شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 79067
سلامت نیوز : در حالی که مسوولان آب و آبفای کشور و پایتخت هفته گذشته از نبود برنامه‌ای مشخص و تعیین‌شده برای سهمیه‌بندی آب صحبت کرده بودند، اما در پایان هفته طعم بی‌آبی را به آنها چشاندند. در روزهای پنجشنبه و جمعه آب مناطق مختلفی از تهران قطع شده و بسیاری از مناطق نیز با کاهش فشار شدید آب مواجه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ ساکنان اشرفی‌اصفهانی، فرحزاد، کارگر، میرداماد، ظفر، هفت‌حوض، آذربایجان، ولنجک، فلکه اول و دوم تهرانپارس، شهرک‌غرب، بهبودی، استادمعین، در ساعات مختلف پنجشنبه‌شب و بامداد جمعه با مشکل قطعی آب مواجه شدند. این قطعی‌ها که در برخی مناطق همراه با کاهش شدید فشار آب بوده است، از یک ساعت تا 12 ساعت به طول انجامیده است.

علیرضا نوذری‌پور، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران، خبر جیره‌بندی آب را تکذیب کرده و به‌جای پاسخ درخصوص قطعی‌ها به افزایش دمای هوای تهران و شکسته‌شدن رکورد 50ساله مصرف آب در تهران اشاره کرده و گفته است که مصرف آب به رقم بی‌سابقه سه‌میلیون و 421‌هزار مترمکعب در 24 ساعت گذشته رسیده است.  در همین حال، یکی از ساکنان چهاردیواری، شهرک نفت، می‌گوید: «یکشنبه و پنجشنبه از غروب آب این منطقه قطع شد و تا 10 ساعت نیز به طول انجامید. این قطعی آب بی‌خبر و اطلاع قبلی بود.

در روز یکشنبه بعد از چهارساعت که از قطعی آب گذشته بود، ساعت 10 شب تانکر آب به محل فرستاده شد و چهارشنبه‌شب نیز ساعت دو صبح تانکر آب به محل آمد.» در روزهای گذشته گرمای هوای تهران به بالاترین حد خود رسید و به همین دلیل نیز مصرف آب افزایش پیدا کرد. البته آنچه به‌عنوان دمای هوا اعلام می‌شود، بالاتر از 42 درجه نیست. همین افزایش دما موجب شده تا مصرف آب تهران در یکی، دو روز اخیر به سه‌میلیون و 350‌هزارمترمکعب افزایش یابد.  مسوولان آبفای استان تهران می‌گویند: «کاهش پنج تا 10‌درصدی مصرف توسط شهروندان و کاهش گرما به زیر 40درجه به‌معنای عبور از مشکل آبی پایتخت خواهد بود، اما تا آن زمان مدیریت آب تهران در حالت فوق‌العاده قرار خواهد داشت.»

البته آنان حالت فوق‌العاده مدیریت آب را تشریح نکرده و همچنان موضوع جیره‌بندی را تکذیب می‌کنند.  قطعی آب که به‌طور ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده در تهران رخ داد، موجب هجوم مردم برای خرید آب معدنی برای رفع مصارف خوراکی و شست‌وشو شد.  مصرف آب در تهران به‌ازای هر نیم تا یک درجه افزایش دمای هوا بالغ بر صدهزار مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. بر اساس گزارش‌ها در روزهای اخیر مصرف آب با افزایش 11‌درصدی، 700‌هزار مترمکعب بیشتر از روزهای گذشته بوده است و مصرف آب در تهران از دو‌میلیون و 600‌هزار مترمکعب در روزهای معمولی به سه‌میلیون و 300‌هزار مترمکعب رسیده است.

طبق گزارش‌های رسمی اکنون برای هر شهروند تهرانی روزانه‌320‌لیتر آب تولید می‌شود که این میزان در کشورهای اروپایی 150 لیتر است.  علیرضا دایمی، سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو، با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی نیاز به سهمیه‌بندی آب نخواهیم داشت، گفته است: «از نظر منابع، در حوزه مخازن سدها به لحاظ تامین آب مشکل خاصی وجود ندارد و منابع آب مناسب در اختیار هستند. اما اکنون بحث سیستم‌های توزیع، شبکه‌ها و تصفیه‌خانه‌ها مطرح است و تحت شرایطی آب را تامین می‌کنند.» به گفته او، صرفه‌جویی 10‌درصدی موجب می‌شود تا سهمیه‌بندی در کشور نداشته باشیم. اکنون مصرف آب به حداکثر رسیده و مخازن داخل شهری با کاهش روبه‌رو شده‌اند؛ بنابراین صرفه‌جویی در مصرف آب را باید جدی گرفت.

پردیس مهر مشمول جیره‌بندی نشده است
در همین حال در شهر جدید پردیس نیز موضوع قطعی آب رخ داد و در هفته گذشته روزانه چهار تا شش ساعت آب منطقه قطع بوده است. البته محمدصادق اسدی، مدیرعامل آب و فاضلاب شرق تهران، آن را جیره‌بندی ندانسته و حاصل شتاب در ساخت مسکن مهر دانسته است.  او گفته است: «قطعی آب پردیس به دلیل قطعی برقی است که سازندگان مسکن مهر فازهای پنج تا ۹ ایجاد کردند، آنها برای بهره‌برداری سریع از مسکن‌های مهر که باید تا هفته آینده انجام شود، متاسفانه باعث انداختن دکل برق شدند که توان پمپاژهای ما را گرفته است.» به گفته او، شتاب در ساخت مسکن مهر سبب ضربه‌خوردن به دکل برق و دستگاه‌های پمپاژ آب در جاجرود و همچنین پایین آمدن ارتفاع مخازن شده و تامین آب این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

مسابقه آب و برق در قطع شدن
مشکل آب حل نشده و پاسخ مناسبی به وضعیت آن داده نشده که گزارش‌هایی درخصوص قطعی موردی برق اعلام شده است. در برخی مناطق تا دو ساعت نیز این قطعی‌ها ادامه داشته است.  کامبیز ناظریان، معاون بهره‌برداری و دیسپچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ، درخصوص قطع برق در تهران گفته است: «در تهران به هیچ‌وجه قطعی برق به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده ناشی از کمبود تولید نداریم و امسال هیچ‌گونه محدودیتی در تامین برق تهران بزرگ وجود ندارد.» اما با ورود موج جدید گرما به کشور در نیمه دوم تیرماه، افزایش مصرف با افزایش دمای هوا همراه شد که این افزایش دما در برخی خطوط انتقال اختلالاتی را به‌وجود آورده است. قطعی‌های موردی مربوط به مکان یا زمان خاصی نیست و در فصل تابستان به دلیل شرایط دمایی کشور بروز اختلال موردی در شبکه برق نسبت به دیگر فصول سال تشدید می‌شود، اما در دیگر فصول سال که دمای هوا کاهش می‌یابد، طبیعی است که این اختلالات کمتر می‌شود.  در روزهایی که مشکل گرما و کم‌آبی و قطع آب و برق گریبان پایتخت را گرفته، اخباری مبنی بر ورود توده گردوغبار نیز رسیده که بیش از روزهای قبل عرصه را بر مردم تنگ خواهد کرد.


هوای تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران این‌روزها دمای بالای 40درجه را تجربه می‌کند، دمایی طاقت‌فرسا که با قطعی گاه‌وبیگاه آب و برق هم گره خورده است. علاوه بر این اهالی شهرهای مرکزی ایران از امروز باید به این گرمای سخت، مشکل دیگری را نیز اضافه کنند: گردوخاک.

گردوخاکی که از بیابان‌ها و تالاب‌های خشک‌شده کشور عراق بلند شده و به کمک باد، خود را به ایران و پایتخت رسانده است. این خبر را «عبدالرضا امیدوارشهری» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد، او با اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا روز دوشنبه، به «ایسنا» گفت: «وزش باد و گردوخاک در برخی مناطق شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل تا روز دوشنبه به تناوب ادامه خواهد داشت، در عین حال در برخی مناطق استان‌های تهران، سمنان، قم، مرکزی، شمال اصفهان، ایلام، خوزستان و بوشهر وزش باد همراه با گردوخاک رقیق موجب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.»

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه حداکثر دمای شش استان کشور در روز شنبه به بیش از 40درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد، گفت: «پس از خوزستان و قم، به‌ترتیب کرمانشاه، تهران، یزد و لرستان گرم‌ترین استان‌های کشور هستند.» وی به وضع هوای تهران اشاره کرد و گفت: طی روزهای شنبه و یکشنبه آسمان پایتخت صاف در پاره‌ای نقاط با وزش باد پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز با یک درجه کاهش به 27 و 40درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. امیدوارشهری همچنین با اشاره به اینکه تا روز یکشنبه در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق فارس افزایش ابر، وزش باد و در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده یا رعدوبرق پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: «در روز یکشنبه استان‌های خوزستان و قم با حداکثر دمای 45درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین و اردبیل با حداکثر دمای 20درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.»

داستان گردوغبار بیشتر از 10سال است که برای اهالی استان‌ها و شهرهای هم‌مرز ایران با عراق از ماه‌های اول بهار تا اواخر تابستان تکراری و همیشگی است، با این حال این گردوغبار تنها در شرایط خیلی خاص و وزش بادهای شدید به تهران و شهرهای اطرافش می‌رسد، براساس تجربه تاکنون سه‌بار این غبارهای عراقی در چند سال اخیر پایتخت ایران را به تعطیلی کشانده‌اند. حالا در جدیدترین اتفاق از این دست و همزمان با گرمای زیادی که ساکنان استان‌های مرکزی ایران تجربه می‌کنند، گردوغبار هم از گرد راه رسیده و کیفیت هوا را هم به‌هم زده است.

پیش از این «پرویز رضازاده» دیگر کارشناس سازمان هواشناسی به «شرق» گفته بود: «بر اساس آمارهای به‌دست آمده از دوران 60ساله ثبت دمای هوا در تهران، از دهم تیرماه تا دهم مردادماه همیشه پایتخت، گرم‌ترین روزهای خود را تجربه کرده است و بعد از این مدت، دمای هوا رفته‌رفته رو به خنک‌تر شدن می‌گذارد.»
تا پایان این 30 روز داغی که این کارشناس هواشناسی به آن اشاره کرده است، پنج روز دیگر باقی مانده، در این شرایط که کاری از دست کسی برنمی‌آید، باید منتظر ماند و دید با آمدن دهم مردادماه هوای خنک بار دیگر خواهد آمد یا همچنان باید با گرما و دمای بالای هوا ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha