شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 43273
سلامت نیوز: محققان دانشگاه كپنهاگ در مطالعات خود دریافتند كه یك جهش ژنتیكی كه بین شش تا ۱۰ هزار سال پیش به وجود آمده، مسؤول رنگ آبی چشمان انسان‌های كنونی در زمین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این تیم كه نتایج پژوهش آنها در مجله Human Genetics منتشر شده، توانسته‌اند یك جهش در ژن OCA۲ را كه به طور اتفاقی، در جایی نزدیك سواحل شمال غرب دریای سیاه در انسانی متعلق به حدود هشت هزار سال پیش ایجاد شده، شناسایی كنند.

این ژن باعث رنگ آبی‌رنگ در عنبیه نشده، بلكه در عوض مكانیزم تولید رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای را خاموش می‌كند.

به گفته دانشمندان، تمام انسانها در ابتدا از چشمانی قهوه‌ای رنگ برخوردار بوده‌ و بسیاری هنوز بر همین روال هستند. كشف این جهش نادر كه احتمالا در امواج سریع مهاجرت در پی پایان آخرین عصر یخی پراكنده شده، به تاكید بر یكی از بزرگترین اسرار تكامل انسانی می‌پردازد. طبق این نظریه تكاملی، اروپاییان و ساكنان نزدیك به شرق، از ویژگی‌های بسیاری برخوردار هستند كه آنها را از دیگر گونه‌های انسانی متفاوت می‌كند.

اروپاییان نه تنها از درصد بالاتر چشم آبی (حدود ۹۵ درصد در برخی كشورهای حوزه اسكاندیناوی)، بلكه همچنین از تناژ پوستی و رنگ موی گسترده‌تری نسبت به دیگر گروه‌بندی‌های قومی برخوردارند.

تنها در اروپا می‌توان تعداد گوناگونی از افراد با رنگ موی بلوند و قرمز، قهوه‌ای، پوست سفید و زیتونی و چشمان آبی و سبز را در یك جامعه مشاهده كرد. در دیگر مناطق جهان، اكثر انسانها بیشتر از رنگ مو و چشم تیره برخوردارند.

دلیل این امر و بخصوص چگونگی وقوع سریع چنین جهشهایی هنوز ناشناخته باقی مانده در حالیكه انسانها تنها حدود چند ۱۰ هزار سال پیش به اروپا مهاجرت كرده‌اند.

یك نظریه این است كه آب‌وهوای سرد اروپا و آسمانهای تیره آن باعث چنین تفاوت‌های ظاهری شده است. برای مثال رنگ پوست روشن برای جذب ویتامین دی در نیمكره شمالی كه از نور خورشید ضعیف‌تری برخوردار بوده، بهتر است.

یك نظریه دیگر بر این مبنا است كه رنگ مو، پوست و چشم عجیب اروپاییان به پیوند نژادی با نئاندرتالها برمی‌گردد كه حدود ۲۵ هزار سال پیش منقرض شده‌اند.

شاید این نئاندرتالها از رنگ موی بلوند یا قرمز برخوردار بوده و این ژن آنهاست كه افراد با این رنگ مو یا چشم به ارث برده‌اند. مشكل این نظریه نبود هیچ شاهدی از امكان پیوند نژادی این گونه با هوموساپین‌ها در نمونه‌های بدست‌آمده از دی‌ان‌ای استخوان فسیلهای آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha