«مرس» اگرچه تنها از 3 حرف تشکیل شده، اما در نقاط مختلف جهان به اندازه 3 کرور نگرانی ایجاد کرده است. در حالی هرروز به آمار قربانیان این بیماری افزوده می‌شود که هنوز هیچ راه درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. مرگ 24 بیمار مبتلا به مرس در کره جنوبی، سازمان جهانی بهداشت را مجبور کرد با برگزاری نشستی که به پیشنهاد مدیرکل این نهاد و با حضور اعضای کمیته اضطراری آن صورت گرفت، به مسئولان کشورها درخصوص آمادگی برای پیشگیری و مقابله با آن هشدار دهد. هشداری که برای کشور ایران نیز جدی و مهم جلوه می‌کند.

ابتلای 6 مورد به مرس در سال گذشته/آماده‌سازی بیمارستان‌های ویژه برای مقابله با این بیماری مرگبار

سلامت نیوز: «مرس» اگرچه تنها از 3 حرف تشکیل شده، اما در نقاط مختلف جهان به اندازه 3 کرور نگرانی ایجاد کرده است. در حالی هرروز به آمار قربانیان این بیماری افزوده می‌شود که هنوز هیچ راه درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. مرگ 24 بیمار مبتلا به مرس در کره جنوبی، سازمان جهانی بهداشت را مجبور کرد با برگزاری نشستی که به پیشنهاد مدیرکل این نهاد و با حضور اعضای کمیته اضطراری آن صورت گرفت، به مسئولان کشورها درخصوص آمادگی برای پیشگیری و مقابله با آن هشدار دهد. هشداری که برای کشور ایران نیز جدی و مهم جلوه می‌کند.


پیشگیری از مرس بسیار ساده است

مدیرکل اسبق درمان وزارت بهداشت و رئیس فعلی بیمارستان اشرفی اصفهانی در گفتگو با روزنامه سپید با بیان اینکه طبق اظهارات مقامات بهداشتی درمانی کشور تایلند، 2 روز پیش در این کشور یک مورد ابتلا به بیماری «مرس» گزارش شده، گفت: «البته این فرد تابعیت عمان داشته و با هدف انجام عمل قلب به این کشور سفر کرده بود.» ابوالقاسم افخمی اردکانی ویروس مرس(MERS-co) را ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه‌ای معرفی کرد و افزود:‌ «از آنجا که این بیماری برای اولین‌بار در سال 2012 در منطقه خاورمیانه شیوع پیدا کرده، سازمان بهداشت جهانی این نام را برای آن برگزیده است.» وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی نخستین کشور شیوع این بیماری بوده، ‌تصریح کرد: «این ویروس از خانواده کرونا ویروس‌ها است که توان کشندگی بسیار بالایی دارد. همه می‌دانند که ویروس‌های تنفسی زیادی وجود دارند، اما بیماری ناشی از آنها یک دوره خفیف داشته و معمولا سبب مرگ ومیر نمی‌شود. اما ویروس «مرس» یک ابرویروس است که تقریبا یک سوم افراد مبتلا را به کام مرگ فرو می‌برد.» افخمی با تاکیدبر اینکه بیماری مرس فاقد علائم اختصاصی خاص است، به عدم وجود یک درمان قطعی برای آن اشاره و خاطرنشان کرد:‌ «در ابتلاء حاد تنها می‌توان بیمار را از طریق انجام درمان‌های نگهدارنده، حمایت کرد و جز این، چندان اقدام خاصی نمی‌توان انجام داد تا بیماری دوره خود را طی کند؛ اگرچه داروهای آنتی‌ویروس جدید می‌تواند به‌طور نسبی موثر باشد.» وی با بیان اینکه نمونه‌های ابتلا به مرس در کشورهایی نظیر امارات، قطر، کویت، عمان و یمن گزارش شده است، گفت:‌ «مواردی از ابتلا به این بیماری درخارج از کشورهای مذکور نظیر آمریکا، ایتالیا، تونس، مالزی، انگلیس و فرانسه نیز گزارش شده است که البته همه بیماران سابقه سفر به کشورهای درگیر را داشته‌اند.»

رئیس بیمارستان اشرفی اصفهانی با طرح این احتمال که ممکن است منشاء اولیه بیماری مرس خفاش‌ها بوده باشند، اظهار کرد: «گزارش‌ها حاکی از آن است که در نزدیکی اولین شخص مبتلا، خفاش‌های زیادی وجود داشته‌اند؛ اگرچه فرد مبتلا هیچ‌گونه تماس مستقیم با خفاش‌ها نداشته، اما انتقال بیماری می‌توانسته از طریق یک واسطه صورت گیرد؛ کمااینکه مشکوک‌ترین حیوان در حال حاضر در این زمینه، شتر است.» وی با بیان اینکه ممکن است شیر و گوشت شتر آلوده به ویروس «مِرس» باشند، ‌تصریح کرد :‌ «وجود آنتی‌بادی علیه این ویروس در خون شتر به میزان فراوان، فرضیه منشا بودنِ شتر را قوت می‌بخشد.» افخمی درخصوص وضعیت شیوع این ویروس درایران با بیان اینکه طبق آمار غیررسمی که البته نمی‌توان به آن استناد کرد تاکنون 2 مورد گزارش شده است، اضافه کرد:‌ «طبق گفته‌ها یکی از این بیماران یک زن 53 ساله کرمانی بوده که هم‌اکنون فوت کرده است. البته این احتمال نیز می‌رود که علت مرگ او به‌دلیل بیماری دیگری غیر از ویروس مرس بوده باشد.» وی اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع توسط رسانه‌ها را یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با «مرس» عنوان و تصریح کرد:‌ «مرس یک بیماری ویروسی تنفسی بسیار سخت و خطرناک است که از طریق قطرات تنفسی فرد بیمار منتقل می‌شود، اما پیشگیری از آن بسیار ساده و شامل شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن برخی سطوح اماکن بهداشتی درمانی، رعایت احتیاطات لازم در مواجهه با بیمار مشکوک و ... است.» وی با بیان اینکه خوشبختانه این بیماری هنوز به گستردگی نگران کننده نرسیده است، گفت:‌ «اما خطر آن همواره وجود دارد و البته در دنیا نسبت به این بیماری یک فوبیای اغراق‌آمیز شکل گرفته است. در حالیکه تنها باید واقعیت را گفت و نباید ترس و واهمه بی‌مورد در دل مردم انداخت. چراکه سلب آرامش از مردم، بیشتر از بیماری برای آنها آسیب زا است. مردم نیز باید از انجام سفرهای غیرضروری به کشورهای عربی اطراف خودداری کرده یا حتی‌المقدور از ماسک و اصول ایمنی و پیشگیرانه استفاده کنند.»


15 درصد فوت شدگان بیماری مرس در کره جنوبی پرسنل بیمارستانی بوده‌اند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در توضیح علت نگرانی‌آفرینی این بیماری گفت: «مرس یک عفونت ویروسی است که توسط دسته‌ای از ویروس‌ها که با سایر کرونا ویروس‌ها متفاوت است، چراکه آنها دسته بزرگی از ویروس‌ها هستند که عمدتا باعث بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی در افراد می‌شوند. اما نوعی که از سال 2012 در کشورهای عربی اطراف شایع شده،‌ نوع تغییر یافته‌ای از کرونا ویروس‌ها است که به مراتب مرگ‌آوری بالاتری دارد.» محمدمهدی گویا با تاکیدبر اینکه بیشترین آمار مبتلایان به مرس از کشور عربستان گزارش شده‌اند، تصریح کرد:‌ «تا به امروز 35 درصد مبتلایان به این بیماری که طبق بررسی‌ها بین انسان و حیوان مشترک است، جان خود را از دست داده‌اند.» وی در توضیح راه‌های انتقال این ویروس به 2 کانال انتقال ثابت شده اشاره و خاطرنشان کرد:‌ «تماس نزدیک با شتر و استفاده از محصولات لبنی شتر که به‌صورت غیرپاستوریزه تهیه شده از جمله مسیرهای انتقال است.» گویا افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از جمله قلبی، ریوی، نارسایی کلیه و کبد و کسانی که مبتلا به سرطان بوده و شیمی‌درمانی می‌شده‌اند را عمده‌ترین گروه‌های در خطر ابتلا به مرس عنوان و تصریح کرد:‌ «این بیماری به مرور زمان تغییر چهره داد، به‌گونه‌ای که مشخص شد اگر مسائل بهداشتی، پیشگیری و کنترل از عفونت در بیمارستان رعایت نشود، این بیماری به سرعت داخل بیمارستان شیوع پیدا می‌کند.» وی ادامه داد:‌ «زمانی که موج دوم این بیماری شناخته شد، بخش قابل توجهی از آنها به‌صورت عفونت بیمارستانی بود. یعنی فرد در داخل بیمارستان مبتلا شده بود که این وضعیت کماکان در کشورهای خاورمیانه و ازجمله عربستان ادامه دارد.»

گویا در توضیح آنچه در کشور کره جنوبی اتفاق افتاده گفت:‌ «یک نفر از اهالی این کشور به خاورمیانه سفر و سپس مراجعت کرده است. این فرد دچار علائم بیماری شده و مدتی در بیمارستان سرگردان شده بود، چراکه بیماری او را در ابتدا تشخیص نداده بودند. بعد از تشخیص نیز مشاهده کردند که بیماری به دیگران و خصوصا کادر پزشکی سرایت کرده است که ظرف 3 هفته گسترش پیدا کرد و تا این لحظه 166 نفر در کره جنوبی به این بیماری مبتلا شده‌اند که 24 نفر آنان فوت کرده‌ و قریب به 15 درصد از فوت‌شدگان از پرسنل بیمارستانی بوده‌اند.» وی با بیان اینکه سال گذشته 6 مورد ابتلا به بیماری مرس در ایران گزارش شد که 2 نفر از آنان فوت کردند، خاطرنشان کرد:‌ «در سال جاری و تاکنون هیچ موردی از این بیماری نداشته‌ایم.» گویا درخصوص میزان آمادگی ایران برای مقابله با این بیماری به رعایت نکات بهداشتی تاکید و تصریح کرد: «اولین راهکار این است که مسافران ما از تماس نزدیک با شتر و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه شتر پرهیز کنند. کمااینکه از ابتدای سال 2012 تا امروز، آموزش‌های لازم به کاروان‌هایی که زائرین ما را به کشورهای عربی منتقل می‌کنند، داده شده است و مسافرین کاملا در جریان هستند که به چه شکل از خود مراقبت کنند. حتی تا دو هفته بعد از بازگشت به کشور تحت مراقبت قرار می‌گیرند.» وی در پایان گفت: «بیمارستان‌هایی در استان‌های مختلف کشور آماده کرده‌ایم که اگر موردی مشکوک به این بیماری مشاهده شد،‌ بلافاصله در آن بیمارستان‌ها پذیرش شوند و اقدامات لازم مراقبتی از آنان به‌عمل آید.» گویا اضافه کرد: «بیماری مرس فاقد هرگونه واکسن برای پیشگیری است و هیچ داروی قطعی برای درمان آن در دسترس نیست. خیلی از عوامل دخیل در ابتلای به این بیماری هنوز شناخته شده نیست، بنابراین لازم است که احتیاط‌های لازم از سوی مسافران به این کشورها صورت گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha