وزیر نیرو باردیگر از حقابه رود هیرمند صحبت کرد و برای چندمین بار اعلام کرد «از حق ایران درباره حقابه هیرمند کوتاه نخواهیم آمد.» هرچند او مشخص نکرد دقیقا چه اقداماتی برای تأمین حقابه در حال انجام است اما گفت که وزارت نیرو قصد دارد آب منطقه سیستان را از «آبخوان دشت تهلاب» تامین کند.

آقای وزیر! دقیقا چه اقداماتی برای تامین حقابه هیرمند انجام دادید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، این درحالی است که از چندی پیش برخی اهالی شهرستان «میرجاوه» و بخش «ریگ ملک» استان سیستان‌وبلوچستان کارزاری اعتراضی درباره این تصمیم وزارت نیرو راه‌اندازی کرده‌اند.«علی‌اکبر محرابیان» روز گذشته در حاشیه رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور گفت: «انتقال آب از آبخوان دشت تهلاب می‌تواند بخشی از نیاز سیستان و بلوچستان را تامین کند» و اضافه کرد: «آبخوان تهلاب، آب زیادی دارد و می‌تواند بخشی از نیاز این استان را تامین کند.»


دشت تهلاب، منطقه‌ای در شرق استان سیستان‌وبلوچستان، در جنوب شهرستان میرجاوه و همجوار با مرز ایران و پاکستان است. روز ۱۷ خردادماه امسال اهالی شهرستان «میرجاوه» و بخش «ریگ ملک» با امضای یک کارزار، اعتراض خود درباره این تصمیم وزارت نیرو را اعلام کرده‌اند. آنها خطاب به استاندار سیستان‌وبلوچستان و نمایندگان این استان در مجلس نوشته‌اند: «ما مردم شهرستان میرجاوه و بخش ریگ ملک مخالفت خویش را با طرح انتقال آب از دشت تهلاب به شهرهای زاهدان و زابل به دلیل خشکاندن سفره آبی، نابود شدن کشاورزی، اثرات زیست محیطی بد و هدر رفت سرمایه ملی خصوصاً درخت‌های نخل خرما این منطقه اعلام می‌داریم و درخواست مسکوت ماندن این طرح را داریم.» با این حال به نظر می‌رسد وزارت نیرو کماکان قصد دارد مانند نقاط دیگر کشور، موضوع کم‌آبی را از طریق انتقال حوزه به حوزه حل کند.


وزیر نیرو، روز گذشته همچنین گفت: «متأثر از رها نشدن حقابه هیرمند که مطالبه ۲ساله است، مشکلات آب در سیستان به وجود آمده؛ ولی برخلاف وصول‌نشدن این حقابه طرح‌هایی در ۳ سطح اضطراری، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است.»محرابیان در مورد حقآبه ایران از رود هیرمند، اضافه کرد: «هنوز با وجود رایزنی‌های متعدد در باره رهاسازی آب این موضوع هنوز محقق نشده است. رئیس جمهوری تاکید بر این موضوع دارد و از همه مسئولان درخواست کرده‌اند که به این مهم توجه داشته باشند.»وزیر نیرو گفت: «حقابه جمهوری اسلامی ایران یک حق قانونی است که قدمی از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد و افغانستان متعهد به پرداخت آن است.»


او همچنین گفت: «با وجود تحقق نیافتن حقآبه ما اقدام‌های لازم را برای تامین آب انجام می‌دهیم. تأمین آب شرب بهداشتی از منابع دیگر باآب‌شیرین‌کنی در دستور کار است. اقدام بعدی، انتقال آب از دریای عمان خواهد بود که این کار به سرعت در حال اجرا است.»
محرابیان ادامه داد: «دولت مصمم است تا شهر به شهر و روستا مسئله آب را حل کند، ما در این راستا طرح جهاد آبرسانی را داشتیم که امروز با ۴۰ درصد پیشرفت در دو سال افتتاح شده است.»


او همچنین از ورود پساب به بورس انرژی خبر داد و گفت: «هفته‌های آینده شاهد گشایش این تابلو در بورس خواهیم بود. تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ تأمین آب شرب برای صنایع پیش‌بینی کرده که وزارت نیرو می‌بایست از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی و همچنین آب دریا، آب صنایع را تأمین کند.» وزیر نیرو افزود: «این موضوع این امکان را به وجود می‌آورد که منابع آب بیشتری را در اختیار صنایع قرار دهیم و صنایع نیز بتوانند تولید بیشتری داشته باشند.

طبق برآوردهای صورت‌گرفته این موضوع می‌تواند بیش از دو میلیارد مترمکعب آب را برای صنایع تأمین کند و صنایع آب‌بر نیز موفق به اجرای طرح‌های خود شوند. علاوه بر این از طریق آزادسازی پساب می‌توان نیاز مناطق دیگری که نیاز به آب شرب را دارند را تأمین کرد.»وزیر نیرو ادامه داد: «بر اساس قانون باید شرایط رقابتی ایجاد شود و پیش‌بینی می‌کنیم از طریق بورس ظرفیت پساب بهداشتی در اختیار صنایع قرار گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ر غ IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    متاسفنه فقط در حد شعار پیشرفت کرده اند و دلسوز نیستند