جمعه ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 41937
سلامت نیوز: محققان می گویند یک گام به خواندن ذهن انسان ها نزدیک شده اند. دانشمندان به کمک یک برنامه کامپیوتری و با رمز گشایی از فعالیت مغز آن را به کلمات تبدیل می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از بازسازی امواج کامپیوتری و امواج مغزی مدعی شده اند که می توانند از موجک های مغزی که در گفتار و زبان استفاده می شود رمزگشایی کنند.
مجریان این پژوهش اظهار امیدواری کرده اند که این یافته ها روزی به برقراری ارتباط با بیماران آسیب مغزی و تکلمی کمک کند و بتوان با نظارت بر امواج مغزی آنها به آنچه در ذهنشان می گذرد پی برد.

متخصصان امیدوارند این شیوه در بیمارانی که دچار سکته مغزی و یا دچار بیماری های مشابه شده اند کمک خوبی باشد. اما بسیاری معتقدند که این روش شاید وسیله ای برای استراق سمع باشد و سوء استفاده های دیگر را به همراه داشته باشد.
دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه برکلی کالیفرنیا با قراردادن الکترودی در داخل جمجمه افرادی که عمل جراحی مغز را انجام داده بودند، افکار و ذهن این افراد را پردازش و با گفتار و تصاویر تلفیق کرده اند و به وسیله یک برنامه کامپیوتری و با پردازش مغز، ذهن آنها را به صورت کلمات تکثیر کرده اند.

دانشمندان معتقدند که این تکنیک میتواند در خواندن مغز بیماران و گزارش گرفتن از فعالیت ذهنی کاربرد داشته باشد.
البته متخصصان اظهار داشته اند که جهت رساندن این تکنیک و روش، به حد کاملا مطلوب راه طولانی در پیش است.

رابرت نایت، استاد روانشناسی و علوم اعصاب می گوید: این دستاورد بزرگ برای بیمارانی که به دلیل سکته مغزی آسیب جدی به مکانیسم گفتاری آنها وارد شده است، کارایی دارد و در این صورت ما خواهیم توانست با این بیماران صحبت کنیم.
درنهایت متخصصان موفق خواهند شد با بازسازی کلمات تصور شده در ذهن، تصورات فرد مورد نظر را درک کنند.
این تکنیک بر روی 15 نفر از بیمارانی که تحت عمل جراحی مغز و برای درمان تومورهای مغز تحت مراقبت بودند انجام شده و توافق کرده اند که تا 256 الکترود را به سطح مغزشان وارد کنند تا نتایج بیشتری از این تکنیک به دست آید.

 
متخصصان به کمک یک نرم افزار و با تجزیه و تحلیل فعالیت الکترودها و بازتولید کلمات، قدم اول رابرداشته اند.
به گفته بریان پاسلی از پژوهشگران این طرح، دستاورد مهم این اتفاق اعطاء توانایی درک گفتار است.
پژوهشگران این طرح این تکنیک را قدمی بزرگ برای پیشرفته تر شدن زیست پزشکی می دانند؛ اما عده ای هم معتقدند این روند شاید منجر به تولید دستگاه هایی شود که ذهن ما را به راحتی بخواند.

یکی از پژوهشگران این طرح می گوید: خوشبختانه جمجمه ما در دست خودمان است و از این مطمئن باشید که مغز شما بدون این تکنیک، فعلا غیر قابل نفوذ خواهد ماند.
البته شاید هکرهای ذهن هم برای آینده قابل پیش بینی باشند!

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha