شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 154532

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از افزایش ۲۰ درصدی آتش سوزی در اراضی ملی کشور طی سه ماه بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت وگو با مهر افزود: یکی از مهم ترین دلایل حریق در جنگل ها و مراتع کشور، افزایش دماست، چرا که هر یک درجه افزایش دما ۱۷ درصد نیاز آبی را افزایش می دهد که این موضوع با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور، وضعیت را حساس تر می کند.

به گفته وی، همچنین تغییر رژیم بارندگی در کشور از برف زمستانه به باران بهاره موجب افزایش پوشش گیاهی علفی در منابع ملی ما شده است که این موضوع شرایط را برای حریق فراهم می کند. سبزعلی تصریح کرد: البته در حال حاضر ۹۵ درصد آتش سوزی ها در منابع ملی کشور در اثر عوامل انسانی است و تنها ۵ درصد آن به دلیل عوامل طبیعی است. وی افزود: از این میزان ۶۰ درصد دلایل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع سهوی و حدود ۳۰ درصد آن عمدی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع یادآور شد: تغییر کاربری اراضی ملی برای تبدیل مراتع به ملک شخصی و ویلا و دلایل قومی و قبیله ای از قبیل منتفع نشدن از طرحی در یک مرتع، عوامل اصلی آتش سوزی عمدی در جنگل ها و مراتع هستند.

سبزعلی تاکید کرد: همچنین پسچر مزارع یعنی آماده کردن زمین های کشاورزی پس از کشت بهاره برای کشت دوم تابستانه که با آتش سوزی در این مزارع توسط کشاورزان همراه است، یکی دیگر از دلایل عمده حریق در اراضی ملی کشور است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع اظهار کرد: در سه ماهه بهار سال جاری آتش سوزی در اراضی ملی کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. به گفته وی، همچنین در این مدت میزان سطح آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. سبزعلی ادامه داد: در بهار ۹۴ تعداد حریق در جنگل های کشور ۱۰ درصد افزایش، اما سطح حریق در جنگل ها در این مدت ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع تصریح کرد: از تمام حریق های رخ داده در بهار ۹۴ حدود ۶۰ درصد در مناطق زاگرسی، ۲۰ درصد در شمال کشور و ۲۰ درصد دیگر در اراضی ملی خارج از این دو منطقه رخ داده است.

سبزعلی تاکید کرد: میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استان های فارس، کرمان و لرستان بیشتر از دیگر مناطق کشور رخ داده است.فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع اظهار کرد: در جهت پیشگیری و مقابله با حریق، این سازمان آموزش جوامع محلی، تجهیز آنها برای مقابله با حریق و تیم بندی گروه ها در کانون های بحران آتش سوزی را در دستور کار خود قرار داده است.وی از مردم در سراسر کشور درخواست کرد با شماره تلفن ۱۵۰۴ هر گونه حریق، تصرف، تخریب و چرای غیرمجاز در اراضی ملی را به یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع اطلاع رسانی کنند.

هشدار رئیس انجمن جنگلبانی نسبت به افزایش آتش‌سوزی در جنگل ها
در همین حال، رئیس انجمن جنگلبانی ایران نسبت به احتمال افزایش حوادث آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی شمال کشور هشدار داد.کیادلیری در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: دلیل عمده آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی و مرتعی، به ویژه در شمال کشور، به تغییرات اقلیم و آب و هوایی نسبت به سال های گذشته، برمی گردد.

وی افزود: یقینا در آینده نزدیک با بروز بلایای طبیعی و غیرطبیعی از جمله آتش سوزی های مستمر، خشکسالی و دیگر موارد، همان اتفاقی که برای جنگل های زاگرسی رخ داد برای جنگل‌های شمال نیز به وجود خواهد آمد. وی گفت: تجربه سال های گذشته نشان از آن دارد که زمان وقوع آتش سوزی در جنگل های شمال تغییر کرده و از فصل پاییز، خشکی درختان و موسم وزش بادهای مدیترانه ای به فصول بهار و تابستان که میزان رطوبت هوا بیشتر است، منتقل شده است که چنین وضعیتی بسیار هشداردهنده است.

وی به آثار زیان بار آتش‌سوزی در تخریب جنگل های شمال اشاره کرد و گفت: آتش سوزی در جنگل نه تنها درختان بلکه یک زیستگاه را از بین می برد؛ یعنی اگر در یک هکتار جنگل آتش رخ دهد علاوه بر از بین بردن حدود 400 مترمکعب چوب، خاک و حیات وحش آن منطقه نیز به طور کل نابود خواهد شد. وی از مسئولان سطوح کلان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با تدوین و اعمال قانون جدیدی در حوزه صیانت از جنگل‌ها به ویژه در شمال کشور تدابیر ویژه ای بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha