اولین خواسته مردم از مسئولین این است که واقعیت آن چه که اتفاق می‌افتد را به آن‌ها بگویند. با این حال روز گذشته همین که وزیر بهداشت اعلام کرد:

نترسید؛ کرونا برابر با مرگ نیست

سلامت نیوز: اولین خواسته مردم از مسئولین این است که واقعیت آن چه که اتفاق می‌افتد را به آن‌ها بگویند. با این حال روز گذشته همین که وزیر بهداشت اعلام کرد:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد،«پیک ابتلا به کرونا هفته آینده است»و صحبت‌هایی از اپیدمی شدن بیماری کرونا منتشر شد وحشت بیشتری جامعه را فرا گرفت و خیلی‌ها که تا کنون خونسردی خودشان را حفظ کرده بودند هم، راهیِ ییلاق و قشلاق شدند و شهر را رها کردند؛ سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است چطور باید اخبار مربوط به کرونا را به جامعه منتقل کرد که دچار رعب و وحشت نشود؟

>با مردم تعارف نداریم

امیر محمود حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در رابطه با این موضوع  گفت:«ادبیات مسئولان در نحوه بر قراری ارتباط با مردم برای بیان واقعیت‌ها بسیار حائز اهمیت است و در چند روز اخیر در برخی موارد شاهد بودیم که مسئولین از ادبیات خوبی استفاده نکردند.

استفاده از کلمه پیک یا اپیدمی دارای بار منفی است و به همین دلیل هم شاهدیم که برای بار دوم موجی از ترس و وحشت در جامعه اتفاق افتاده است. به جای استفاده از این واژه‌ها مسئولین باید برای مردم توضیح می‌دادند که امروز روز دهم واقعه است و طبق یافته‌های پزشکی دوره کمون این بیماری 2هفته است یعنی کسانی که در اولین روز‌های شیوع بیماری مبتلا شده‌اند هفته آینده علائم بیماری را خواهند داشت و به همین دلیل به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان تا حد زیادی افزایش پیدا کند. در کنار آن هم باید توضیحات بهداشتی و آموزشی در خصوص بهداشت فردی داده می‌شد.

می‌خواهم بگویم نحوه بیان مردم بسیار موثر است و مسئولین باید واقعیت‌های موجود را شسته و رفته به مردم بگویند، تعارف که با مردم نداریم.»

>کرونا مساوی با مرگ نیست

او در ادامه افزود:«باید واقعیت‌ها را به بهترین نحو ممکن به مردم گفت، مردم ترس از مرگ دارند و باید برای آنها روشنگری اتفاق بیفتد که ابتلا به این بیماری مساوی با مرگ نیست.

رسانه‌ها باید در این امر موثر عمل کنند و با افراد بهبود یافته صحبت کنند که تصویر مردم از کرونا تنها بیمارستان و مرگ‌ومیر نباشد. مردم باید میزان درمان را هم بدانند و امید داشته باشند که در صورت ابتلا می‌توانند بهبود پیدا کنند.

همه چیز هم دست مسئولین نیست، خیلی از موارد به خود مردم مرتبط است، مردم انتظار دارند هر کس که ترس از کرونا دارد بتواند آزمایش بدهد خوب این موضوع امکان پذیر نیست، باید حداقل‌های بهداشت فردی رعایت شود و آرامش به جامعه تزریق شود و در عین حال به بهترین شکل ممکن واقعیت‌ها تشریح شود.

امروز در جامعه ما ترس از مرگ و عدم معالجه به وجود آمده است و سبب می‌شود تا مردم رفتار‌های هیجانی انجام دهند. مردم ما باید بدانند که میزان مرگ و میر در شدید ترین حالت 7 درصد بیشتر نیست و آن هم در رابطه با افرادی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا در شرایط بیماری‌های خاص هستند. باید در کنار اعداد و ارقامی که داده می‌شود توضیحاتی هم به مردم داده شود که مردم بدانند تا چه حد احتمال بهبود وجود دارد آن وقت تا حد زیادی ترس از مرگ و میر کاسته می‌شود.»

>آمار‌ها نسبت به جمعیت گفته شود

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد:«همه ما در این خصوص وظیفه داریم و باید تا حد امکان از ترس جامعه کم کنیم چون ترس برابر با مرگ است. در این بین هم برخی به دنبال انتقام گیری‌های سیاسی و حزبی و جناحی شان هستند و با بزرگنمایی و اغراق‌های نا به جا تنها ترس و اضطراب را به جامعه تزریق می‌کنند.

از طرف دیگر هم برخی شبکه‌های معاند و آن طرف آبی تلاش می‌کنند که ترس را در جامعه ما هر روز بیشتر کنند! مردم باید بدانند که اگر بترسند خطر ابتلای آن‌ها به بیماری افزایش می‌یابد. تنها با آرامش است که سیستم ایمنی بدن بهتر عمل خواهد کرد.

نباید در باره این مسئله اغراق صورت بگیرد، این همه درباره تعداد مبتلایان و جانباختگان صحبت می‌شود اما هیچ کس نمی‌آید یک دو دو تا چهار تای ساده کند و بگوید مثلا در کشور ما از 85 میلیون جمعیت تا کنون نزدیک به 600 نفر مبتلا شده اند و در تهران از نزدیک به 8میلیون جمعیت ثابت در استان 52 نفر مبتلا شده‌اند! باید گفت که از چه تعداد جمعیت چه تعدادی مبتلا شده‌اند، چرا که این کار می‌تواند به حد زیادی امیدواری را در جامعه رواج دهد. آمار و ارقامی که داده می‌شود نسبت به جمعیت استان‌ها آمار بالایی نیست که تا این حد رعب و وحشت به جامعه وارد کرده است.

کرونا تا این حدی که گفته می‌شود ترس و وحشت ندارد و تنها با خود مراقبتی خیلی راحت می‌توان از این برهه زمانی عبور کرد. باید دست از اعداد و ارقام‌های مجازی و واقعی و غیره برداشت. از طرف دیگر همه حالا طنز پرداز شده اند! این نوع طنز‌ها باعث می‌شود که کرونا جدی گرفته نشود؛ باید در کنار اینکه این بیماری را جدی می‌گیریم و بهداشت را رعایت می‌کنیم، از آن نترسیم و بدانیم که ابتلا به این بیماری مساوی با مرگ نیست.

این روزها هم می‌گذرد و بعدا خواهیم دید که روسیاهی آن به ذغالهایی می‌ماند که در کنار مردم حضور نیافتند.»به نظر می‌رسد نوع ادبیات مسئولین در خصوص ایجاد رعب و وحشت در جامعه بسیار موثر است بنابر این باید مسئولین خیلی مراقب کلماتی که از آن استفاده می‌کنند باشند، از طرف دیگر مردم هم باید بدانند که ابتلا به بیماری کرونا برابر با مرگ نیست و می‌توان با رعایت بهداشت فردی به طور چشمگیری از ابتلا به آن جلوگیری کرد اما اگر به هر دلیلی به این ویروس مبتلا شدیم این موضوع بیانگر پایان زندگی نیست. از یاد نبریم که از 593نفری که مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند تا کنون 123 نفر بهبود یافته‌اند و تنها 43 نفر جان باختند. پس در صد بهبودی خیلی بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha