شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 155966

سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت باید برای حفظ و حراست حرمت از دست رفته پزشكان تلاش بیشتری كرده و از ادامه این بی‌حرمتی‌ها جلوگیری كنند. كار پزشكان كاری سخت و حساس است و اگر اعتماد و احترام میان پزشك و بیمار جای خود را به تسویه حساب و انتقام‌گیری بدهد دیگر هیچ پزشكی نمی‌تواند در نقاط دورافتاده و مرزی خدمت كرده و هموطنان را درمان كند.

سلامت نیوز:سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت باید برای حفظ و حراست حرمت از دست رفته پزشكان تلاش بیشتری كرده و از ادامه این بی‌حرمتی‌ها جلوگیری كنند. كار پزشكان كاری سخت و حساس است و اگر اعتماد و احترام میان پزشك و بیمار جای خود را به تسویه حساب و انتقام‌گیری بدهد دیگر هیچ پزشكی نمی‌تواند در نقاط دورافتاده و مرزی خدمت كرده و هموطنان را درمان كند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ایرج خسرونیا-  رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در روزنامه آرمان نوشت: بازهم جنایت فجیع دیگری در جامعه پزشكی كشور به وقوع پیوست و پزشك جوان سرطان‌شناس به دست یكی از بیمارانش به طرز فجیعی در منزلش به قتل رسید. این فاجعه كه بازتاب زیادی در جامعه پزشكی داشته و حتی منجر به سفر مسئولان بلندپایه وزارت بهداشت به شهر اردبیل برای پیگیری دلایل این فاجعه شده است، زنگ خطری را كه از مدت‌ها قبل در جامعه پزشكی و برای احترام و حرمت‌گذاری به این شغل حساس نواخته شده بود، به صدا درآورد.

وقتی برخی علیه پزشكان صحبت و اظهارنظر نسنجیده می‌كنند ممكن است برخی افراد برای آسیب رساندن به این گروه تحریك ‌شوند. كادر پزشكی، پرستاران و درمانگران در جایگاه حساسی قرار دارند و باید با حساسیت خاصی با این موضوع برخورد كرد وگرنه ممكن است شاهد روی دادن اتفاقات ناخوشایندی باشیم، یك روز شاهد این هستیم كه پرستاری مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، روز دیگر پزشكی در اثر حمله اطرافیان بیمار مجروح می‌شود و متاسفانه روز پنجشنبه شاهد بودیم یك پزشك جوان و فوق تخصص كشته شد.

با كشته شدن این پزشك جوان علاوه بر اینكه یك نیروی علمی و اثرگذار را از دست دادیم باید به هشداری كه درباره رفتار با پزشكان و كادر پزشكی كشور داده می‌شود توجه شود. به جای تضعیف كادر پزشكی و پرستاری به اشكال مختلف باید آنها را حمایت كرد تا تحت فشار قرار نگیرند. تضعیف و بی‌احترام كردن این شغل و از بین بردن اعتماد مردم به پزشكان باعث می‌شود خیلی از افراد به خودشان این جرات و شهامت را بدهند كه كادر درمانی را تهدید جانی كنند. پزشكان همواره درباره بیماران و مردم دیگر نهایت گذشت و فداكاری را به كار می‌بندند و برای مثال پزشكی كه در بخش اورژانس كار می‌كند خواب و استراحت خود را فدای درمان بیماران می‌كند و در مقابل مورد تهدید و بی‌حرمتی قرار می‌گیرند. این پزشك نیز از سوی یكی از بیمارانش در منزل خودش به قتل رسید و این نشان‌دهنده عملكرد نامناسب در حفظ شأن پزشكان و اعتماد مخدوش شده بین پزشك و بیمارانش است. این جرات و شهامت را برای قتل و انتقام‌گیری كسی به این فرد و افرادی از این دست نداده است به جز افرادی كه به آسانی پزشكان را دزد و خطاكار خطاب می‌كنند.

سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت باید برای حفظ و حراست حرمت از دست رفته پزشكان تلاش بیشتری كرده و از ادامه این بی‌حرمتی‌ها جلوگیری كنند. كار پزشكان كاری سخت و حساس است و اگر اعتماد و احترام میان پزشك و بیمار جای خود را به تسویه حساب و انتقام‌گیری بدهد دیگر هیچ پزشكی نمی‌تواند در نقاط دورافتاده و مرزی خدمت كرده و هموطنان را درمان كند. اگر قوانین درست اجرا شود نیازی به تصویب قوانین جدید برای تشدید مجازات بی‌حرمتی به این شغل نیست. با نگاهی گذرا به مطالبی كه در بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود می‌توانید بفهمید مدتی است تیغ پیكان اتهام به سمت پزشكان و پرستاران گرفته شده است و به‌دلیل گران بودن هزینه‌های درمانی در بسیاری از بیماری‌های سخت، بیمار وقتی هزینه دارو و درمانش بالا می‌رود تصور می‌كند پزشك تقصیر دارد یا این هزینه به جیب پزشك می‌رود. وقتی فردی باید زندگی‌اش را بفروشد تا یك آمپول برای نجات جانش بخرد یا بیماری كه برای عمل جراحی در بیمارستان بستری می‌شود و تصور می‌كند تمام هزینه‌های درمان به جیب پزشك می‌رود این موضوع خواه‌ناخواه انگیزه انتقام‌گیری را در این افراد تشدید می‌كند.

برخی افراد مدتی است از درآمدهای میلیاردی پزشكان سخن گفته و باعث شده‌اند این تصور ایجاد شود كه همه هزینه‌های درمانی به جیب پزشك می‌رود. باید به این نكته اندیشید كه هر كس در جامعه حرمتی دارد و اگر این حرمت مخدوش شود، اعتماد عمومی نسبت به پزشكان از بین رفته و هركس به خودش اجازه می‌دهد به این گروه تعدی كرده و جان و آبروی آنها را تهدید كند. اعتماد متقابل بین بیمار و پزشك لازمه امر درمان است و این اعتماد نباید مخدوش شود. امروز ما بیش از پیش به خدمت پزشكان نیازمندیم. پزشكان همواره افرادی بوده‌اند كه نیازشان در جامعه احساس می‌شده است. با وجود این، در جامعه در مرحله‌ای سعی می‌شود خدمات بهداشت و سلامت ارتقا پیدا كند. در دوره جدید وزارت بهداشت ما شاهد این هستیم كه مسئولان به دنبال ارتقای سلامت جامعه هستند. بدون تكریم پزشكان موفقیت در این زمینه امكان‌پذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha