پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 313982

بالاخره نگرانی‌‌ها به‌وقوع پیوست و شیوع کرونا در موج پنجم به استان پهناور سیستان و بلوچستان که یکی از مناطق محروم کشور است، رسید و آن‌طور که مسئولان کشور اعلام کرده‌اند در این استان فاجعه انسانی رخ می‌دهد.

فاجعه انسانی کرونا در سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز:بالاخره نگرانی‌‌ها به‌وقوع پیوست و شیوع کرونا در موج پنجم به استان پهناور سیستان و بلوچستان که یکی از مناطق محروم کشور است، رسید و آن‌طور که مسئولان کشور اعلام کرده‌اند در این استان فاجعه انسانی رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق برخی از گزارش‌ها، تقریبا بیش از 80 تا 90 درصد خانواده‌ها از جمعیت دو میلیون و 700 هزار نفری، حداقل یک یا دو بیمار یا فوتی ناشی از شیوع کرونا دارند. مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان این موضوع را تایید می‌کند و نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در این استان هشدار می‌دهد.او  خطاب به وزیر بهداشت گفته است:در صورت رسیدگی نکردن، سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید، آمار واقعی کرونا در این استان چند برابر آمار فعلی است» در بین جامعه آماری مبتلایان از میان افرادی است که با انجام تست، کرونا مثبت می‌شوند و بسیاری هنوز تست کرونا نداده‌اند یا بیمار ناقل بدون علائم هستند. مسافت طولانی شهرها و کمبود مراکز درمانی در شهرستان‌های کوچک و روستاها، همچنین هجوم مردم به این مراکز سبب شده که همه جمعیت بیمار این استان نتوانند تست کرونا بدهند.

در این میان محمدهادی عباسی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از وخیم شدن وضعیت ابتلا به کرونا و کمبود امکانات بیمارستانی در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «تعداد موارد ابتلا خیلی بیشتر از پیش بینی‌هاست،در موج‌های قبلی ابتلای روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود، اکنون به بیش از هزار نفر در روز رسیده است.» در 17 ماه گذشته که از شیوع این ویروس در کشور می‌گذرد، در سیستان و بلوچستان همیشه اینگونه بوده که از افرادی که علائم بیماری داشته‌اند، تست گرفته می‌شود. این درحالی است که روز سه شنبه از 100 نفر که در شهرستان ایرانشهر تست کرونا داده‌اند، 70 نفر به کرونا مبتلا بودند.

در این میان، بحران شیوع کرونا سبب شده است تمام اداره‌ها، نهادها و بانک‌های سیستان و بلوچستان امروز و فردا تعطیل اعلام شوند. این تصمیم را ستاد مقابله با کرونای استان برای کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت گرفته است. بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، ۱۱۷۰ مبتلای جدید در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که شمار مبتلایان را در این استان به ۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر رساند. ۱۹ نفر هم دیروز فوت کردند که کل فوتی‌ها را به ۱۵۶۳ نفر رسانده است.

برخی از کار‌شناسان، نزدیکی این استان به پاکستان و هند را دلیل بروز این شیوع گسترده می‌دانند و منشاء آن را ویروس هندی و آفریقایی می‌دانند، اما علیرضا ناجی، رئیس موسسه تحقیقات ویروس شناسی معتقد است که «با گسترش ویروس دلتا از جنوب کشور به‌سمت مرکز این گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در حال تبدیل به سویه غالب در کشور می‌شود و پایش‌های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتا با قدرت سرایت‌پذیری بالا تهران و دیگر استان‌ها را درگیر خود می‌کند.»

به گفته محمد هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان «از سه هفته پیش تاکنون روند ابتلا به کرونا در استان انفجاری بوده است.» او همچنین گفت رعایت پروتکل‌ها در سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌های ایران کمتر و فقط حدود ۴۹ درصد است و «ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.» 

پاکستان مرزهایش را بست 

در این میان پاکستان روز گذشته به دلیل شیوع بیش از حد کرونا در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان مرزهای خود را بست و این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که تاکنون مرزهای این کشور از سوی ایران باز بود و تست کرونا از مسافران گرفته می‌شد.

منابع آگاه در این باره گفته‌اند: «هیچ کس اجازه عبور از مرز را ندارد.» پیش از این نیز و در ماه مه سال جاری هم، پاکستان مرزهای زمینی خود را با ایران و افغانستان به دلیل نگرانی در مورد انتقال ویروس کرونا بسته بود. همچنین یکی دیگر از دلایل شیوع گسترده کرونا در این استان، تبلیغات و تجمعات در انتخابات شورای شهر و روستاها بود و پس از انتخابات آمار کرونا در این استان افزایش پیدا کرد.طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان قرمز هستند. 

 تاکید بر فاجعه انسانی

این موضوعات نیز در چند روز گذشته سبب شده که نمایندگان استان، وخامت شرایط کرونا را «فاجعه» قلمداد کنند. در این میان استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت:نظافت و بهداشت، مهمترین فاکتور پیشگیری در کروناست و زمانی‌که در استان پهناور سیستان و بلوچستان بیش از هزار و 400 روستا فاقد منابع آبی پایدار هستند و سهمیه آب روزانه، نیاز مردم را برطرف نمی‌کند، بدون شک پیشگیری از ویروس کووید 19 بسیار دشوارتر از نقاط دیگر کشور است. علی اوسط هاشمی افزود:متاسفانه ضریب خسارت و آسیب به صورت تصاعدی بالا رفته و کنترل شرایط برای مسئولان و تیم درمان بسیار سخت شده است. این ویروس فقیر و غنی نمی‌شناسد، قدرتمند و ضعیف را از پا درمی‌آورد، ولی در مناطق فقیرنشین و محروم همچون استان سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه وسایل پیشگیری و امکانات رفاهی موثری را در اختیار ندارند، می‌تواند جمعیت قابل توجهی را خیلی سریع مبتلا کند.

امروز مردم این استان به کمک و یاری مردم ایران نیاز دارند و هرچه سریع‌تر باید کمپین‌های حمایت مالی به راه بیفتد، مردم کشور ما همیشه ثابت کرده‌اند که انسان‌هایی نوع دوست و یاری دهنده هستند و حضورشان در شرایط سخت، پشتوانه و تکیه‌گاه همدیگر بوده است. همانگونه که مردم در بلاهای طبیعی همچون سیل و زلزله نمایش خاطره انگیزی برجای گذاشته‌اند، در زلزله همگانی سلامت در این استان با مردمانی بسیار نجیب، همه ما حضوری پررنگ داشته باشیم. معاون وزیر کار می‌افزاید: در ادامه خاطر نشان کرد:

مردم استان سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه کمتر اهل رفت و آمد به دیگر نقاط کشور هستند و جغرافیای استان بسیار پهناور است، مطمئنا شیوع کرونا در درون این استان می‌تواند برای مردم بسیار سخت باشد. خوشبختانه سه تا چهار دانشگاه علوم پزشکی در این استان وجود دارد و استان بنیه علمی و بهداشتی خوبی دارد، اما این امکانات به اندازه وسعت منطقه، 9 هزار روستا و 51 درصد جمعیت استان را که روستاییان تشکیل می‌دهند، نیست و اگر می‌خواهیم از اپیدمی گسترده از ویروس‌های  جهش یافته در استان سیستان و بلوچستان و روستاهای آن جلوگیری نماییم، باید دولت و همه اقوام ایرانی به کمک مردم محروم‌ منطقه بشتابند.

 معضل واکسن در استان 

روز گذشته نیز معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «اگر به وضعیت استان سیستان و بلوچستان توجه نشود با یک فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم شد. وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان مرز تراژدی را رد کرده و در حالی تبدیل شدن به یک فاجعه انسانی است. او همچنین به صحبت‌های وزیر بهداشت که گفته بود «زمان آن رسیده که به کشورهای مستضعف واکسن هدیه بدهیم»‌ واکنش نشان داد و افزود: «بهتر است اول نگاهی به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بیندازد. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. این تراژدی در استان سیستان به شکل خطرناکی در حال گسترش است.

اگر به وضعیت استان توجه نشود و جلوی این روند گرفته نشود تبدیل به یک معضل بزرگ خواهد شد.»  این در حالی است که وضعیت واکسیناسیون که از چند هفته پیش بسیار کُند شده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید «وضعیت بسیار بحرانی این استان سبب شده وزارت بهداشت مجوز واکسینه شدن افراد بالای ۵۰ سال را صادر کند و به محض فراهم شدن زیرساخت‌ها عملیات واکسیناسیون را شروع خواهیم کرد. این در حالیست که حتی سالمندان بالای هفتاد سال در تهران نمی‌توانند واکسن بزنند.

تاکنون ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دُز رسید. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، از سه شنبه (8 تیر) تا چهارشنبه (9 تیر) ۱۱ هزار و ۷۴۸ مبتلای جدید شناسایی شدند که  ۱۲۲۲ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب شمار کل مبتلایان به سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۵۷ نفر رسیده است. همچنین با فوت ۱۳۷ بیمار، مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۲۶۴ نفر رسید. سه هزار و ۱۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha