در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود محدودیت‌های ارزی و محدودیت‌ واردات برخی لوازم بهداشتی و آرایشی به کشور، واردات قاچاق این نوع کالاها و تولید غیرمجاز آن در ایران افزایش یافته و خطرات زیادی از این نظر سلامت مردم را تهدید می‌کند.

لوازم آرایشی قاچاق سلامت مردم را تهدید می‌کند
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر به‌دلیل وجود محدودیت‌های ارزی و محدودیت‌ واردات برخی لوازم بهداشتی و آرایشی به کشور، واردات قاچاق این نوع کالاها و تولید غیرمجاز آن در ایران افزایش یافته و خطرات زیادی از این نظر سلامت مردم را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ به همین دلیل وزارت بهداشت درصدد برآمده است تا راهکارهای جدیدی به‌منظور مقابله با واردات لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق و غیرمجاز ارائه کند. احتمال دارد یکی از راهکارهای وزارت بهداشت در این زمینه کاهش محدودیت‌های ارزی باشد.دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت برای فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی که مجوز صادر کرده، علاقه‌مند است به‌صورت قانونی وارد کشور شوند.

محدودیت‌های ارزی باعث شده که گاهی اوقات واردات رسمی این کالاها محدود شود. دیناروند افزود: کاری که باید انجام بدهیم این است که شرایط واردات قانونی این فرآورده‌ها را فراهم کنیم که داریم این برنامه را دنبال می‌کنیم. دیناروند اخیرا نیز نسبت به الصاق برچسب شبنم روی کالاهای سلامت‌محور انتقاد کرده و گفته بود که ما مخالف این اقدام هستیم. الصاق برچسب اصالت کالا که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است، به‌تنهایی می‌تواند مشکلات مقابله با کالاهای تقلبی و اصلی را فراهم کند.

دکتر حمید خویی، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه آیا کاهش محدودیت‌های ارزی می‌تواند در زمینه واردات کالاهای بهداشتی و آرایشی راهگشا باشد و همزمان باعث کاهش قاچاق این مواد شود، گفت: به قیمت اینکه یک مشکل را حل کنیم نباید مشکلات بزرگ‌تری ایجاد کنیم. واقعیت این است که در حال حاضر ما با محدودیت‌های ارزی فراوانی مواجه هستیم اما اگر شرایط عادی باشد یا در آینده به سمت عادی شدن سوق پیدا کند، به‌گونه‌ای دیگر می‌توان تصمیم گرفت و قضاوت کرد.

او با بیان اینکه این مسئله اکنون در اولویت نیست و آنچه اولویت دارد تأمین دارو و مواد غذایی مورد نیاز جامعه است، گفت: در شرایطی که اکنون برخی از بیماران به‌ویژه بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص داروهای حیاتی خویش را که جانشان بدان بستگی دارد نمی‌توانند تأمین کنند و در پاره‌ای از موارد این کمبودها ریشه در مشکلات ارزی دارد، باز کردن دروازه‌های کشور روی مواد آرایشی و بهداشتی که نبود آنها برای سلامت جامعه تهدیدی محسوب نمی‌شود، در راستای منافع ملی نخواهد بود.

هر گاه اولویت‌های دارویی و غذایی کشور حل شد و تهیه مواد غذایی و دارویی مردم به مرحله تعادل رسید، می‌توان درباره فراهم‌کردن شرایط مطلوب‌تر واردات مواد آرایشی و بهداشتی بهتر تصمیم گرفت. البته باید واردات مواد آرایشی و بهداشتی به‌صورت کنترل‌شده انجام بگیرد. نباید مواد آرایشی و بهداشتی را که در داخل کشور تولید می‌شوند، وارد کرد و باید بیشتر توجه خود در واردات را معطوف به کالاهایی کرد که در کشور تولید نمی‌شوند.

دکتر سیدجمال سعید واقفی، دبیر سابق انجمن داروسازان ایران هم در گفت‌وگو با همشهری ضمن استقبال از راهکار وزارت بهداشت در فراهم آوردن شرایط مطلوب برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی برای مقابله با کالاهای قاچاق، درباره احتمال کاهش محدودیت‌های ارزی به‌منظور نیل به این هدف، گفت: هر آزادی که در زمینه واردات کالا به کشور ایجاد می‌شود، جلوی یک تخلف گرفته می‌شود. زمانی که دامنه آزادی در محدوده قانون گسترده باشد، فردی به فکر انجام تقلب در مصنوعات وارد شده از خارج از کشور نمی‌افتد و حتی تصور تولید لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی به ذهن وی خطور نمی‌کند. البته باید تمام ضوابط قانونی در زمینه واردات مواد آرایشی و بهداشتی همانگونه که دکتر دیناورند هم به آن اشاره داشته است، رعایت شود.

او درباره محدودیت‌های این چند سال اخیر و دلیل کنار گذاشتن طرح برچسب‌های شبنم گفت: تا به حال دلایل اصلی قاچاق مواد بهداشتی یکی محدودیت ارزی بود و دیگری محدودیتی که در زمینه واردات یک سری لوازم آرایشی و بهداشتی اعمال می‌شد. در آن زمان طرح شبنم ضمن هماهنگی وزارت بهداشت و بازرگانی به اجرا درمی‌آمد که به موجب آن برچسب اصالت بر فلان کالای بهداشتی و آرایشی مورد تأیید زده می‌شد. بر همین مبنا استفاده‌کنندگان می‌توانستند کدی را که روی برچسب درج شده بود اس‌ام‌اس کرده و از سلامت کالا اطمینان حاصل کنند.

تولید این برچسب‌ها به 2تا 3شرکت محول شده بود و این شرکت‌ها به‌صورت قانونی در زمینه تولید این برچسب‌‌ها مشارکت داشتند، اما متأسفانه افراد سودجو و متقلب نیز دست به‌کار شدند و تعداد زیادی از این برچسب‌ها را تولید کردند و بر کالاهای قاچاق و تقلبی وارداتی و تولید شده در داخل کشور الصاق کردند. قرار است با استفاده از شیوه و شگردی نوین برچسب‌های جدید تولید شوند که امکان تقلب، در این زمینه دیگر وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha