دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶

عامل استرس زا آنقدر جدی و قوی باشد که حتی مسلط ترین افراد نیز برای کنترل استرس خود در این شرایط با مشکل مواجه شوند.

استرس‌زدایی ظرف چند دقیقه
سلامت نیوز : همه ما بارها با احساس ناخوشایند استرس و ناتوانی در غلبه بر این حس آزار دهنده مواجه می‌شویم و بویژه در شرایط خاص و حساس مثل کارکردن روی یک پروژه جدی، حضور در یک اجلاس مهم و یا هنگام بحث و مذاکره برای اتخاذ تصمیمات حیاتی، غلبه بر استرس به مراتب دشوارتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ هرچند توان و مهارت کنترل استرس در افراد مختلف، متفاوت است اما در برخی شرایط ممکن است عامل استرس زا آنقدر جدی و قوی باشد که حتی مسلط ترین افراد نیز برای کنترل استرس خود در این شرایط با مشکل مواجه شوند.

هرچند در چنین وضعیتی ممکن است نتوانید تمام تنش خود را برطرف کنید اما با چند راه کار ساده حداقل می‌توانید سریعتر به کاهش سطح استرس خود کمک کنید و زودتر به آرامش مجدد دست یابید. این چند راه کار ساده عبارتند از:

- اندکی مکث کنید. پنجره را بگشایید و یا به فضای باز بروید و چند نفس عمیق بکشید. چند نفس عمیق می‌تواند شما را آرام کند به شرط اینکه در هنگام انجام این کار به مشکلی که سبب بروز استرس در شما شده فکر نکنید.

- گوش کردن به موسیقی‌های آرامش بخش و مورد علاقه برای چند دقیقه برای کمک به کنترل استرس مفید است.

- در این شرایط صحبت و درد و دل کردن با یک دوست قابل اطمینان می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. حتی اگر راجع به موضوعی صحبت کنید که هیچ ارتباطی با مشکلتان نداشته باشد.

- همیشه یک راه حل وجود دارد. هرگز در هنگام بروز مشکلی که باعث ایجاد استرس در شما شده تصور نکنید که به آخر خط رسیده‌اید بلکه در عوض به یاد داشته باشید که همیشه برای هر مشکلی یک راه حلی وجود دارد این طرز تفکر نه تنها به شما آرامش می‌دهد بلکه کمک می‌کند انرژی خود را روی مشکل تان متمرکز کرده و در رفع آن موفق‌تر عمل کنید.

- علاوه بر موارد فوق قدم زدن نیز راه حل مفید و موثری برای کاهش استرس در لحظه بروز مشکلتان است. برای چند دقیقه مثلا در ساعت صرف ناهار از محل کار خود خارج شوید، به خیابان بروید و چند لحظه‌ای مردم را تماشا کنید یا به آسمان خیره شوید اما به مشکلتان فکر نکنید. پس از چند هفته ناگهان متوجه می‌شوید که دیدگاه متفاوتی نسبت به موضوعاتی که در ذهنتان است پیدا کرده‌اید.

اما در شرایط جدی‌تر که استرس مدت طولانی با شما باقی می‌ماند و زندگی عادی روزانه را مختل می‌کند،‌ می‌توانید با مراجعه به یک متخصص راه حل‌های موثرتری مثل آموزش مراقبه و یاحتی درمانهای دارویی و مشاوره‌ای بیابید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha