سلامت نیوز : مدیر گروه تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت گفت: بررسی هزار کودک ۹ تا ۱۲ ساله تهرانی نشان داد،۹۰ درصد این کودکان کمبود ویتامین D و ۱۲.۴ درصد کمبود روی دارند که تخمیر نشدن نان می‌تواند عامل اصلی آن باشد.

تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: طی نمونه‌گیری‌هایی که در سال 86 روی یک هزار کودک 9 تا 12 سال در 19 منطقه تهران انجام شد مشخص شد که 90 درصد کودکان کمبود ویتامین D دارند.

وی با اشاره به عوارض کمبود ویتامین D گفت: ویتامین D علاوه بر اینکه مشکلات استخوانی در افراد ایجاد می‌کند. می‌تواند در سلامت قلب، سلامت ذهن و روان، کاهش قدرت ماهیچه‌ها و حتی ابتلا به دیابت، سرطان، ام‌اس و بسیاری از مسائل دیگر مؤثر باشد.

به گفته مدیر گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت اخیراً با مطالعه‌ای که روی همین نمونه‌ها انجام شده دریافتیم که 12.4 درصد همین کودکان کمبود روی دارند.

نیستانی در مورد عوارض کمبود روی نیز گفت: بنا به دلایل نامعلومی کمبود روی سبب اختلال در رشد و کوتاه‌قدی در کودکان می‌شود.

وی نان را یکی از منابع مهم تأمین روی برشمرد و افزود: ماده‌ای به نام اسید‌فیتیت در نان موجود است که مانع جذب روی می‌شود ولی تخمیر نان که در قدیم در نانوایی‌های سنتی رایج بود. سبب از بین رفتن این ماده و جذب روی می‌شود. که متأسفانه امروزه به دلیل افزایش تقاضا و کمبود وقت در نانوایی‌ها جوش‌شیرین جایگزین آن شده که علاوه بر افت کیفیت نان جلوی جذب روی را هم می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha