سلامت نیوز: یک جراح و متخصص ارتوپدی عنوان کرد: عوامل متعددی می‌تواند در انحنای پاها یا ابتلا به پای پرانتزی در افراد، نقش داشته باشد که البته زمینه ابتلا به آن در بزرگسالان، اغلب نشات گرفته از دورن کودکی آن‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر فرهاد فرید در گفتگو با سلامت آنلاین گفت:  نرمی استخوان و ژنتیک می‌تواند زمینه ساز انحنای غیر طبیعی پاها یا به اصطلاح ایجاد کننده پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان باشد.

وی افزود: بزرگسالان در دو حالت ممکن است پای پرانتزی داشته باشند یکی به دلایل ذکر شده در دوران کودکی که در صورت  درمان نشدن موجب بروز آرتروز نیز می‌شود و یا به دلیل تصادفات و شکستن زانو، ممکن است به بدشکلی انحنای زانو و یا آرتروز در بزرگسالی مبتلا شوند.

فرید اظهار داشت: اگر در کودکان به دلایلی ذکر شده پای پرانتزی تحت درمان قرار نگیرد، با توجه به این‌که سطح رشد در سن ۱۶ سال به بالا بسته می‌شود، بنابراین راه درمان دارویی و طب فیزیکی در بزرگسالان، بسته می شود و استفاده از روش‌های درمانی دیگر به دلیل اتمام سن رشد، به ویژه در ۵۰ سالگی به بالا امکان پذیر نیست و تنها راه آن درمان آن از طریق جراحی است.

این جراح و متخصص ارتوپدی و طب ورزشی افزود: بعد از سنین رشد بسته به میزان انحنای پاها و نوع آن با پروتز و یا مفصل کامل  با عمل جراحی  می‌توان به درمان این بیماری پرداخت.

استاد اسبق دانشگاه بن آلمان عنوان کرد: البته روش‌های جدیدی در آینده برای درمان این بیماری به وجود خواهد آمد که با استفاده از مهندسی بافت بنیادی این عمل صورت خواهد پذیرفت، به طوری که نیازی به مفصل نخواهد بود. در اروپا هر فردی که به دنیا می‌آید مقداری از ناف وی را فریز می‌کنند که در صورت ابتلا به آرتروز، بعدها با آن درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha