یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 215331

یکی از مشکلات اساسی بیشتر افراد در این دوره‌ی غذاهای فوری و زندگی ماشینی اضافه وزن و چاقی است. و البته که روش های مختلفی هم برای كاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام وجود دارد كه به جرات میتوان گفت بسیاری از این روش ها خطرناک و نادرست هستند.

۱۰ گام اساسی تا کاهش وزن که همه باید بدانند

سلامت نیوز: یکی از مشکلات اساسی بیشتر افراد در این دوره‌ی غذاهای فوری و زندگی ماشینی اضافه وزن و چاقی است. و البته که روش های مختلفی هم برای كاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام وجود دارد كه به جرات میتوان گفت بسیاری از این روش ها خطرناک و نادرست هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، ما در این نوشتار ۱۰ گام اساسی تا کاهش وزن را بیان می کنیم که دانستن آن برای همه ضروری است.

۱. فقط غذای خانگی بخورید

حتما نیاز به توضیح نیست که فست فودها و غذاهای رستوران هایی که نمی دانید از چه روغن و مواد اولیه ای تهیه شده اند چقدر شما را از هدف اصلی تان که کاهش وزن است دور میکنند.


۲. روزی سه وعده سبزیجات بخورید

کلم، کاهو، هویج، خیار، کرفس و بسیاری سبزیجات دیگر آن قدر خوشمزه و خوشرنگ و سالم و مقوی هستند که حتی نیازی نیست آنها را بپزید و مصرف کنید. بلکه می توانید به عنوان میوه عصر یا میان وعده صبح تان از این سبزیجات تازه استفاده کنید.


۳. غلات بیش‌تری مصرف کنید

افرادی که از غلات سبوس دار به صورت روزانه استفاده می کنند، کمتر از سایر افراد چاق شده اند. البته به یاد داشته باشید که تنها به خاطر سبوس دار بودن نباید بیش از حد از آن استفاده کنید. کربوهیدرات هایی وجود دارد که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.


۴. حداقل هفته‌ای یک وعده غذای بدون گوشت بخورید


همانقدر که پروتیین برای سلامتی تان لازم است زیاده روی در مصرف آن هم خطرناک است. مطمین باشید هیچ اتفاقی نمی افتد اگر هفته ای یکی دوبار غذاهای بدون هیچ نوع گوشتی و فقط حاوی سبزیجات و حبوبات مصرف کنید.

۵. همیشه صبحانه‌ی سالم میل کنید

یكی از راه‌های موفقیت در کاهش وزن آن است كه صبحانه بخورید و وزن كم كنید. بسیاری از مطالعه‌ها نشان داده‌اند این باور درست است. در واقع نخوردن صبحانه باعث می‌شود احساس گرسنگی كنید و در وعده‌های بعدی مانند ناهار و شام بیشتر غذا بخورید.


۶. آب بیش‌تری بنوشید

در هر موقعیتی که فراهم شد یك لیوان آب بنوشید. افراد اغلب گرسنگی را با تشنگی اشتباه می‌گیرند بنابراین می‌توانید به جای خوردن چیپس و دریافت كالری فراوان، یك لیوان آب یخ بنوشید. البته اگر نمی‌توانید آب ساده بخورید، می‌توانید آن را طعم‌دار یا یك فنجان چای میوه میل كنید.


۷. تنقلات سالم مصرف کنید

مصرف دانه های آجیل بدون نمک می تواند میانوعده های عالی و سالمی باشد. حتی اگر به برگه های خشک شده آلو و زردآلو هم علاقمند باشید می توانند برای کاهش وزن تان نقش یک سوپرمن را بازی کنند.


۸. از چربی‌های اشباع شده پرهیز کنید

بطور کلی چربی ها و روغن ها زنجیره ای از ملکول های اسید های چرب هستند که عمدتا از اتم های کربن ساخته شده اند. چربی ها به دلیل داشتن اتصالات کربنی بیشتر در میان اتم های کربنشان در دمای اطاق به حالت جامد هستند و به همین علت هم به آنها اشباع شده گویند. انواع دیگر چربی که اتصالات کربنی کمتری دارند غیر اشباع نامیده می شوند و در دمای اطاق به حالت مایعند مانند انواع روغن های گیاهی.

برای بهره مندی از فوائد و اثرات مثبت چربی ها، انواع چربی اشباع نشده به ویژه اسیدهای چرب امگا – سه را مصرف کنید. مصرف انواع اشباع و بخصوص چربی های ترانس را ( که تحت عنوان روغن های گیاهی هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه معرفی می شوند) را محدود کنید تا به کاهش وزن خوبی برسید.

۹. فقط لبنیات کم چرب مصرف کنید

باید توجه کنید که حذف تمامی محصولات لبنی به منظور لاغر شدن ضروری نیست، چرا که فرآورده های لبنی منابع اصلی کلسیم برای ما می باشند و قطعاً عدم مصرف آنها غیر عقلانی خواهد بود، چرا که کلسیم برای ساختن و حفظ استخوان و دندان ضروری است، علاوه بر آن یک عنصر ضروری برای انجام سایر عملکردهای بدن است.

برای کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری قلبی باید شیر بدون چربی یا کم چربی مصرف کرد. واقعیت آنست که محصولات لبنی پرچرب مانند کره و پنیرهای پرچرب دارای کالری بالایی هستند و از منابع اصلی چربی اشباع شده به شمار می آیند. بنابراین عموماً کاهش مصرف آنها، ایده خوبی است.


۱۰. بیش‌تر ماهی بخورید

ماهی دارای مقادیر قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ است که می توان به عنوان یک عامل لاغری نام برد. از طرف دیگر، ماهی ها میزان چربی های خوب را که به موازات بیشتر شدن سن در بدن کاهش می یابد افزایش می دهند و از این طریق مانع متراکم شدن چربی ها در دوران میانسالی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha