دیده شدن حجم زیادی از لثه در این افراد می‌تواند از دوران کودکی و نوجوانی سبب پایین آمدن حس اعتماد به نفس شود و کم کم حتی این افراد در خطر گوشه‌گیری و انزوا قرار می‌گیرند تا حدی که سعی می‌کنند زیاد نخندند و صحبت نکنند.

نگاهی به عارضه لثه های حجیم و تبعات و راه های درمان آن

سلامت نیوز:برخی از افراد هنگام خنده به دلیل داشتن لثه‌هایی حجیم و با طول بلند –که به اصطلاح توی ذوق می‌زند- خجالت می‌کشند و با دست جلو دهان خود را می‌گیرند تا دیگران خنده آنها و عیب لثه‌های‌شان را نبینند؛ به این نوع خنده در اصطلاح، خنده لثه‌ای (Gummy smile ) گفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: دیده شدن حجم زیادی از لثه در این افراد می‌تواند از دوران کودکی و نوجوانی سبب پایین آمدن حس اعتماد به نفس شود و کم کم حتی این افراد در خطر گوشه‌گیری و انزوا قرار می‌گیرند تا حدی که سعی می‌کنند زیاد نخندند و صحبت نکنند. دیده شدن حجم زیادی از لثه می‌تواند مشکلات روحی فراوانی به وجود آورد که در نتیجه بلند بودن ارتفاع فک بالا، کوتاه بودن دندان‌ها یا کوتاه بودن لب بالا به وجود بیاید.
به گفته پزشکان اگر ناهنجاری لثه‌ای بسیار شدید باشد و علل اسکلتی و فکی در فرد وجود داشته باشد باید به وسیله جراحی فک و صورت ناهنجاری را درمان کرد ولی چنانچه فرد مورد نظر به دلیل کوتاه بودن اندازه دندان‌ها خنده لثه‌ای دارد و مشکلات اسکلتی و فکی وجود نداشته باشد پزشک می‌تواند با جراحی ساده لثه تا اندازه زیادی مشکل را برطرف کند این جراحی به نوعی جراحی زیبایی لثه در جهت افزایش طول تاج شناخته می‌شود.
دکترشایسته حامدی در گفت‌و‌گو با «ایران» در این زمینه می‌گوید: علل مختلفی برای عدم تناسب لثه در قسمت‌های مختلف دهان وجود دارد ولی آنچه در مورد لثه از اهمیت بالایی برخوردار است سلامت لثه است و در حقیقت زیبایی لثه در درجه دوم اهمیت قرار دارد.


به گفته این دندان پزشک افرادی که لثه آنها با جرم زیاد احاطه شده و اغلب رنگ قرمزی دارند و ملتهب هستند و گاهی اوقات هم هنگام مسواک زدن یا حتی غذا خوردن خون‌ریزی دارند باید بیشتر مراعات کنند و بهتراست با جرم‌گیری در فواصل زمانی معین نخستین قدم را در جهت بهبود سلامت لثه بردارند.
دکترحامدی با اشاره به لزوم رعایت کامل و دقیق بهداشت ادامه می‌دهد: در برخی موارد که با رعایت بهداشت و جرم‌گیری منظم، لثه سلامت خود را باز نمی‌یابد پزشک ممکن است ناگزیر به انجام جراحی لثه شود. در شرایطی هم که لثه فرد تنها از جهت لولینگ یا همان هم ترازی لثه در قسمت‌های مختلف دهان و قرینه بودن لثه، مشکل داشته باشد بهتر است این عارضه توسط دندان‌پزشک با هدف دستیابی به زیبایی بیشتر رفع شود.این دندان پزشک در ادامه توضیح می‌دهد: معمولاً در این دسته از بیماران دندان‌ها نیز به‌طور کامل مرتب نیست و اتفاقاً همین نامرتب بودن در ردیف لثه‌ها هم دیده می‌شود. دکترحامدی به افرادی که مشتاق به انجام این نوع عمل زیبایی هستند این نوید را می‌دهد که امروزه پزشکان با استفاده از روش‌های نوین جراحی از قبیل متد جراحی با استفاده از تیغ‌های جراحی یا با استفاده از دستگاه لیزر می‌توانند لثه بیمار را به شکل استاندارد و زیبا فرم دهند در نهایت نیز پس از طی مراحل لازم جهت سیر درمان و دستیابی به بهبودی کامل لثه سایر درمان‌های تکمیلی زیبایی مانند ونیرکامپوزیت یا لمینیت دندانی برای نیل به زیبایی بیشتر دندان‌ها و لبخند بیمار انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha