در شبکه‌های اجتماعی بتازگی فیلمی پخش شده که نشاندهنده وجود کرم در یکی از انواع سوسیس‌های تولیدی کارخانه‌ای است. یک متخصص علوم و صنایع غذایی با توضیح در این باره گفت: همیشه هم نباید دلیل وجود چنین کرم‌هایی را به تولیدکننده نسبت داد زیرا عرضه نادرست فراورده گوشتی در فروشگاه‌ها و یا حتی نحوه نگهداری این محصولات از سوی مصرف‌کننده هم در این زمینه دخیل است.

فیلمی از یک سوسیس کرم‌زده در فضای مجازی/ این کرم‌ها از کجا آمده‌اند؟

سلامت نیوز: در شبکه‌های اجتماعی بتازگی فیلمی پخش شده که نشاندهنده وجود کرم در یکی از انواع سوسیس‌های تولیدی کارخانه‌ای است. یک متخصص علوم و صنایع غذایی با توضیح در این باره گفت: همیشه هم نباید دلیل وجود چنین کرم‌هایی را به تولیدکننده نسبت داد زیرا عرضه نادرست فراورده گوشتی در فروشگاه‌ها و یا حتی نحوه نگهداری این محصولات از سوی مصرف‌کننده هم در این زمینه دخیل است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر آراسب دباغ مقدم در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: تمامی سوسیس های تولید شده در ایران در دمای پخت حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد به مدت یک تا دو ساعت (بسته به اندازه و حجم آن ها) پخته می شوند. بنابراین هم سوسیس و هم کالباس، هنگام پخت، پاستوریزه می شوند و هرگونه عامل بیماری زایی در آنها از بین می رود.

وی در پاسخ به این پرسش که کرم های نشان‌داده‌شده در این فیلم چطور از درون این سوسیس‌ها سر درآورده‌اند گفت: بین هر دو تکه سوسیس، با دستگاهی به نام سوسیس‌پیچ، فاصله ای به شکل یک گره نیم‌پیچ ایجاد می شود که اگر هنگام بریدن فاصله بین دو گره سوسیس، سر آن باز شود و شرایط نگهداری آن هم نامناسب، خارج از یخچال یا در محیط های آلوده باشد، مگس ها به سوسیس به عنوان ماده ای مغذی حمله کرده و در آن تخمگذاری می‌کنند. پس از مدتی، لارو این مگس ها به صورت کرم از تخم خارج می شود که اصطلاحاً به آن «میاز گوشت» گفته می شود. این لاروها تا زمانی که به مگس بالغ تبدیل شوند، به عمق سوسیس نفوذ می‌کنند تا از آن به عنوان منبع مغذی خود استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر خریداران، سوسیس و کالباس را از مراکز غیر بهداشتی تهیه کنند که یخچال مناسبی ندارند یا شرایط دما و بهداشت یخچالشان مناسب نیست، با صحنه ای شبیه به آنچه در این فیلم نشان داده شده مواجه می شوند و ممکن است وجود این به اصطلاح کرم ها را به عدم نظارت یا بیدقتی تولید کننده نسبت دهند، حال آنکه تولید کننده در ایجاد این وضعیت نقشی ندارد.

او اضافه کرد: البته تولید کنندگان، بر اساس آیین نامه های ایمنی مواد غذایی موظفند توزیع کنندگان را درباره نحوه نگهداری ماده غذایی تولیدی خود، آموزش دهند و در صورتی که شرایط عامل توزیع نامناسب بود از واگذاری فراورده تولیدی خود به عامل توزیع خودداری کنند.

دکتر دباغ مقدم به مصرف کنندگان توصیه کرد برای آن که با چنین صحنه هایی مواجه نشوند، فراورده های گوشتی را لزوما از مراکز مجاز و بهداشتی خریداری کنند که شرایط نگهداری و زنجیره سرمایی را رعایت می کنند. همچنین هنگام خرید سوسیس دقت کنند که سر لفاف آن در محل پیچش، باز نشده باشد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که وضعیت نگهداری سوسیس ها و سلامت پوشش آن ها مورد اطمینان نبود، بهتر است انواع سوسیس را در بسته بندی های وکیوم خریداری کنید و بدانید و آگاه باشید که یکی از شرایط نگهداری فراورده های گوشتی، حفظ زنجیره سرما در حد دمای یخچال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha