یافته های یک مطالعه حاکی از تأثیر مثبت قصه‌گویی نسبت به سخنرانی های معمولی در افزایش دانش دانشجویان دوره بالینی است از این رو می تواند در آموزش مفاهیم پیچیده علم پزشكی مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر قصه‌گویی و سخنرانی در انتقال مفاهیم پیچیده علم پزشكی توسط آناهیتا والی، استادیار گروه پوست دفتر گروه های آموزشی بیمارستان الزهرا(س) اصفهان انجام شده است.

قصه‌گویی یكی از روش‌های آموزشی است كه می‌تواند بدون اینكه سن مخاطب، موضوع آموزشی یا سطح یادگیری كاربرد آنها را محدود سازد، بكار رود.

این مطالعه‌ نیمه تجربی بر روی ‌٤٣ نفر از دانشجویان پزشكی در مقطع كارآموزی بالینی كه مشغول گذراندن بخش پوست بودند، انتخاب شدند و به هر گروه سه مفهوم یكسان از علم پزشكی با روش‌های قصه‌گویی یا سخنرانی ساده آموزش داده شد؛ سپس از هر دو گروه آزمون به عمل آمد.

میانگین نمره كل كسب شده در گروه آموزش دیده با روش سخنرانی ساده ‌٣٦/٤±8/‌٩٤ و در گروه آموزش دیده با روش قصه گویی ‌٤٧/٣±14/‌٨٤ از نمره كل ‌٢٠ و تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنی‌دار بود.

نتایج این بررسی نشان می دهد: اثر قصه‌گویی در افزایش دانش دانشجویان دوره بالینی بیشتر از سخنرانی معمولی است؛ بنابراین، توصیه می‌شود از این روش برای آموزش بیماری‌های نادر و ژنتیك استفاده شود.

گفتنی است نتایج این مقاله در مجله ایرانی آموزش علوم پزشکی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha