سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 72626

اگر سن شما از 50 گذشته است در مورد آنچه بخورید یا نخورید باید دقت بیشتری داشته باشید. در پیش گرفتن یك روش مناسب تغذیه‌ای كه علاوه بر تامین نیازهای شما حاوی مقادیر زیاد انرژی نباشد و شما را دچار سوءتغذیه نكند عمرتان را طولانی‌تر خواهد كرد.

یك بشقاب سلامت نوش جان كنید

سلامت نیوز : سن كه بالا می‌رود مشكلات، خودشان را بیشتر نشان می‌دهند، اما سن مقصر همه این دردها و مشكلات نیست آنچه در طول زندگی خود خورده یا نخورده‌اید و جوری كه باید زندگی می‌كرده و نكرده‌اید، اكنون دارد كار دستتان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگر سن شما از 50 گذشته است در مورد آنچه بخورید یا نخورید باید دقت بیشتری داشته باشید. در پیش گرفتن یك روش مناسب تغذیه‌ای كه علاوه بر تامین نیازهای شما حاوی مقادیر زیاد انرژی نباشد و شما را دچار سوءتغذیه نكند عمرتان را طولانی‌تر خواهد كرد.

تحقیقات اخیر نشان داده است آسیب سلول‌های كلیوی مهم‌ترین علت ابتلا به فشار خون در افراد مسن است.

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب سلول‌های كلیوی، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و دانه‌های كامل غلات، حبوبات، مغزها و دانه‌ها و خودداری از مصرف دانه‌های تصفیه شده و بدون پوسته غلات و جلوگیری از افزایش وزن است.بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است مشكلات سالمندی را تخفیف دهد.

سالخوردگی جنسی

این تصور هنوز وجود دارد كه در اثر بالا رفتن سن، میل و توان جنسی كاهش می‌یابد، اما خوب است بدانید تحقیقاتی كه در برزیل انجام گرفته نشان داده است بیشتر مردان مسنی كه دچار ناتوانی جنسی می‌شوند در خونشان سطحی نرمال از تستوسترون دارند.

باید گفت تغذیه مسئول مشكلات سالخوردگی یا ناتوانی جنسی است. تغذیه كه سبب دیابت یا تصلب شرایین می‌شود اغلب ناكامی‌های شما را در روابط زناشویی رقم می‌زند.

از این رو همه مردانی كه به نوعی دچار ناتوانایی در رسیدن به حالت نعوظ یا نگه‌داری آن هستند باید برای تعیین میزان كلسترول و قند خون خود آزمایش بدهند. پایین بودن سطح تستوسترون و وجود تومور مغزی احتمالات بعدی است كه باید آزمایش شود.

یك رژیم غذایی كم‌كالری، كم‌چرب و كم‌كربوهیدرات می‌تواند به این دسته از سالمندان كمك كند. اگر لازم باشد پزشك برای شما دارو هم تجویز می‌كند تا كلسترول و قند خونتان كنترل شود.

یائسگی را مایوس كنید

اگر بتوانید در سال‌های دهه پنجم زندگی خود روش تغذیه‌ای مناسبی پی بگیرید یائسگی را مایوس خواهید كرد.  تغییرات هورمونی، شما را در معرض ابتلا به پوكی استخوان، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سرطان قرار می‌دهد و حتی ممكن است شما را افسرده و پرخاشگر كند، اما امروز برای هر مشكلی راه‌حلی وجود دارد.

بله! باز هم تغذیه جواب معماست.

برای كاهش اثرات یائسگی از همین الان مواد غذایی‌ای را كه كمتر تصفیه شده‌اند در اولویت قرار دهید و مصرف غذاهای صنعتی و آماده را كم كنید. مصرف نمك را محدود كنید.غذاهای شور، تخمه، چیپس، پنیرشور و سوسیس و كالباس را كنار بگذارید.می‌توانید برای دفع شوری پنیر آن را 24 ساعت قبل از مصرف در آب سرد بگذارید تا نمك اضافی‌اش گرفته شود.


چربی‌های حیوانی را محدود كنید و برای پخت و پز از روغن‌های گیاهی استفاده كنید. پروتئین‌های گیاهی چون حبوبات، سویا و ماهی را جایگزین گوشت‌های چرب گوسفند و گوساله كنید.مصرف سویا به میزان 35 تا 50 میلی‌گرم در روز موجب كاهش گر‌گرفتگی و پیشگیری از پوكی استخوان و سرطان پستان در زنان یائسه می‌شود. 

به جای این كه همه چیز بخورید برنامه و انضباط تغذیه‌ای داشته باشید! كاهش مصرف سدیم، پروتئین و كافئین می‌تواند به حفظ ذخائر كلسیم كمك كند.

از مصرف سیگار، الكل و ترشی زیاد پرهیز كنید.یائسگی معمولا اضافه وزن را در پی دارد. اطلاعات و آگاهی باعث می‌شود این پدیده را به خوبی مدیریت كنید. باید تحرك داشته باشید! ژیمناستیك، شنا، یوگا و پیاده‌روی ورزش‌های مناسبی هستند.

ورزش، آزاد شدن اندورفین را زیاد می‌كند كه به بهبود درد و خوشحالی افراد منجر می‌شود.  برای كم كردن وزن حتما از یك متخصص كمك بگیرید.

سالمندی، تغذیه و پروستات

آقایان سالمند نیز بعد از دهه پنجم زندگی مشكلاتی را تجربه می‌كنند كه سرطان پروستات یكی از آنهاست. بتازگی محققان دریافته‌اند كه شیوه درست و متناسب تغذیه می‌تواند این مشكل را مهار كند.

به طور مختصر باید گفت: رژیم كم‌چرب، محدودیت مصرف لبنیات و گوشت قرمز، افزایش مصرف سویا، چای سبز، گوجه‌فرنگی، سبزی‌‌هایی چون گل‌كلم، بروكلی و یك لیوان آب انار و نه میوه آن برای جلوگیری از سرطان پروستات مفید است. 

دریافت زیاد چربی رژیم غذایی، رشد تومور سرطان پروستات را افزایش می‌‌دهد و دریافت كم‌چربی، به كاهش آن كمك می‌‌كند. همچنین رژیم غذایی كم‌چرب و پُرفیبر، به همراه 40 گرم پروتئین سویا در روز می‌تواند رشد سلول‌‌های سرطانی پروستات را مهار كند.  اسید چرب امگا 3 در ماهی‌های چرب خطر سرطان پروستات را كاهش می‌‌دهد.

ویتامینE نیز از طریق اثرات آنتی‌اكسیدانی و آنتی‌‌پروستاگلاندینی خود موجب كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات  می‌‌شود.گفتنی است آووكادو، مغزها، كره بادام زمینی، تخم‌مرغ و لوبیای سویا از منابع خوب ویتامین E هستند.  سلنیوم كه در غذاهای دریایی، قلوه، جگر، گوشت و ماكیان یافت می‌شود از دیگر موانع رشد سلول‌های سرطانی است. 

سطوح بالای ویتامین D نیز در گردش خون اثر حفاظتی را در برابر سرطان پروستات دارد. غنی‌‌ترین منبع ویتامین D روغن ماهی است.همچنین به مقدار كم و متغیری در كره، زرده تخم‌مرغ، خامه و جگر یافت می‌‌شود. لبنیات و گوشت قرمز خطر این بیماری را افزایش می‌دهد، اما پروتئین سویا شما را در قبال این بیماری محافظت می‌كند.  

برخی مواد موجود در گوجه‌فرنگی و فرآورده‌‌های آن نیز سلول‌‌های پروستات را در برابر حمله عوامل سرطانزا محافظت می‌كند.

لیكوپن موجود در این میوه با كاهش تكثیر سلول‌‌های پروستات سرطانی، حجم تومور را كوچك‌تر می‌‌كند. مصرف یك وعده كلم در طول روز سرطان را دست به سر می‌كند و مصرف 3.5 تا 4 فنجان چای سبز، 3 بار در روز، به مدت حداقل شش ماه ژن‌های سرطانی را از بین می‌برد. نوشیدن یك لیوان آب انار در روز نیز شما را از سرطان محافظت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha