تحقیقات جدید نشان می دهد که انجام یک سی تی اسکن در دوران کودکی خطر ابتلای کودک به تومور مغزی، لوسمی یا لنفوم در آینده را افزایش نمی دهد، اما انجام چهار اسکن یا بیشتر این احتمال را بیش از دو برابر می کند.

چند تا سی تی اسکن برای کودکان بی خطر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی سی تی اسکن از اشعه با دوز پایین استفاده می کند که می تواند به سلول ها آسیب برساند. به گفته محققان، شواهد گذشته در مورد خطرات سرطان ناشی از این اسکن ها در کودکان 18 ساله و کمتر متناقض بود.

برای این مطالعه، داده‌های بیش از 7800 کودک در تایوان که بین سال‌های 2000 تا 2013 مبتلا به تومورهای داخل جمجمه، لوسمی یا لنفوم بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

سپس محققان میزان تومور را برای آن دسته از کودکانی که سی تی اسکن انجام داده بودند با کودکانی که انجام نداده بودند مقایسه کردند.

در حالی که این مطالعه هیچ افزایش خطری را پس از یک سی تی اسکن نشان نداد، در کودکانی که دو تا سه اسکن دریافت کردند، خطر ابتلا به تومورهای داخل جمجمه را افزایش داشت. آن دسته از کودکانی که چهار یا بیشتر سی تی اسکن دریافت کردند، بیش از دو برابر خطر ابتلا به تومورهای داخل جمجمه، لوسمی و لنفوم غیر هوچکین را داشتند.

بیشتر بدانید : سی تی اسکن چیست و چگونه انجام میشود؟

این یافته ها در 24 آوریل در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شد.

نویسنده یو-هسوان جونی شائو، از کالج علوم و فناوری پزشکی در دانشگاه پزشکی تایپه در تایوان، گفت: «کار ما اهمیت استراتژی‌های حفاظت در برابر تشعشعات را که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه قرار گرفته است، تقویت می‌کند.

شائو گفت: باید از سی تی اسکن های غیرضروری اجتناب شود و باید به بیمارانی که نیاز به سی تی اسکن های مکرر دارند، توجه ویژه شود.این مطالعه نشان داد که به نظر می رسد کودکان کوچکتر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان از سی تی اسکن های مکرر هستند.

نویسندگان می‌گویند: «والدین و بیماران اطفال باید قبل از انجام اقدامات رادیولوژیکی از خطرات و فواید آن آگاه باشند و تشویق شوند تا در تصمیم‌گیری درباره تصویربرداری مشارکت کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha