سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: به صورت تقریبی هر سال ۲ هزار میلیارد تومان در کشور رف مصرف دخانیات می‌شود و اگر با احتیاط محاسبه کنیم نزدیک به ۲ برابر این میزان را باید در شبکه بهداشتی سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کاظم ندافی در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد استراتژی‌های مبارزه با مصرف دخانیات را یک استراتژی جهانی دانست و گفت: این راهبردها سلیقه‌ای تعیین نشده و تمام علما به این راهبردها اعتقاد دارند و مهر تأیید روی آن گذاشته‌اند که ما هم خود را برای اجرای آن متعهد می‌‌دانیم.

وی به چالش‌های مبارزه با مصرف دخانیات اشاره کرد و گفت:‌ برای اینکه بتوانیم یک پشتوانه حقوقی در این راه فراهم کنیم قانون و آیین‌نامه‌ای برای جلوگیری از مصرف دخانیات تصویب شد ولی در عین حال تمام سازمان‌هایی که به نوعی در کنترل دخانیات نقش دارند باید به یک اشتراک برسند.

ندافی تصریح کرد: کارهایی از قبیل نصب برچسب هشدار بهداشتی بر روی پاکت مواد دخانی از جمله موارد مثبتی است که در 40 کشور جهان انجام شده و نتجه مثبت داشته است. این تصاویر هشداردهنده بر روی مواد دخانی باید از 50 درصد به 70 درصد سطح پاکت افزایش یابد چرا که مردم معتقدند نصب تصاویر هشداردهنده بر روی مواد دخانی به کاهش مصرف آن کمک می‌کند.

ندافی نقش صدا و سیما را در ترویج فرهنگ مصرف دخانی مؤثر دانست و گفت: گاهی در فیلم‌های آرشیوی که از صدا و سیما پخش می‌شود شاهد استعمال دخانیات بازیگران مختلف هستیم که ما فوراً این موارد را پیگیری می‌کنیم ولی باید هوشیار بود که فیلم‌هایی که مجوز پخش می‌گیرند باید عاری از این مشکل باشند و ترویج مصرف دخانیات نشود.

وی ادامه داد: گاهی کالاهای مصرفی مردم با تبلیغ دخانیات توزیع می‌شود که باید این موضوع را هم جدی گرفت

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اجرای راهبردهای مبارزه با مصرف دخانیات در همه جای دنیا در مراحل اولیه بوده و هنوز۱۰۰در صد محقق نشده است اما خیلی از کشورها از ما پیشی گرفته‌اند و ما هم باید به فکر راهکارهای لازم باشیم.

وی با اشاره به عوارض اقتصادی مصرف دخانیات گفت: به صورت تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان در سال صرف مصرف دخانیات می‌شود و اگر با احتیاط محاسبه کنیم نزدیک به دو برابر این میزان را باید در شبکه بهداشتی سرمایه‌گذاری کنیم و از عوارض آن پیشگیری شود همان طور که مجلس امسال 3 هزار میلیارد تومان را برای اهداف مهم نظام سلامت مانند پزشک خانواده و تقویت نیازهای روزانه مردم در نظر گرفت ولی آسیب دخانیات معادل یک چنین بودجه‌ای است که به همت مسئولان به نظام سلامت اختصاص یافته است و اگر الان برای عوارض مصرف دخانیات بودجه‌ای را کنار نگذاریم روزی می‌رسد که هزینه‌ها انباشته شده و مشکلات سر باز خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha