معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که عمده تخلف دارویی در شرایط حاد اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی مجازی و خارج از زنجیره اصلی تأمین دارو رخ می‌دهد، عنوان کرد: در حال حاضر کمبود دارویی کشور در حوزه داروهای اصلی کمتر از یک درصد بازار است این داروها در حوزه بیماری‌های خاص است مشکلاتی را به وجود آورده و در افکار عمومی پررنگ شده است.

بحران اقتصادی و افزایش تخلف دارویی در شبکه‌های اجتماعی

سلامت نیوز:  معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که عمده تخلف دارویی در شرایط حاد اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی مجازی و خارج از زنجیره اصلی تأمین دارو رخ می‌دهد، عنوان کرد: در حال حاضر کمبود دارویی کشور در حوزه داروهای اصلی کمتر از یک درصد بازار است این داروها در حوزه بیماری‌های خاص است مشکلاتی را به وجود آورده و در افکار عمومی پررنگ شده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایرج حریرچی، در گفت و گو با «شفقنا» در خصوص تدابیر وزارت بهداشت در خصوص کنترل بازار دارو در شرایط تحریم عنوان کرد: خوشبختانه در طرح تحول سلامت زیرساخت‌هایی شکل گرفت و مراکزی ایجاد شد که متناسب با استطاعت مردم به ارائه خدمت می‌پردازد.

او عنوان کرد: هنگامی که کشورها با چنین شرایطی در حوزه دارو و درمان مواجه می‌شوند، نقش دولت و بیمه‌ها در تأمین هزینه‌های دارویی باید به‌صورت معنی داری افزایش پیدا کند.

کمبود دارویی کشور در حوزه داروهای اصلی کمتر از یک درصد بازار است

حریرچی با تأکید بر این که در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل با مشکلات کمتری در خصوص تأمین دارو مواجه هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر کمبود دارویی کشور در حوزه داروهای اصلی کمتر از یک درصد بازار است در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی تا یک و نیم درصد کمبود دارو در کشورهای توسعه یافته نیز اجتناب ناپذیر است اما به دلیل اینکه این داروها در حوزه بیماری‌های خاص است مشکلاتی را به وجود آورده و در افکار عمومی پررنگ شده است.

او ادامه داد: این را نیز در نظر بگیرید که دارو تاریخ مصرف دارد، شرایط خاص نگهداری دارد و به این صورت نیست که آن را تولید یا حجم زیادی از آن را وارد کرده و در انبار نگهداری کنیم برای مواقع مورد نیاز.

امکان تخلف دارویی کم اما صفر نیست

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص حجم تخلفات در بازار دارو در شرایط تحریم اظهار کرد: از یک سو قیمت‌ها بر روی دارو درج می‌شود و از سوی دیگر نظارت‌های  وزارت بهداشت بسیار گسترده است. لذا امکان تخلف بسیار کم است اما صفر نیست.

استفاده از مشابه خارجی داروهای تولید داخل به نفع داروخانه‌ها است

معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اما مواردی را در داروخانه‌ها شاهد هستیم که ممکن است مردم را تشویق به استفاده از داروی خارجی کنند در حالی که مشابه داخلی آن وجود دارد زیرا سود داروی خارجی برای داروخانه‌ها چند برابر است و ما به تفاوت قیمت آن نیز با مشابه داخلی بسیار زیاد است.

او افزود: همچنین این نوع داروها تحت پوشش بیمه قرار ندارد و مبلغ آن به‌صورت نقدی به دست داروخانه‌ها می‌رسد.

ممکن است در داروخانه‌ها مواردی از عرضه غیرقانونی ناشی از قاچاق رخ دهد

حریرچی با تائید این موضوع که ممکن است در داروخانه‌ها مواردی از عرضه غیرقانونی ناشی از قاچاق رخ دهد، خاطرنشان کرد: اما آنچه که تحت عنوان تخلف دارویی در شرایط حاد اقتصادی مشاهده می‌کنید در شبکه‌های اجتماعی مجازی است که در واقع خارج از زنجیره اصلی توزیع دارویی رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha