پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 214688

‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن اقلیم خشک دارای باران کمی است که آب‌های بدست آمده ناشی از بارش‌ها به دلایلی تبخیر می‌شود.

تبخیر 85 درصد آب‌های سیستان‌وبلوچستان

سلامت نیوز: ‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن اقلیم خشک دارای باران کمی است که آب‌های بدست آمده ناشی از بارش‌ها به دلایلی تبخیر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا‌، اتابک جعفری" افزود: میزان بارش در استان تقریبا 20 میلیارد متر مکعب در سال است که 85 درصد آنها به دلیل اقلیم خشک، وزش باد و توفان تبخیز می‌شود.

وی تصریح کرد: از  میزان 15 درصد باقی مانده این آبها هشت درصد که معادل 1،6 میلیارد متر مکعب روان آب است و هفت درصد نیز معادل 1،4 میلیارد متر مکعب به سفره‌های آب زیر زمینی استان نفوذ می‌کند.

جعفری از اجرای برنامه‌ها و طرح‌های ویژه برای نگهداشت این آب‌ها در استان خبر داد.

وی افزود: با توجه به این وضعیت نباید هیچ گونه توسعه کشاورزی را در زمین‌های محدوده بخش آب‌های زیر زمینی داشته باشیم زیرا اولویت وزارت نیرو و نظام جمهوری اسلامی به ترتیب بر تامین آب آشامیدنی، زیست محیطی، صنعت، خدمات و در آخر کشاورزی استوار است.

اتابک جعفری بیان کرد: به منظور حفاظت از منابع آب سیستان و بلوچستان باید فرهنگ‌سازی در زمینه عدم حفر چاه‌های غیرمجاز، عدم اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز، تغییر الگوی کشت، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند در بین اقشار مختلف مردم به ویژه کشاورزان سطح استان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha