانه ۱۰۰ متری به ۵۰ متری و از منطقه‌ای به منطقه‌ای پایین‌تر خواهد رفت.


نقش مشاوران املاک در گرانی


فرهاد بیضایی کارشناس مسکن نیز در خصوص تاثیر مشاوران املاک بر قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی گفت: همیشه بحث این بوده است که مشاوران املاک قیمت‌گذاری می‌کنند اما مشاوران املاک سیگنال گرانی ارسال می‌کنند و تعیین‌کننده نیستند. شاید در گذشته با دریافت کمیسیون باعث گرانی بودند اما امروزه با قانون‌گذاری دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و قیمت مسکن به عرضه و تقاضا بستگی دارد.
او در ادامه بیان کرد: اول از همه باید عرضه به قدری باشد که تقاضا را پوشش دهد و قیمت‌ها به یک تعادل برسد.
این کارشناس مسکن درباره راهکار کنترل قیمت‌گذاری بیان کرد: عرضه باید مدیریت شود که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و زمین که موانع اصلی تامین مسکن هستند را برطرف کنیم. بحث سیاست‌های شهرسازی را مورد بازنگری قرار دهیم. طرح‌های جامع باید مورد بازنگری قرار گیرد و در جاهایی که مشکل زمین است باید شهر توسعه پیدا کند که زمین‌های ذخیره شهری برای ساخت واحدهای مسکونی جدید شکل گیرد. دولت نگاه مناسبی برای برون‌رفت از رکود ساخت‌وساز ندارد و این منجر به کاهش عرضه شده است. در بحث نهضت ملی هم از همان اول مورد انتقاد بوده و این انتقادات هم عیان شده است و اگر امکان جذب تقاضا داشته باشیم رد فرمت فعلی نهضت ملی مسکن وجود ندارد دولت باید با توجه به محدودیت‌ها، زمین‌های شهری را برای بهبود عرضه مسکن با اولویت ارائه دهد.
بیضایی همچنین گفت: بحث سایت‌های مجازی اجاره‌بها که معاملات مسکن و فعالیت گردش مالی را مدیریت می‌کنند و یک شرایط نسبتا ایمن با کاهش واسطه‌گری عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کند.


رشد معاملات سرمایه‌ای


یکی از مشاوران املاک در افسریه گفت: تقاضای خرید در این محدوده بیشتر و این باعث ایجاد قیمت کاذب در این منطقه شده است، از سوی دیگر مردم مسکن را برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند.
او در خصوص وضعیت اجاره‌بها به مهر گفت: تقاضای اجاره‌بها نیز افزایش پیدا کرده است و هر کس بنا بر بودجه‌اش تقاضا دارد. در این منطقه از ۵۰ میلیون پول رهن آغاز می‌شود.
یکی دیگر از مشاوران املاک این محله گفت: مردم به دنبال خانه‌دار شدن به این محله می‌آیند و خانه‌های تقریبا سن بالا خریداری می‌کنند فروش در این محله‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و فقط تقاضای خرید روز به روز بیشتر می‌شود.
او درخصوص وضعیت اجاره‌بها نیز گفت: اجاره‌بها در این روزها برای مستاجران تبدیل به یک کابوس شده است، چراکه روزانه افزایش پیدا می‌کند و این موضوع مستاجران را نگران از آینده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha