قائم مقام سازمان نظام پرستاری درخصوص مصوبه دولت درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل گفت: از این پس کلیه خدمات پرستاری در منزل طبق تعرفه گذاری مشخصی ارائه می شود.

جزئیات تصویب تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در منزل/نرخ تعرفه‌ها واقعی نیست

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری درخصوص مصوبه دولت درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل گفت: از این پس کلیه خدمات پرستاری در منزل طبق تعرفه گذاری مشخصی ارائه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،محمد شریفی مقدم ، با اشاره به تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت اظهارداشت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل یکی از مصوبات خوب دولت در حوزه پرستاری است که انواع خدمات پرستاری در منزل در سطوح مختلف با پیگیری های سازمان نظام پرستاری در جلسه اخیر هیأت دولت به تصویب رسید.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: ریشه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل به دهه 70 برمی گردد. این موضوع در آن زمان مطرح شد اما با توجه به اینکه بدنه وزات بهداشت پزشک سالارانه بود همواره با تشکیل این موضوع مخالفت می شد تا زمانی که دکتر فرهادی وزیر سابق بهداشت در دوران تصدی وزارتخانه با پیگیری هایی که شد نسبت به ایجاد مراکز خدمات پرستاری در منزل توجیه شد.

وی افزود: در آن زمان 33 مرکز غیرمجاز در تهران، خدمات پرستاری در منزل ارائه می کردند که این مساله نشان دهنده نیاز مردم به خدمات پرستاری بود. بنابراین اهمیت موضوع به وزیر وقت اطلاع رسانی شد و علی رغم تمام مخالفت هایی که وجود داشت با حمایت وزیر بهداشت در سال 78 آئین نامه آن ابلاغ به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و تعرفه هایی نیز برای این موضوع تعیین شد. منتهی آئین نامه ابلاغ شد اما فضای وزارتخانه همچنان مخالف با موضوع خدمات پرستاری در منزل بود.

شریفی مقدم در ادامه یادآور شد: پس از اینکه آئین نامه ابلاغ شد طی سه سال اول، بیش از هزار مرکز مشاوره خدمات پرستاری در منزل مجوز گرفتند اما چون در وزارت بهداشت عزمی وجود نداشت در نهایت این موضوع عملیاتی نشد چرا که وزارت بهداشت از این مراکز حمایت نمی کرد و خدمات مراکز تحت پوشش بیمه قرار نداشت که به دنبال آن مردم هم از این موضوع استقبال نکردند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره خدمات پرستاری در منزل گفت: در بسیاری از این مراکز پرستار وجود نداشت و از کمک بهیار استفاده می کردند که این افراد خدمات تخصصی پرستاری ارائه می دادند و در واقع بیش از 90 درصد خدمات این مراکز توسط افراد غیرمتخصص صورت می گرفت.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هدف از تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل تقویت و ارتقاء کیفیت این خدمات است، افزود: در سال 94 مجددا موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل که مطالبه جدی جامعه پرستاری بود، مطرح شد و با تلاش هایی که از سوی سازمان نظام پرستاری صورت گرفت موضوع تعرفه گذاری در دبیرخانه شورای عالی بیمه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. پس از آن طرح جامعی از سوی سازمان طراحی و به دبیرخانه شورای عالی بیمه ارائه شد و نماینده سازمان نظام پرستاری در تمامی جلسات مربوطه شورای عالی بیمه حضور داشت.

وی درباره تعیین تعرفه های خدمات پرستاری در منزل نیز توضیح داد: تعرفه ها مشخص شده است اما چون هنوز ابلاغ نشده نمی توان جزئیات آن را ارائه کرد منتهی این تعرفه ها واقعی نیستند که لازم است این موضوع مورد توجه مسئولان حوزه سلامت قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha