مدیرعامل پیشین متروی تهران معتقد است حمل و نقل عمومی برای شهروندان مانند کالای اساسی می ماند و از اولویت های اصلی شهر است اما دولت ها اهمیتی که لازم است را به حمل و نقل عمومی نمی دهند!

دولت ها اهمیتی به حمل و نقل عمومی نمی دهند!

به گزارش سلامت نیوز، مدیرعامل پیشین متروی تهران معتقد است حمل و نقل عمومی برای شهروندان مانند کالای اساسی می ماند و از اولویت های اصلی شهر است اما دولت ها اهمیتی که لازم است را به حمل و نقل عمومی نمی دهند!

محسن هاشمی با اشاره به زمزمه گرانی نرخ بنزین تاکید می کند که پیش از این اقدام باید به وضعیت حمل و نقل عمومی در کلانشهری مانند تهران سرو سامان داد و آن را تقویت کرد تا بتوان نرخ بنزین را افزایش داد در غیر این صورت مشکلات گوناگون ایجاد می شود.

گفت وگوی اطلاعات آنلاین با «محسن هاشمی» مدیرعامل پیشین شرکت مترو تهران را می خوانید:

********************

*آقای هاشمی! شما از ابتدای آغاز فعالیت مترو در تهران به عنوان یکی از مدیران ارشد در این حوزه فعالیت داشته اید، وضعیت این روزهای مترو را چگونه ارزیابی می کنید؟

محسن هاشمی: برای شهر تهران به عنوان یک کلان شهر با جمعیت بیش از ۹ میلیون نفر، مساحت زیاد و ۴۳ شهر اقماری که در کنار آن وجود دارد اگر به دنبال حمل و نقل عمومی انبوه بر نباشیم به هیچ عنوان شاهد وضعیت مناسبی در بحث ترافیکی این شهر نخواهیم بود.

این موضوع برای امروز و دیروز هم نیست و از حدود ۵۰ سال گذشته این نیاز احساس شده است، زمانی که طرح جامع تهران مطرح بود، به این نتیجه رسیدند که اتوبوس و تاکسی به تنهایی نمی تواند مشکلات ترافیکی تهران را برطرف کند و نیاز به گسترش مترو وجود دارد، چرا که مترو یک وسیله حمل و نقل ایمن، پاک، ارزان و با سرعت مناسب است.

*و این نیاز سرانجام باعث برنامه ریزی برای ۷ خط مترو شد؟

محسن هاشمی: بله! سابقه مترو تهران به دهه ۵۰ مرتبط می شود، در آن سال یک شرکت فرانسوی ترافیک تهران را بررسی کرد و طرحی ارائه شد به نام «خیابان مترو» که براساس این طرح ۷ خط مترو برای تهران در نظر گرفته شد.

سال ۵۴ شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس و با تکمیل شدن نقشه های خطوط ۷ گانه، فعالیت احداث مترو تهران از سال ۵۶ آغاز شد.

*دلیل اصلی توقف عملیات ساخت مترو تا سال ۶۵ چه بود؟

محسن هاشمی: حقیقت این است که پس از انقلاب توسط برخی از افراد که ما به عنوان دلواپسان آن زمان از آنها یاد می کنیم ، کار احداث متوقف شد تا اینکه با پیگیری آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۶۳ و در زمان جنگ پس از ایراد خطبه معروف مترو در نماز جمعه با محوریت نیاز تهران و کلانشهرها به سیستم مترو ، دوباره کار ساخت با اختصاص بودجه و وام های بانکی به راه افتاد و اینبار نه تنها تهران بلکه برای کلانشهرها هم برنامه ریزی ساخت مترو انجام شد.

در تهران از سال ۶۵ کار ساخت از سر گرفته شد و اولین خط مترو سال ۷۷ افتتاح شد و ازآن سال به بعد شاهد افتتاح هر سال حدود ۱۰ کیلومتر مترو بودیم و ۷ خط مترو با بیش از ۱۵۰ ایستگاه به علاوه چند خط حاشیه ای مانند فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام (ره) به راه افتاده است.

*اما توسعه مترو از برنامه جامع شهر تهران عقب مانده است!

محسن هاشمی: بله! بسیار هم عقب هستیم، در طرح جامع ۴۳۰ کیلومتر مترو ، ۹ هزار اتوبوس برقی و ۶۰ کیلومتر تراموا ، یک خط منوریل برای تهران در نظر گرفته شده است که برای مترو قرار بود ۲۷۶ ایستگاه در ۱۲ خط داشته باشیم اما در حال حاضر تنها ۷ خط ساخته شده است.

باید توجه داشت که سیستم حمل و نقل تهران بر پایه توسعه مترو شکل گرفته است، موارد دیگری مانند تراموا و اتوبوس های برقی مکمل های مترو در حوزه حمل و نقل است، کار اصلی جابه جایی شهروندان در تهران برعهده مترواست و باید در اولویت اول توسعه ، بهسازی و رسیدگی باشد و پس از آن اتوبوس برقی و در مرحله سوم تراموا و منوریل است.

سیستم انبوه بری مترو یک حمل و نقل ایمن ، پاک و ارزان است و نقش مهمی در وضعیت ترافیک پایتخت دارد، تهران حدود ۲۰ میلیون سفردر روز دارد که از این تعداد باید ۱۰ میلیون سفر با مترو و مابقی با مکمل هایی مانند اتوبوس و تراموا انجام شود.

از سوی دیگر حومه تهران هم باید حمل و نقل عمومی مناسب داشته باشد تا هر روز صبح تعداد زیادی خودور وارد تهران نشود و مردم از وسایل حمل و نقل عمومی کنند، اما شرایط این روزها نه تنها مطلوب نیست بلکه در سال های گذشته سیستم حمل و نقل عمومی تضعیف هم شده است و از برنامه عقب هستیم .

*این عقب ماندگی بیشتر متوجه دولت ها است یا شهرداری ها؟

محسن هاشمی: متاسفانه این سیستم حمل و نقل عمومی مترو که این روزها مورد پذیرش مردم هم قرار گرفته است، در سال های گذشته با عدم حمایت دولت ها به ویژه در ۱۵ سال گذشته مواجه بوده و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است، نگاه دولت ها باید به مترو به عنوان یک کالای اساسی باشد اما متاسفانه اینگونه نیست!

البته تحریم های ظالمانه علیه کشور و بی ثباتی در مدیریت ها هم در این موضوع نقش دارد، برای مثال در دوران آقای زاکانی در شهرداری شاهد تغییرات چند باره مدیریت در شرکت مترو و بخش های دیگر شهرداری هستیم که این موضوع به زیان مترو و مردم تمام می شود.

در سال های گذشته ۷ خط مترو تکمیل شده است اما در بحث واگن ها افزایش نداشته ایم از طرف دیگر برای افزایش اتوبوس ها هم به عنوان مکمل مترو در شهر تهران کم لطفی شده است.

زمانی با ۴ خط مترو ما آمار دو میلیون و ۷۰۰ هزار سفر به صورت روزانه با مترو داشتیم، اما به دلیل افت کیفیت مترو برای حمایت نشدن توسط دولت ها، در حال حاضر شاهد کاهش میانگین سفر با مترو به حدود ۲ میلیون در روز هستیم و این در حالی است که این روزها ۷ خط مترو فعال است و به طور طبیعی باید شاهد افزایش سفرها باشیم اما به همان دلایلی که گفته شد شاهد افت کیفیت مترو هستیم.

یکی از دلایل وضعیت نامناسب ترافیک این روزهای تهران ، کامل نشدن سیستم حمل و نقل عمومی پاک، ارزان و سریع مترو است.

*یکی از مواردی که به آن تاکید می شود، بحث بهسازی و بازآمد سیستم های مترو مانند ایستگاه ها و قطارها است، اما با این وجود هر از چند گاهی شاهد نقش فنی و یا مشکلاتی برای قطار ها هستیم، شما دلیل اصلی این موضوع را چه می دانید؟

محسن هاشمی: تجهیزات مترو پس از ۳۰ ساله مستهلک می شود، اولین قطار مترو سال ۷۸ وارد شده است و در حاضر حدود ۲۵ سال از عمر آن ها گذشته است، با این شرایط اولین واگن هایی که وارد شبکه مترو تهران شده است در ۳ تا ۴ سال آینده از رده خارج می شود و نوسازی و بهسازی در این باره ضروری است.

در سال های گذشته دولت ها به سوخت یارانه داده اند اما در مقابل یارانه حمل و نقل عمومی را حذف کرده اند، این شرایط در کشورهای توسعه یافته متفاوت است و اولویت یارانه برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته می شود، برای من این پرسش مهم مطرح است که با این وضعیت حمل و نقل عمومی چگونه برنامه ای برای افزایش نرخ بنزین داریم و هراز چند گاهی صحبت از افزایش آن مطرح می شود، اول باید وضعیت حمل و نقل عمومی تقویت و ساماندهی شود تا بتواند زیر بار افزایش قیمت سوخت و افزایش مسافران تاب آوری داشته باشد.

در غیر این صورت افزایش قیمت بنزین توصیه نمی شود، اگر هم قرار بر افزایش قیمت بنزین باشد، باید درآمد حاصل از آن برای حمل و نقل عمومی هزینه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha