چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است، گفت: این بیماری تحت کنترل است و مردم نگران نباشند اما شعله وری(فراگیری) که در نقاط مختلف وجود دارد از طریق دام های آلوده ای است که از مبادی شرقی و غربی کشور وارد می شود.

آخرین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است، گفت: این بیماری تحت کنترل است و مردم نگران نباشند اما شعله وری(فراگیری) که در نقاط مختلف وجود دارد از طریق دام های آلوده ای است که از مبادی شرقی و غربی کشور وارد می شود.

به گزارش سلامت نیوز، محمد نعیم امینی فرد در گفت و گو با پانا، درخصوص آخرین وضعیت فراگیری بیماری تب کریمه کنگو اظهارداشت: هفته گذشته جلسه ای را با مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برگزار کردیم و در این جلسه مواردی درخصوص آموزش بهداشت، آمادگی مراکز درمانی و همچنین تجهیز مراکز ذبح دام عنوان شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری جدیدی نیست، گفت: این بیماری بومی و آندمیک است و مخازن ویروس آن در داخل کشور به صورت پراکنده وجود دارد و ناقل بیماری هم مشخص است. بیماری تب کریمه کنگو همواره در کشور وجود داشته اما نکته مهم این است که زنجیره انتقال بیماری مشترک دام و انسان قطع شود.

وی درباره آخرین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو گفت: بر اساس آخرین آماری که در اختیار ما قرار دارد تا هفته گذشته تعداد مبتلایان در سال جاری 31 تن بوده است که البته چند مورد جدید نیز طی هفته جاری اضافه شده که دو مورد به صورت مشخص از استان مازندران بوده است. همچنین از ابتدای سال تا کنون سه مورد فوتی ناشی از این بیماری گزارش شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تمامی مراکز درمانی کشور برای مقابله و درمان بیماری تب کریمه کنگو در آماده باش به سر می برند، اظهارداشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت کلیه مراکز بهداشتی و درمان در نقاط مختلف آمادگی پذیرش بیماران احتمالی را دارند و مشکلی بابت درمان بیماران وجود ندارد.

امینی فرد همچنین درخصوص نقش مهم نظارت سازمان دامپزشکی بر مراکز ذبح دام گفت: سازمان دامپزشکی نیز باید نظارت جدی در بخش ذبح دام در مراکز انجام دهد. متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد مراکزی هستند به صورت غیراستاندارد در سطح شهر نسبت به عرضه و ذبح دام اقدام می کنند که این مراکز مستعد انتقال بیماری هستند و باید با این مراکز برخورد شود تا استانداردهای بهداشتی رعایت شود.

وی در ادامه افزود: بنابراین سازمان دامپزشکی باید نسبت به تجهیز کشتارگاه های صنعتی و رعایت موارد ایمنی در این مراکز نیز اقدام کند. البته مواردی را از سازمان دامپزشکی و وزارت کشور درخواست کرده ایم که این موارد حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به ضرورت آگاهسازی عمومی مردم نسبت به بیماری تب کریمه کنگو گفت: صدا و سیما نقش مهمی در فرهنگسازی دارد که در این رابطه می تواند با وزارت بهداشت نسبت به آگاهسازی مردم اقدام کند. همچنین خانواده های ایرانی به ویژه افرادی که با دام ها در ارتباط هستند، ضرورت دارد که از سلامت گوشت مطمئن شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha