وزارت بهداشت باید جذابیت این کار را میان پرستاران بالا ببرد. هر ساله تعرفه‌های پزشکان افزایش می‌یابد اما تعرفه پرستاری تغییری نمی‌کند و هشت سال است که مصوبات مجلس که قانون به حساب می‌آید اجرا نشده است. در حال حاضر می‌توان گفت 90 درصد بودجه وزارت به یک عده خاص اختصاص داده شده است و آن عده خاص پزشکان متخصص عضو هیات‌علمی هستند.

پرستاران در اولویت‌ وزارت بهداشت نیستند

سلامت نیوز:حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در نشست خبری خود از استخدام 16 هزار پرستار در وزارت بهداشت خبر داد. او اعلام کرد:«به‌کار گرفتن 16 هزار پرستار طی دو ماه آینده از طریق استخدام دولتی نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان وزارت بهداشت کمبودهایی در زمینه نیرو دارد و دولت نیز به دلیل کمبودهای منابع مالی، فعلا مانع استخدام‌هاست به همین دلیل پرستاران از محل طرح تحول سلامت و به شکل شرکتی به خدمت گرفته خواهند شد.» در این زمینه محمد شریف‌مقدم دبیرکل خانه پرستار از کمبود‌ها و مشکلات پرستاران می‌گوید.

 
   در حال حاضر وضعیت کادر پرستاران وزارت بهداشت چگونه است؟ چه تعداد کمبود نیرو داریم؟
وزارت بهداشت در حال حاضر 120 هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور دارد. با احتساب دو پرستار برای هر تخت کشور نیازمند 240 هزار پرستار برای تامین نیازهای بیماران است. در حال حاضر تعداد کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور 90 هزار نفر است. با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت بیمارستان‌های کشور 150 هزار پرستار کم دارند. اما اگر بخواهیم به صورت خوشبینانه حداقل افراد را در نظر بگیریم لااقل باید دو برابر میزان فعلی کادر پرستاری وجود داشته باشد. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که کمبود پرستاران تنها مشکل وزارت بهداشت در این حوزه نیست. در حال حاضر این وزارتخانه با مشکل حفظ و نگهداشت نیروی‌های پرستاری خود مواجه است.
 
خروج پرستاران از کادر پرستاری به چه شکل است؟
در حال حاضر پرستاران کشور به دلایلی ازجمله مهاجرت، تغییر شغل و ترک شغل از کادر پرستاری کشور خارج می‌شوند. براساس آمار در سال حدود 600 تا 700 پرستار از کشور خارج می‌شوند. براساس پژوهشی که در سال 2014 در آمریکا انجام شده است شغل پرستاری رتبه چهارم را در میان شغل‌ها دارد حتی شأن مبالغ دریافتی آنها از متخصصان پزشکی بالاتر است. این نشانه آن است که به شغل پرستاری و خدمات آنها بیش از پزشکان حساسیت نشان می‌دهند. از طرف دیگر پرستاری شغل سخت و پرخطری است. بسیاری از پرستاران ما ترجیح می‌دهند در وزارت آموزش و پرورش با حقوق کمتر مربی بهداشت باشند تا مشقات این کار را تحمل کنند.
 
چه باید کرد؟
وزارت بهداشت باید جذابیت این کار را میان پرستاران بالا ببرد. هر ساله تعرفه‌های پزشکان افزایش می‌یابد اما تعرفه پرستاری تغییری نمی‌کند و هشت سال است که مصوبات مجلس که قانون به حساب می‌آید اجرا نشده است. در حال حاضر می‌توان گفت 90 درصد بودجه وزارت به یک عده خاص اختصاص داده شده است و آن عده خاص پزشکان متخصص عضو هیات‌علمی هستند.

وزارت بهداشت 600 هزار پرسنل دارد و پزشکان متخصص تنها شش تا هفت درصد این پرسنل را تشکیل می‌دهند. برای حفظ پزشکان هزینه می‌شود ولی برای پرستاران چنین تلاشی وجود ندارد و همین باعث شده است که بقیه کادر پرسنلی انگیزه‌ای برای کار نداشته باشند. این مطمئنا به نظام سلامت لطمه خواهد زد. چندی پیش در یکی از دانشگاه‌های تهران آزمون استخدام پرستار برگزار شد. تعداد افرادی که می‌خواستند هزارو 600 نفر بود ولی تنها 300 نفر در این آزمون شرکت کرده بودند. پرستاران رغبتی به شرکت در آزمون نداشتند. گفته شده است این پرستاران به صورت شرکتی استخدام خواهند شد. با این وجود مشکلات باقی خواهد ماند. این نشان می‌دهد که پرستاران جزء اولویت‌های وزارت بهداشت نیستند.
 
پس به نظر شما تمهیدات اخیر وزیر بهداشت مورد استقبال پرستاران قرار نمی‌گیرد؟
نه! استخدام شرکتی مورد رضایت پرستاران نیست. حق بیمه‌ای برای آنان پرداخت نمی‌شود. در سال‌های قبل دیده می‌شد که قراردادها به صورت سفید امضا می‌شد و پرستار حتی از میزان دریافتی خود اطلاعی نداشت. اما آنچه باید وزارت بهداشت در نظر بگیرد این است که باب استخدام رسمی برای پرستاران باید باز شود.
الان مباحث بسیاری بر سر زیرمیزی گرفتن پزشکان مطرح است. وزارت بهداشت فکر می‌کند این مساله با افزایش میزان تعرفه پزشکی از بین می‌رود، اما این‌طور نشد. بیشتر پزشکان در بیمارستان‌های دولتی کار نمی‌کنند و مریض‌ها را به بیمارستان‌های خصوصی دعوت می‌کنند که خود بیمارستان خصوصی تعرفه چندین برابری دارد.
 
تقاضای پرستاران از دولت و وزارت بهداشت چیست؟
آنچه درباره پرستاران باید در نظر گرفت این است که به هر حال بخش عظیمی از بار بخش سلامت کشور را آنها به دوش می‌کشند. توجه به وضعیت معیشتی و بهبود شأن پرستاران و ارتقای شغلی آنها می‌تواند در ارائه خدمات و افزایش کیفیت خدمات بهداشتی مثمر ثمر باشد.

دولت که با جدیت طرح جامع سلامت کشور را دنبال می‌کند باید فکری هم برای وضعیت پرستاران بکند چراکه عدم توجه به این مساله آسیب‌های بسیاری را برای بخش سلامت به‌وجود خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha