اکثر تهرانی‌ها، هر ساعتی از شبانه‌روز که دلشان بخواهد زباله را بیرون می‌برند. خیلی سال پیش ساعت ۲۱ یا همان 9 شب از سوی شهرداری‌ها برای این کار اعلام شده بود، اما حالا شاهد هستیم که بتدریج این ساعت فراموش شده و مخازن زباله بی‌حساب و کتاب پر و خالی می‌شود.

۹ شب، ساعتی که به فراموشی سپرده شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این درحالی است که با گشتی در سطح شهر حتی در ساعات نیمه‌شب، پاکبان‌ها را می‌بینیم که همچنان مشغول جارو کردن و خودروهای حمل زباله مشغول جمع‌آوری زباله هستند و صبح باز همان‌ آش است و همان کاسه.رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در نشستی با خبرنگاران با اشاره به کاهش پیمانکاران برای نظم و یکپارچگی بیشتر گفت: حدود ۶ ماه پیش زیرساخت‌های خدمات شهری با نگاه تحولی وجود نداشت، اما حالا تأمین نیروی انسانی و ماشین‌آلات انجام شده و قراردادهای متعددی اصلاح شده است.

در طرح جدید با توجه به کیلوگرم و مترمربع، بابت جمع‌آوری زباله به پیمانکاران پول داده می‌شود. چندی پیش خبر خرید دستگاه زباله‌سوز مدرن 6 هزار تنی و واردات آن مطرح شد، محمدی در خصوص خرید زباله‌سوز جدید بیان کرد: زباله‌سوز، تکنولوژی جدیدی است که ظرفیت‌های جدیدی نیز دارد؛ درعین حال هم بسیار فنی و حساس است، سه ماه است، بهترین مشاوران را برای این کار پیش‌بینی کردیم و در نهایت یک مشاور متخصص انتخاب شد، در حال حاضر هم در مرحله پیش‌نویس قرارداد هستیم. شرح خدمات پیمان و این قرارداد بین‌المللی باید به لحاظ حقوقی و فنی دیده شود و تا آخر اردیبهشت، نگارش پیش‌نویس قرارداد نهایی پایان می‌یابد.



کاهش ۶۰ درصدی شکایات


به گفته او، امروز ۶۰ درصد شکایات مردمی کاهش یافته است. در گذشته پیمانکاران تعدد زیادی داشتند اما حالا به عنوان نمونه در منطقه دو، تنها یک پیمانکار در این حوزه طرف حساب است.طرح نوماند هم در این زمینه به کمک آمده و شاهد تسهیل در تفکیک زباله‌ها هستیم. محمدی درباره بیرون گذاشتن زباله در ساعتی خاص توسط مردم توضیح داد: ساعت ۲۱ یا همان ۹ شب با توجه به تجربه و فرهنگ شهروندی کارشناسی شده است.
با مکانیزه شدن حمل زباله کم‌کم این ساعت به فراموشی سپرده شد، البته شهرداری هم در فرهنگ‌سازی کم‌کاری کرد. در این زمینه به صورت ویژه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بسرعت شاهد افزایش آگاهی‌رسانی و تغییر رفتار شهروندان باشیم.


او در خصوص حجم تولید زباله در شهر نیز گفت: در حال حاضر به ازای هر شهروند ۷۵۰ گرم زباله در روز تولید می‌شود و به صورت میانگین در حدود ۷۵۰۰ تن زباله می‌شود. چیزی به میزان ۳۰ درصد زباله‌ها هم خشک است اگر ۱۵ درصد هم تفکیک شود، میزان ۱۵۰۰ تن را شامل می‌شود که تا اندازه زیادی مافیای زباله را از بین خواهد برد و زباله‌گردی بویژه توسط کودکان کاهش زیادی می‌یابد.


امروز دستور مقام قضایی داریم و با همه گاراژهایی که زباله خرید و فروش می‌کنند برخورد می‌شود، در این راستا هم حدود ۸۰ گاراژ تا امروز تعطیل شده است. پیش از این ۶ هزار زباله‌گرد در شهر داشتیم که حالا شاهد کاهش این نرخ تا هزار نفر هستیم. او افزود: مافیای زباله خشک با تمام توان نمی‌خواهد نوماند موفق شود، چون زباله خشک، قیمت بالایی دارد و به ازای یک زباله‌گرد، مافیا ۳۰ میلیون ماهانه سود می‌کند. در واقع تا پیش از این رقمی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان توسط ۶ هزار زباله‌گرد برای مافیا درآمدزایی می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha