شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 50368
سلامت نیوز : از هنگام بیدار شدن تا زمانی که می خوابید با چند نفر صحبت می کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ همه ما در طول روز با افراد زیادی در ارتباط هستیم. خانواده، دوستان، راننده تاکسی، فروشنده و... برای آن که با هرکسی گفت وگو کنید در مرحله اول باید روش گفت وگو را بشناسید. بدانید که طرف مقابل تان در چه وضعیتی است و از چه روشی برای تبادل نظر استفاده می کند. این مهارت ارزش زیادی دارد و از برخوردهای مخرب می کاهد.

آیا می دانید برای یک گفت وگوی موفق به چه شرایطی نیاز دارید؟

۱ -با علاقه مندی به گوینده توجه کنید و به او احترام بگذارید.

پیش نیاز ارتباط کلامی موثر، مهارت در گوش کردن است؛ زیرا با این مهارت نشان می دهید که به گوینده و گفته هایش اهمیت می دهید.

۲ -به دقت به گوینده گوش کنید. آیا می دانید گوش کردن و شنیدن چه تفاوتی دارند؟

گوش کردن یعنی شنیدن فعال ؛در هنگام گوش کردن به شخص مقابل و گفته هایش توجه می شود.

۳ -هنگام صحبت با دیگران به چهره آن ها نگاه کنید.

نگاه نکردن به چهره افراد هنگام صحبت نشان بی توجهی است.

۴ -احساس طرف مقابل را منعکس کنید.

یک روش آسان که می تواند به شما کمک کند تا شنونده و هم کلام خوبی باشید، توجه به احساسات طرف مقابل است. با این کار گوینده متوجه می شود که آیا شما او را درک می کنید و چه برداشتی از احساسات او دارید. مثلا وقتی همسرتان می گوید: «امروز کارم زیاد بوده» و شما به او می گویید «واقعا خسته نباشی» هم توجه، علاقه و احترام خود را به او نشان می دهید و هم او متوجه می شود تا چه حد احساساتش را درک کرده اید.

۵ -با لحن مناسب صحبت کنید.

یعنی نه خیلی بلند و نه خیلی آهسته، نه خیلی تند و نه خیلی کند.

۶ -هنگام صحبت نوبت را رعایت کنید.

آیا تا به حال کسانی را دیده اید که مدام خودشان صحبت می کنند و به دیگران اجازه صحبت نمی دهند؟ این رفتار در شما چه احساسی ایجاد می کند؟ گفت وگو به مفهوم گوش کردن و صحبت کردن است؛ بنابراین هنگام صحبت باید نوبت را رعایت کنید و به دیگران هم اجازه صحبت بدهید؛ مثلا هنگام صحبت، عقاید و نظر دیگران را درباره موضوع صحبت بپرسید. مثلا از همسرتان بپرسید: نظر تو چیست؟ آیا با من موافقی؟

۷ -سعی کنید درباره یک موضوع صحبت کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده است که با افرادی برخورد کنید که مرتب موضوع صحبت شان را تغییر می دهند و از این شاخه به آن شاخه می پرند. آیا گوش کردن به صحبت های این گونه افراد کار آسانی است؟ اگر هنگام صحبت هر موضوعی را که به ذهن تان می رسد بیان کنید، به پراکنده گویی دچار می شوید.

۸ -در گفت وگو، کلمات ملایم و مودبانه را انتخاب کنید.

این نوع کلمات هرکسی و به خصوص همسرتان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ مثلا خانمی که می خواهد همسرش را متوجه برخورد زشت و زننده با فرزندشان کند، به او می گوید: «هنگام حرف زدن از کلمات زشتی استفاده می کنی.» انتخاب و به کار بردن این کلمات نه تنها به او در برطرف کردن اشتباه کمک نمی کند بلکه این سخنان شلاق گونه او را عصبانی هم می کند.

پس اگر خشمگین و آزرده هستید، چند لحظه درنگ کنید و بر اعصاب خود مسلط شوید. آن گاه با دقت بکوشید تا با لحنی بی طرفانه و غیرمغرضانه پیام خود را به گونه ای به همسرتان انتقال دهید که او مقاومت نکند و کار به بحث و مشاجره نکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha