شمارش معکوس برای برگزاری بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران به نام «ایران هلث» آغاز شده است اما برگزاری این رویداد امسال با سالهای گذشته تفاوت‌هایی دارد که از چشم رسانه‌ها نیز دور نمانده است.

هزینه کرد میلیاردی نمایشگاه ایران هلث برای پارک فناوری پردیس در توسعه صنعت سلامت کشور تاثیری خواهد داشت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساعت سلامت، بیست و پنجمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی ایران هلث قرار است از ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد به مدت چهار روز در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود. نمایشگاهی که به گفته دبیر برگزاری آن قرار است ۷۰۲ شرکت در آن حضور داشته باشند که ۹۱ شرکت از این تعداد دانش بنیان هستند.

امین رضا خالقیان دبیر نمایشگاه ایران هلث ۲۵ ، به آمار تفکیک شده شرکتهای داخلی و خارجی حاضر در این نمایشگاه اشاره‌ای نکرده اما گفته است: تعداد شرکتهای حاضر در نمایشگاه ایران هلث امسال نسبت به سال قبل حدود ۶۲ درصد بیشتر شده است، او از حضور نمایندگانی از ۱۴ کشور دنیا در این نمایشگاه صحبت کرده است.

در نمایشگاه ایران هلث ۲۴ حدود ۵۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی حضور داشتند. نمایشگاهی که ۶ تا ۹ خرداد سال ۱۴۰۲ در فضایی به وسعت ۲۰ هزار مترمربع برگزار شد و با استقبال بازدید کنندگان مواجه شد تا جایی که روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهوری یک روز کامل کاری خود را به بازدید از سالن های مختلف این نمایشگاه اختصاص داد.

غافلگیری معاون رئیس جمهوری در نمایشگاه پارسال


او در همان بازدید ۶ ساعته که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ آخرین روز نمایشگاه ایران هلث ۲۴ انجام شد به خبرنگار ساعت سلامت گفت: از کیفیت و استقبال نمایشگاه ایران هلث غافلگیر شدم حیف که امروز این نمایشگاه تمام می شود. سال آینده وسعت این نمایشگاه دو برابر می شود.

گر چه وسعت این نمایشگاه امسال دو برابر نشد اما شاید همین موفقیت در برگزاری نمایشگاه ایران هلث ۲۴ بود که معاون علمی ریاست جمهوری را به این فکر انداخت که برگزاری این نمایشگاه را که به صورت سنتی ۲۴ دوره برگزاری آن در اختیار صنف و بخش غیر دولتی بود به بخش دولتی بیاورد و به این ترتیب با مجوز عجیب وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگزاری این نمایشگاه به پارک فناوری پردیس واگذار شد و عجیب‌تر آنکه این مجوز سه ساله است.

پارک فناوری پردیس بر اساس اساسنامه مصوب خود ۵ وظیفه دارد که شامل این موارد است:

ایجاد محیط مناسب کسب ‌و کار برای فعالیت و حضور حرفه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در جهت حفظ نخبگان و جذب متخصصین ایرانی غیرمقیم و فناوران خارجی
برآورده نمودن نیازهای پیچیده فناوری کشور و منشأ شکل‌گیری چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقاء و انتشار آن
به حرکت درآوردن و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، موسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و در نهایت «صنعت» و «بازار»
جریان‌ساز و شکل‌دهنده زیست‌بوم فناوری، بهبود دهنده قوانین و مقررات کسب‌ و کار در این حوزه
شکل‌گیری فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه بازارسنجی، ایده‌ پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه‌سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری برای تحقق محصولات فناورانه در عرصه تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (جسورانه) و سایر خدمات تخصصی
واگذاری نمایشگاه ایران هلث به پارک پردیس چه توجیهی دارد؟
بر این اساس گر چه پارک فناوری پردیس با شرکتهای فناور تجهیزات پزشکی ارتباط کاری دارد اما برگزاری نمایشگاه آن هم بزرگترین نمایشگاه صنعت سلامت کشور که به گفته کارشناسان این حوزه دومین رویداد مهم صنعت سلامت در خاورمیانه بعد عرب هلث است جزو وظایف این نهاد دولتی نیست و معلوم نیست وزارت صنعت با چه منطقی برگزاری این رویداد مهم را به پارک فناوری پردیس و بخش دولتی واگذار کرده است در حالی که سالها سابقه برگزاری توسط بخش غیر دولتی داشته است.

واگذاری این نمایشگاه به بخش دولتی یک اتفاق جدید است که بدون حاشیه هم نبوده است، باید دید در روزهای آینده این نمایشگاه مهم چگونه برگزار می شود و نظر شرکت کنندگان، ترک کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران هلث ۲۵ درباره این رویداد مهم چه خواهد بود؟

آیا برگزاری بزرگترین رویداد صنعت سلامت ایران با هزینه کرد میلیاردی و درآمد نامعلومش برای پارک فناوری پردیس نقشی در توسعه صنعت سلامت کشور در سطح داخلی و بین المللی خواهد داشت یا محلی برای دید و بازدید چهار روزه مسئولان دولتی با شرکتها خواهد بود که معلوم نیست چقدر در ارتقای جایگاه صنعت سلامت ایران و رونق بازار فعالان این صنعت نقش خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha