چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 155595

با گذشت چند روز از وقوع سیل در استان‌های مختلف كشور اظهارنظرها پیرامون این حادثه غیرمترقبه كه بر اثر آن تعدادی جان خود را از دست دادند، ادامه دارد. روز گذشته علاوه بر اینكه مسئولان مختلف درباره سیل اخیر اظهارنظر كردند، اعضای شورای شهر تهران نیز در جلسه علنی این شورا به بررسی ابعاد مختلف حادثه رخ داده پرداختند.

سلامت نیوز: با گذشت چند روز از وقوع سیل در استان‌های مختلف كشور اظهارنظرها پیرامون این حادثه غیرمترقبه كه بر اثر آن تعدادی جان خود را از دست دادند، ادامه دارد. روز گذشته علاوه بر اینكه مسئولان مختلف درباره سیل اخیر اظهارنظر كردند، اعضای شورای شهر تهران نیز در جلسه علنی این شورا به بررسی ابعاد مختلف حادثه رخ داده پرداختند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، بر اساس آخرین آمار اعلام شده سیل روزهای گذشته كه حداقل 10 استان كشور را درگیر كرد، 15 كشته و حدود 100 مصدوم بر جای گذاشته است. از طرف دیگر آن‌طور كه رئیس سازمان امداد و نجات كشور اعلام كرده است هفت نفر همچنان بر اثر سیل مفقود هستند. روز گذشته واكنش‌های زیادی به وقوع سیل در استان‌های مختلف كشور انجام شد. در حالی كه استاندار تهران به خانواده‌های قربانیان سیل تسلیت گفت، ایمان قربانی مشاور فرماندار تهران از فرصت 72 ساعته فرمانداری به دستگاه‌های ذی‌ربط برای برآورد خسارت‌های سیل سولقان خبر داد و گفت: به دستگاه‌های اجرایی منطقه 72 ساعت فرصت داده شده تا خسارت اولیه را برآورد كرده و به فرمانداری اعلام كنند.


 هشداری نداده‌اند
روز گذشته نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در واكنش به حادثه طوفان روز یكشنبه گفت: طبق روال قانونی اگر حادثه‌ای بخواهد اتفاق بیفتد از سوی سازمان مسئول باید اعلام شود، از این رو سازمان هواشناسی و ستاد حوادث غیرمترقبه باید درباره طوفان روز یكشنبه پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادند، به این ترتیب فرمانداری و بخشداری از طریق رسانه‌ها موظف خواهند بود تا اطلاع‌رسانی عمومی كنند تا مردم از حادثه مطلع شوند. حسین طلا، با اشاره به اینكه موضوع را از استانداری و فرمانداری جویا شده‌ایم، تصریح كرد: استانداری و فرمانداری اذعان داشتند كه سازمان هواشناسی، ستاد حوادث غیرمترقبه و حتی سازمان آب منطقه‌ای هیچ هشداری درباره طوفان ندادند و تنها به صورت عام اعلام كردند كه روز یكشنبه شاهد رگبار پراكنده همراه با وزش باد خواهیم بود. او افزود: در نهایت به دلیل كوتاهی سازمان‌های مربوطه در تعطیلات عید فطر حدود 5 هزار خودرو كه به منطقه كن و سولقان رفته بودند دچار خسارت شدند، متاسفانه 7دقیقه بارش سبب كشته شدن 8 نفر شد، علاوه بر این خسارت‌های فراوانی به اهالی كن و سولقان، باغداران و كشاورزان این منطقه وارد شد، در اینجا این سوال مطرح می‌شود كه چرا دستگاه مسئول اطلاع‌رسانی نكرد؟


 جلسه شورا با محوریت سیل
 روز گذشته در یكصدو هفتاد و یكمین جلسه علنی شورای شهر تهران كم و كیف سیل و طوفان یكشنبه بررسی شد. یك عضو شورای شهر تهران گفت: 13 شهر بر اثر سیلاب خسارات فراوانی را دیده‌اند و در جاده امامزاده داوود و چالوس جان تعدادی از هم‌وطنان گرفته شده است. اقبال شاكری ادامه داد: ظرفیت جاده چالوس 12 هزار خودرو است، ولی در حادثه سیلاب یكصد هزار خودرو در جاده حضور داشتند كه 80 خودرو از بین رفتند و در نهایت 16 نفر كشته و 12 نفر مفقود شدند. در ادامه رئیس كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: وجود آمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف از 12 تا 60 نفر مفقود، 8 تا 12 كشته، 200 تا 3 هزار نفر روستایی در محاصره سیل و 5 تا 60 خودروی گرفتار سیلاب، بیانگر این واقعیت است كه سازمان مدیریت بحران كشور هنوز نتوانسته است به یك تقسیم كار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد. رحمت ا... حافظی با اشاره به اینكه سازمان‌های هواشناسی، صدا و سیما، مدیریت بحران، پلیس و سایر سازمان‌های ذی‌ربط می‌توانند در كنار هم، یك سیستم هشدار سریع را در مخاطرات قابل پیش‌بینی شكل دهند، تاكید كرد: متاسفانه این بخش‌ها جزایری و پراكنده هستند و تاكنون نتوانسته‌اند به عنوان یك مجموعه متحد و واحد عمل كنند. به گفته حافظی یكی از دلایل نقش بسیار ضعیف سیستم مدیریت بحران كشور، نداشتن رویكردهای مبتنی بر جامعه در مدیریت بحران از قبیل سامانه هشدار عمومی است.


 پیامد یك فاجعه
 در ادامه جلسه شورای شهر رئیس كمیته ایمنی و مدیریت بحران اظهار كرد: عدم عبرت از حادثه طوفان سال گذشته كه با سرعتی بالغ بر 120 كیلومتر بر ساعت در كمتر از 25دقیقه جان 5 شهروند را گرفت، این‌بار با بارشی شدید و هجوم سیلاب، آن هم در حریم رودخانه، ركورد دیگری را از ناكارآمدی در آمادگی به موقع پیش از وقوع بحران‌های احتمالی، با 12 كشته، 82 مجروح و ده‌ها تن مفقود به ثبت رساند. معصومه آباد به شكسته شدن آب بند كارگاه چینی‌ها در پروژه آزاد راه تهران شمال و ورود حجم بالای آب با سرعت زیاد به بستر رودخانه اشاره كرد و ادامه داد: ریزش تونل و آب گرفتگی در فیروزكوه، هراز و امامزاده داوود، تخریب 2 پل در اثر طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان و مفقود شدن 50 دستگاه خودرو در سیل محور كرج - چالوس محدوده آسارا از دیگر پیامدهای این حادثه تلخ بود كه تنها محدود به استان تهران و البرز نبود بلكه منجر به ایجاد سیل و آب گرفتگی منازل و معابر در 7 استان دیگر كشور از جمله خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، كردستان، كرمان و مازندران نیز شد و در مجموع 5 هزار نفر را دچار حادثه كرد. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه كرد: در حال حاضر در منطقه سولقان ساختمان‌ها 7 الی 8 طبقه ساخته می‌شوند به‌طوری كه چندی پیش مسئولی كه صدور پروانه ساخت و‌سازدر این زمینه را به عهده داشت دستگیر و پس از آن با حمایت افرادی در منطقه سولقان و با قرار دادن قرار وثیقه آزاد شد. نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: به ساخت 700 واحد دو طبقه و سه طبقه در بالای سولقان اشاره كرد و گفت: قطعاً باید این ساختمان‌ها و رستوران‌ها تخریب شوند و تخریب این ساختمان‌ها و اماكن به قشر مستضعف و محروم آسیبی نخواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha