بسیاری معتقدند که چپ‌دست‌ها افرادی نابغه‌اند، و این باور تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد، زیرا بسیاری از نوابغ تاریخ، مانند داوینچی، مارک تواین، موتزارت، مری کوری،‌تسلا و ارسطو چپ دست بوده‌اند.

چپ‌دست‌ها واقعا نابغه‌اند؟

سلامت نیوز: بسیاری معتقدند که چپ‌دست‌ها افرادی نابغه‌اند، و این باور تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد، زیرا بسیاری از نوابغ تاریخ، مانند داوینچی، مارک تواین، موتزارت، مری کوری،‌تسلا و ارسطو چپ دست بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین از ساینس الرت،این روند در تاریخ معاصر نیز تغییری نكرده‌است، باراك اوباما، بیل‌گیتس،‌و لیونل مسی جزو افراد مشهوری هستند كه در خانواده چپ‌دست‌ها حضور دارند، اما آیا این باور واقعا حقیقت دارد؟

براساس نتایج مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه لیورپول درباره چپ دست بودن و مهارت در ریاضیات انجام شده‌است،‌ افراد چپ دست در تجزیه و تحلیل مفاهیم ریاضی عملکرد بهتری دارند.

تخمین زده می شود بین 10 تا 13.5 درصد از جمعیت جهان راست دست‌نیستند؛ اگرچه تعداد كمی از این افراد مهارت استفاده از دو دست را دارند اما بیشتر آنها چپ دست هستند. از آنجایی كه چپ دست بودن نمایشی از عملکرد مغز به شمار می‌رود، با شناخت در ارتباط است.

آنهایی که چپ دست هستند نیم کره سمت راست مغزشان توسعه یافته‌تر است. این بخش از مغز به فرآیندهایی نظیر استدلال فضایی اختصاص دارد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد بافت سلول عصبی رابط میان دو نیم کره مغز در افراد چپ دست بزرگتر از افراد راست دست است. این بدان معناست که برخی از افراد چپ دست ارتباط بهتری میان دو نیم کره مغزشان برقرار است و به همین دلیل پردازش اطلاعات در مرکز فرماندهی بدنشان با قدرت بیشتری انجام می شود.

اما اینکه چرا اکثر افراد چپ دست قدرت پردازش مغزی بهتری دارند هنوز به درستی مشخص نیست. یک نظریه می گوید زندگی در دنیای که برای راست دستها طراحی شده، چپ دستها را مجبور به استفاده از هر دو دست کرده که این نتیجه ای جز افزایش ارتباط میان دو نیم کره مغز ندارد.

اولویت دست و ریاضیات
ارتباط میان اولویت دست و مهارت در ریاضی همواره مورد توجه محققان قرار داشته‌است. برای بیش از 30 سال مطالعات اولیه نشان می‌دادند چپ‌دست بودن با مهارت ذاتی در ریاضی ارتباط دارند. این مطالعات ثابت كرده‌بودند كه چپ‌دست بودن در میان دانش‌آموزانی كه در نابغه ریاضی هستند بیشتر از دیگر دانش‌آموزان است. با این‌همه فرضیه اینكه چپ‌دست بودن شاخصی برای تعیین نبوغ افراد است، به تازگی مورد تردید و حتی انكار قرار گرفته‌ بود.

با این‌همه در جدید‌ترین مطالعه‌ای كه روی 2300 دانش‌آموز دبیرستانی انجام گرفت محققان دانشگاه لیورپول دریافتند چپ‌دست‌ها در حل مسائل ریاضی عملكرد بهتری از دیگر دانش‌آموزان دارند و علاوه بر این دانش‌آموزانی كه تنها اولویت آنها دست راست است، یعنی در انجام هركاری تنها از دست راست استفاده می‌كنند،‌ نسبت به افراد چپ‌دست یا آنهایی كه از هر دو دست استفاده می‌كنند عملكرد ریاضیاتی ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha