میانگین کشوری آمار کودک آزاری در سال گذشته بیش از 23 مورد در روز بوده است. سال گذشته 99 هزار و 900 تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی گزارش شده که 8 هزار و 618 تماس آن مرتبط با کودک‌آزاری بود.

سلامت نیوز: میانگین کشوری آمار کودک آزاری در سال گذشته بیش از 23 مورد در روز بوده است. سال گذشته 99 هزار و 900 تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی گزارش شده که 8 هزار و 618 تماس آن مرتبط با کودک‌آزاری بود. بر این اساس 49.8 درصد کودک‌آزاری‌ها مربوط به آزار جسمی، 31.3 درصد مربوط به غفلت، 12.5 درصد مربوط به آزار روانی و روحی و 2.7 درصد مربوط به آزار جنسی است.

آمار سازمان بهزیستی می‌گوید که روزانه در استان تهران بیش از 11 کودک مورد آزار قرار می‌گیرند جوری که پارسال 8618 نفر درباره کودک آزاری با اورژانس اجتماعی تماس گرفته‌اند.

به گزارش نامه این آمار برمبنای تماس‌هایی است که با خط تلفن اورژانس اجتماعی (123) برقرار شده است و بدیهی است که موارد دیگری از کودک آزاری‌ نیز رخ می‌دهد اما گزارش نمی‌شود. پس می‌توان احتمال داد که حتی آمار کودک آزاری بیش از این باشد.

میانگین کشوری آمار کودک آزاری در سال گذشته بیش از 23 مورد در روز بوده است. سال گذشته 99 هزار و 900 تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی گزارش شده که 8 هزار و 618 تماس آن مرتبط با کودک‌آزاری بود. بر این اساس 49.8 درصد کودک‌آزاری‌ها مربوط به آزار جسمی، 31.3 درصد مربوط به غفلت، 12.5 درصد مربوط به آزار روانی و روحی و 2.7 درصد مربوط به آزار جنسی است.

پدرها؛ رکورددار آزار کودکان

در استان تهران نیز کودک آزاری علت 76 درصد تماس‌ به اورژانس اجتماعی در 6 ماهه نخست امسال بوده است.

براساس آمارهای صدای ایران در انجمن حمایت از حقوق کودکان در 6 ماه اول سال جاری ۲۲ درصد از افرادی که با این خط تماس گرفتند مورد آزار از سوی پدر قرار گرفته بودند.

در 6 ماهه نخست سال جاری از 704 مورد تماس مرتبط با اورژانس اجتماعی تهران 539 مورد به کودک‌آزاری مرتبط بوده است و این بدین معنی است که هر روزه 2 کودک در شهر تهران مورد از واقع می‌شوند.

بدن‌های نحیف و کارهای سخت

کودک آزاری تنها دغدغه فعالان این حوزه نیست، بلکه کودکان کار و خیابان، نیز بخشی از نگرانی‌های مرتبط با کودکان هستند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در مورد کودکان کار و خیابان اعلام کرده که یک سوم کودکان کار و خیابان پذیرش شده در کشور مربوط به تهران است، و در رده‌های بعدی استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، اصفهان و هرمزگان قرار دارد.

دکتر غلامرضا رضایی‌فر معتقد است که 34 درصد کودکان کار، اتباع بیگانه هستند؛ «بیشترین آمارهای مربوط به پذیرش اتباع بیگانه با 75 درصد مربوط به استان فارس است و خراسان رضوی با 48 درصد، تهران و اصفهان با 47 درصد و هرمزگان با 39 درصد در رده‌های بعد قرار دارند.»

این در حالی است که آمارهای خود سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که 70 درصد از کودکان کار، کمتر از 15 سال سن دارند. در شرایطی که سازمان جهانی کار، اشتغال کودکان زیر 15 سال را ممنوع اعلام کرده است.

در همین حال حدود 40 درصد از کودکان کار به مدرسه نمی‌روند در حالی‌که حدود 70 درصد آنها پدر و مادر دارند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: والدین 11.7 درصد از این کودکان طلاق گرفته، والدین 3.8 درصد از آنها متارکه کرده، 3.3 درصد از آنها با حضور نامادری و 3 درصد با حضور ناپدری زندگی می‌کنند. پدر 6.2 درصد از آنها و مادر 2.4 درصد از آنها فوت کرده است و 1.2 درصد از این کودکان بی‌سرپرست هستند.

شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت آمارهای مرتبط با کودکان کار و خیابان این است که بیش از 95 درصد آنها سابقه مصرف مواد مخدر و بزه را ندارند. البته مهم اینجاست که با توجه به این کودکان هم 5 درصد را دریابیم و هم مانع از افزایش آنها شویم.

این در حالی است که انجمن حمایت از حقوق کودکان از نبود آمار روشن و شفاف در مورد کودکان کار و بازمانده از تحصیل انتقاد دارد و تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را بیشتر از آمارهای دولتی می‌دانند.

آمار کودکان کار و خیابان بالا می‌رود

علی اکبر اسماعیل‌پور عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان معتقد است اعتیاد، بالا رفتن هزینه‌ها و موج مهاجرت به شهر‌ها باعث افزایش تعداد کودکان کار و خیابان شده است و در حال حاضر شاهد افزایش تعداد کودکان کار و خیابانی هستیم که به گفته مسئولان شهرداری نسبت به قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

درحالی که تحصیل جزو حقوق اساسی هر کودک است، آمارهای پارسال مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ۳. ۵ میلیون کودک خارج از تحصیل وجود دارد ولی امسال وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال اعلام کرد که فقط ۱. ۵ درصد از کودکان واجد شرایط امکان حضور در مدرسه را نداشتند.

این در حالی است که فعالان حقوق کودک این آمار را در واقع بیشتر می‌دانند و معتقدند که در روستاها که اغلب فقط تا پنجم ابتدایی مدرسه وجود دارد کودکان زیادی از ادامه تحصیل باز می‌مانند.
 

تازیانه اقتصاد لجام گسیخته بر جان کودکان کار
کارگاه‌های زیرزمینی یکی از عمده محل‌هیا کار کودکان بود که اتفاقا به دلیل زیرزمنی بودن در آمارهای کودکان کار مغفول واقع می‌شد. این در حالی است که به دنبال بحران‌های اقتصادی موجود که دامن بسیاری از این کارگاه‌ها را گرفته بخشی از کودکان که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کار بودند با توجه به مشکلات کارگاه‌ها از کار بیکار شدند ازاین رو شاهد افزایش بیکاری در مورد کودکان کار در کارگاه‌های زیرزمینی هستیم.

بهای گزاف نشست سران غیرمتعهد‌ها برای کودکان کار
اسماعیل‌پور، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در زمان نشست سران غیرمتعهد‌ها یادآوری می‌کند، جمع آوری مقطعی کودکان خیابانی آسیب‌های بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند. «نهادهای متولی با ابراز شادمانی از این عملکرد افتخار می‌کردند که توانستند کودکان را از سطح شهر جمع‌آوری کنند این در حالی است که متاسفانه این کودکان برای معیشت خانواده به کارهای زیرزمینی روی آوردند و یا جذب باندهای مواد مخدر و یا سایر آسیب‌های اجتماعی شدند.»

همه مباحث مرتبط با کودکان در حالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ کار تحقیقی کاملی در مورد آمار کار کودکان، آسیب‌های مرتبط با آنها انجام نشده است. این در حالی است که ایران به پیمان‌نامه‌های جهانی مرتبط با حمایت از حقوق کودکان و ممانعت از کار آنها متعهد است.

منبع: قانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha