سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 371161

آیا امروز مراجعه به روانشناس و مشاور در بین خانوار ایرانی نهادینه شده یا اینکه درآمد افسانه‌ای تراپیست‌ها حقیقت دارد و این موضوع هم با توجه به فشارهای اقتصادی و معیشتی دیگر جایی در سبد هزینه اکثریت خانوار ایرانی ندارد؟

درآمد افسانه‌ای تراپیست‌ها واقعیت دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو؛ سحر دولتشاهی در سریال «افعی تهران» نقش پرحاشیه یک تراپیست را بازی می‌کند که با مراجع خود درگیر چالشی احساسی می‌شود. این تنها جنجال روزهای اخیر فعالان حوزه سلامت روان نیست.

سریالی افعی تهران برای اولین بار سکانس‌های مراجعه به روانشناس را در عرصه سینما و تلویزیون به‌ شکل پررنگ نمایش می‌دهد. از طرف دیگر نهم اردیبهشت ماه در تقویم به روز روانشناس و مشاوره در ایران اختصاص پیدا کرده و کاملا هم‌زمان یک سری بحث درباره حق ویزیت و تعرفه خدمات تراپیست‌ها بین کاربران شبکه‌های اجتماعی در گرفته است؟

تعرفه رسمی جلسات مشاوره و روانشناسی


حق ویزیت مشاوران و روانشناسان همیشه یکی از ابهامات بزرگ مردم عادی است. تعرفه مصوب و پیشنهادی هیات دولت در سال جاری نشان می‌دهد هر روانشناس با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به‌ازای ۴۵ دقیقه جلسه مشاوره، می‌تواند ۳۲۱ هزار تومان دریافت کند. حق ویزیت روانشناس با مدرک تحصیلی دکتری ۳۷۸ هزار تومان است. علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ابراز امیدواری کرده همکارانش آنچه توسط هیات دولت ابلاغ شده و به‌عنوان تعرفه رسمی روی سایت سازمان آمده را رعایت کنند. اما ظاهرا در واقعیت وضع فرق می‌کند


هزینه جلسات تراپی و روانشناسی؛ روایت اول


کاربری در توییتر نوشته خیلی تعجب کرده وقتی موقع مراجعه به تراپیستی فهمیده برای هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای، باید ۹۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند. توئیت با واکنش بقیه کاربران همراه شد. گروهی به او پیشنهاد داده‌اند به تراپیست‌ دیگری مراجعه کند و پول کمتری بپردازد. دسته‌ دیگری به زبان طنز توصیه کرده‌اند از خیر این تراپیست بگذرد، چون پس از پرداخت این همه پول در نهایت ممکن است بیماری‌ روانی دیگری مثل افسردگی سراغش بیاید.

فرارو برای بررسی نرخ تعرفه خدمات مشاوره و روانشناسی با چند کلینیک‌ در مناطق مختلف تهران و دیگر شهرها تماس گرفت و متوجه شد حق ویزیت به فراخور منطقه، سطح مالی ساکنان، روش درمان و سطح و میزان مدرک تحصیلی متفاوت است.

هزینه مشاور و تراپیست برای یک جلسه از ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و حتی تا دو میلیون تومان بالا می‌رود. عددی که در نهایت شاید موجب شود خیلی‌ها بی‌خیال فشارهای روحی یا مشکلات روانی شده و از خیر تراپی و درمان بگذرند.

چرا رقم ویزیت متفاوت است؟


مینا، منشی یک روانشناس در تهران به فرارو می‌گوید حق ویزیت بسته به انصاف و وجدان کاری مشاوران دارد. ما در کلینیک خودمان برای هر ۴۵ دقیقه، ۶۵۰ هزار تومان و برای یک ساعت، ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم. مینا می‌گوید تعرفه روانکاوی گران‌تر از روان‌درمانی است. منشی روانشناس در پاسخ به این سوال که آیا حق ویزیت دو میلیون تومانی حقیقت دارد یا افسانه است، می‌گوید: بله در برخی مناطق شمال شهر تهران این عددها رایج است. بلافاصله ذهنم می‌رود سمت سریال افعی تهران، سحر دولتشاهی و پیمان معادی.

روانشناس دیگری می‌گوید برای یک مشاوره تلفنی ۴۵ دقیقه‌ای، ۴۰۰ هزار تومان از مراجع هزینه دریافت می‌کند. البته نرخ روانکاری متفاوت است و در حالی که سال قبل ۸۰۰ هزار تومان بوده، امسال با تعرفه جدید باید ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان به مبلغ قبلی اضافه شود.

حق ویزیت مشاوره اورژانسی، متفاوت است. خودش این را می‌گوید و اضافه می‌کند برای مثال جلسه ۴۵ دقیقه در حالت اورژانسی ۶۰۰ هزار تومان برای مراجع آب می‌خورد. این روانشناس به فرارو می‌گوید که حق ویزیت بالاتر به معنای بهبودی سریع‌تر نیست و خیلی از بیماران به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.

شماره مشاوره و روانشناس دیگری را در شهر قم می‌گیرم. منشی می‌گوید هزینه یک جلسه مشاوره ۳۵ دقیقه‌ای، ۵۱۰ هزار تومان و برای هشت جلسه، باید سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول بدهیم. او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که حق ویزیت بستگی به شهر دارد و بر این اساس کم یا زیاد می‌شود.

مبالغ بالایی که برخی دفاتر مشاوره برای زمان کوتاهی از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت دریافت می‌کنند، موجب شده تا برخی به سمت مشاوره تلفنی بروند. نگاهی به لیست تعرفه تعدادی از آن‌ها در بستر اینترنت نشان می‌دهد که مشاوره ۱۰ دقیقه‌ای ۵۲ هزار تومان، ۳۰ دقیقه‌ای ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۰ دقیقه‌ای ۳۱۵ هزار تومان هزینه دارد.

البته هرچند تعدادی از مراجعه‌کنندگان رضایت خود را از ارائه راهکارهای مناسب اعلام کرده‌اند، اما این روش هم معایبی دارد و آن هم قطع تماس تلفنی با پایان ساعت تعیین شده در حین مشاوره است.

حق ویزیت عادلانه مشاور و روانشناس چقدر است؟


سیما به‌عنوان یک مشاور با تخصص زوج‌درمانی می‌گوید حق ویزیت مشاور و روانشناس با توجه به مدرک تحصیلی او تعیین می‌شود. اعتقاد دارد ۹۰۰ هزار تومان، الان عددی رایج و معمول است و اگر کسی مدرک تحصیلی دکترا داشته باشد می‌تواند بابت جلسه ۴۵ دقیقه‌ای حتی یک میلیون تومان دریافت کند و حق ویزیت عادلانه مشاور با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ۷۰۰ هزار تومان است.

سیما می‌گوید افرادی را سراغ دارد که بابت سال‌ها استمرار و فعالیت در حوزه کاری خودشان الان به درآمد ماهیانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان رسیده‌اند، ولی از آن طرف کسی را سراغ دارد که با مدرک تحصیلی دکترا، ماهی چهار میلیون درآمد دارد. به نظر سیما، یک مشاور و روانشناس می‌تواند بدون فشار آوردن به خودش روزانه شش نفر مراجع ببینید و با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، از هر نفر حق ویزیت ۷۰۰ هزار تومانی طلب کند. طول مدت جلسات زوج‌درمانی به گفته سیما یک ساعت و ۲۰ دقیقه است و به همین خاطر هزینه جلسات بالاتر می‌رود.

هزینه جلسات درمان و مشاوره برای افراد ساکن خارج کشور که اصرار دارند از روان‌شناس یا مشاور ایران کمک بگیرند به گفته سیما ۲۰ تا ۵۰ دلار برای جلسه ۴۵ دقیقه‌ای است. در حالی که همین فرد اگر ساکن آمریکا باشد باید در آنجا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار هزینه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha