مهمترین توصیه وزارت بهداشت برای كاهش عوارض آلودگی هوا در تهران این است كه كودكان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی تا جای ممكن از تردد در هوای آزاد خودداری كنند و سایر مردم نیز تردد در فضای آزاد را به حداقل برسانند.

غلظت مونوكسیدكربن هوای تهران در خانه و فضای بیرون فرقی ندارد
سلامت نیوز: مدیر كل بهداشت محیط وزارت بهداشت گفت: میزان غلظت مونوكسید كربن در هوای تهران اكنون به بیش از 2 برابر حد مجاز رسیده، غلظت این گاز در هوای خانه و محیط‌های بسته با محیط های باز نیز یكسان است.

كاظم ندافی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: میزان غلظت آلاینده‌های هوا در تهران طی 2 یا 3 روز گذشته فرقی نكرده است. در زمان حاضر مهمترین آلاینده هوای تهران، گاز مونوكسید كربن است و در مرحله بعد ذرات معلق قرار دارد، میزان گاز CO در هوای تهران 2 برابر حد مجاز است و میزان غلظت ذرات معلق نیز 70 درصد بیشتر از حد مجاز است.

وی ادامه داد:‌ مهمترین توصیه وزارت بهداشت برای كاهش عوارض آلودگی هوا در تهران این است كه كودكان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی تا جای ممكن از تردد در هوای آزاد خودداری كنند و سایر مردم نیز تردد در فضای آزاد را به حداقل برسانند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس كه آیا میزان غلظت این آلاینده‌ها در هوای داخل خانه و فضای بسته با بیرون تفاوت دارد، گفت: از نظر ذرات معلق تا حدی میزان این آلاینده در فضای بسته كمتر است اما غلظت گاز مونوكسید كربن در فضای باز و بسته یكسان است و فرقی نمی‌كند، تنها تفاوت این است كه به علت تحرك كمتر در فضای بسته تعداد موارد تنفس كمتر است و این مواد آلاینده به تعداد كمتری تنفس می‌شوند در حالی كه اگر فرد در حال رفتن و تحرك باشد، تعداد تنفس بیشتر و در نتیجه میزان دریافت مواد آلاینده نیز بیشتر می‌شود.


ندافی گفت: گرچه گاز مونوكسید كربن یك گاز خفه‎كننده است اما غلظت این آلاینده در هوا به آ‌ن اندازه نیست كه باعث مسمومیت و خفگی شود اما تنفس این هوای آلوده باعث تنگی نفس، كاهش عمق تنفس، افزایش تعداد تنفس در دقیقه، سوزش و آبریزش از چشم، سردرد و عوارض مشابه دیگر می‌شود. این عوارض بعد از سالم شدن هوا یا خروج از محدوده آ‌لوده برطرف می‌شود.


مدیركل بهداشت محیط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: بر اساس گزارش اورژانس كشور تعداد تماس های مردم برای امداد اورژانس تنفسی طی روزهای گذشته 9 درصد و برای امداد اورژانس قلبی 16 درصد نسبت به روز 25 آبان كه هوا سالم بود، افزایش یافته است، البته ممكن است همه این افراد واقعاً بیمار و اورژانسی نبوده باشند اما شكایتشان به اورژانس به این دلیل بوده است.

ندافی ادامه داد: مونوكسیدكربن و ذرات معلق روی سلول‌های مغز انسان اثر مهمی ندارد اما بیشتر سیستم خونی را درگیر می‌كند و باعث می‌شود میزان انتقال اكسیژن به بافتها كم شود و با تركیب هموگلوبین با مونوكسید كربن ماده خطرناك كربوكسی هموگلوبین تشكیل شود كه به بافتهای بدن آسیب می‌رساند.

وی تأكید كرد: در شرایط فعلی میزان آلاینده مونوكسید كربن در فضای خانه و محیط های بسته با بیرون تفاوتی ندارد و اگر در خانه اجاق یا بخاری روشن باشد چه‎بسا میزان مونوكسید كربن در خانه بیشتر از بیرون باشد و غلظت بیشتر آن خطر مسمومیت را در پی دارد بنابراین بهتر است در این روزها پخت‎وپزهای طولانی و میزان استفاده از بخاری در خانه‌ها به حداقل برسد و تا جای ممكن برای تهویه هوای خانه از فن استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha