زنگ هشدار برای توجه ویژه به سلامت بانوان به صدا در آمده است ، به تازگی در یکی از آرایشگاه های زنانه نوعی آمپول کشف شده است که با تبلیغ رشد ابروی بانوان و با قیمت 150 هزار تومان به فروش می رسید اما بررسی ها نشان داد تزریق آن می تواند سیستم بینایی را دچار اختلال کند.

تاراج سلامت بانوان درآشفته بازارلوازم آرایشی
سلامت نیوز : اولین روز از هفته ملی سلامت بانوان که با نشست خبری مسئولان مرتبط با این موضوع برگزار شد حاوی نکات و خبرهای نگران کننده ای بود که نشان می داد زنگ هشدار برای توجه ویژه به سلامت بانوان به صدا در آمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ کشف آمپول در یک آرایشگاه زنانه که بینایی را دچار اختلال می کند، این که آمار بانوان معتاد از 7درصد به حدود 10 درصد رسیده است، این که 90 درصد از لوازم آرایشی موجود در بازار تقلبی و غیراستاندارد است و این که تعدادی از آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی ویژه بانوان بدون آگاهی زمینه استفاده از داروهای اعتیاد آور را به وجود می آورند، از جمله نکاتی بود که مسئولان استانی به آن اشاره کردند و خواستار افزایش میزان آگاهی جامعه بانوان در این زمینه شدند.

فعالیت باشگاه های ورزشی بدون مجوز

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در این جلسه از نگرانی های موجود درباره توزیع مواد مخدر صنعتی به عنوان داروهای افزایش یا کاهش دهنده وزن سخن گفت و افزود: 3 هزار و 800 آرایشگاه زنانه استان پروانه فعالیت خود را دریافت کرده اند اما حدود 7 هزار باشگاه نیز بدون داشتن پروانه و تابلو مشغول فعالیت اند.

پرویز فروزان فر افزود: متاسفانه استفاده ناآگاهانه از ماده مخدر صنعتی شیشه در برخی آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی زنانه با هدف تناسب اندام مشاهده شده است.

کشف آمپول در آرایشگاه

فروزان فر به فرهنگ نادرست استفاده از داروهای غیراستاندارد نیز اشاره ای کرد و گفت: به تازگی در یکی از آرایشگاه های زنانه نوعی آمپول کشف شده است که با تبلیغ رشد ابروی بانوان و با قیمت 150 هزار تومان به فروش می رسید اما بررسی ها نشان داد تزریق آن می تواند سیستم بینایی را دچار اختلال کند.

قانون فعلی مبارزه با قاچاق کالا در این حوزه عاجز است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همچنین با اشاره به این که 80 تا 85 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می شود گفت: 90 درصد این لوازم آرایشی در کشورهایی مانند چین و امارات و بدون لحاظ استانداردهای لازم تهیه می شود که اطلاعات به دست آمده نشان می دهد بیش از 800 نوع سم در این مواد وجود دارد و می تواند باعث ایجاد بیماری های گوناگونی در بانوان شود.

وی با بیان این که کالاهای قاچاق به صورت خرد و جزئی وارد کشور و استان می شود افزود: متاسفانه قانون فعالی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با این نوع قاچاق عاجز است و امیدواریم با تغییرات پیش بینی شده در قانون جدید مشکلات فعلی آن رفع شود.

مشاور مدیر کل بهزیستی استان نیز از اجرای طرح آموزشی باشگاه داران و آرایشگاه داران خبر داد و افزود: با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آموزش فعالان در این صنف آغاز شده و ادامه خواهد داشت تا بتوانیم میزان آگاهی آن ها درباره استفاده از داروها و مکمل های حاوی مواد مخدر را افزایش دهیم.

دکتر رضایی اظهار کرد: بهزیستی استان با ایجاد مراکز ویژه، حمایت از زنان آسیب دیده و معتاد را در دستور کار قرار داده است زیرا بدون تردید مشکلات این بانوان می تواند آسیب های اجتماعی متعددی را به دنبال داشته باشد.

بیش از یک میلیون زن میانسال در استان

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه از لزوم توجه به سلامت بانوان سخن گفت و افزود: حدود 2 میلیون نفر از جمعیت 5 میلیون نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بانوان تشکیل می دهند که بیش از یک میلیون نفر آن ها در بازه سنی میان سالی یعنی 35 تا 60 سالگی قرار دارند. دکتر احمدیان با اشاره به طرح غربال گری انجام شده در مرکز بهداشت شماره 3 مشهد گفت: 6 درصد از بانوان تحت پوشش این طرح به بیماری های قلبی و عروقی و 29 درصد آن ها به بیماری های غیرواگیر مبتلا بودند که تحت درمان و مشاوره قرار گرفتند.

حضور کمرنگ زنان در اهدای خون

مدیر روابط عمومی انتقال خون استان، دیگر کارشناس حاضر در این نشست خبری بود. دکتر علی حسنی مشارکت بانوان استان در کار پسندیده و ضروری اهدای خون را کم رنگ خواند و اظهار کرد: با وجود این که همه افراد جامعه در احتمال نیاز به خون و فرآورده های خونی وضعیت یکسانی دارند، اما تاکنون کمتر از 7 درصد بانوان استان در اهدای خون مشارکت داشته اند. دکتر حسنی به این نکته نیز اشاره کرد که این مشارکت در کشور آمریکا 50 درصد، در کره 7/25 درصد، در افغانستان 2/22 درصد و در مصر 25 درصد اعلام شده است. البته مدیر روابط عمومی انتقال خون استان کمبود نیروهای کاری و نبود پایگاه های اهدای خون اختصاصی بانوان را نیز از جمله دلایل کم بودن رغبت بانوان به انجام این کار برشمرد و افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی کنونی امکان بهبود این شرایط وجود ندارد.

بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر بانوان

مدیر گروه پیش گیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به این که موثق ترین آمار درمورد بیماری های زنان مربوط به سال 88 است، گفت: دامنه تغییرات داده‌های به دست آمده در سال های بعد نیز تا حدودی مشابه اطلاعات سال 88 است. دکتر جویا افزود: در سال 88 بیماری های سرطان پستان، پوست و روده مهم ترین سرطان های شایع میان زنان استان بوده که به ترتیب عامل مرگ 528، 231 و 189 نفر در خراسان رضوی شده است.

دکتر همایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: لزوم توجه بانوان به سلامت فردی و حساسیت به سلامت جسمانی موضوع مهم اما فراموش شده ای است که باید برای ترویج فرهنگ آن طرح های آموزشی متنوعی را اجرا کرد. دکتر جویا درباره میزان شیوع مصرف سیگار و قلیان در بانوان استان نیز گفت: بررسی ها نشان می دهد 4/0 درصد از بانوان استان روزانه سیگار مصرف می کنند اما متاسفانه به دلیل فرهنگ غلط به وجود آمده در جامعه، 7/5 درصد بانوان خراسان رضوی به مصرف قلیان روی آورده اند. وی همچنین گفت: 44 درصد از بانوان 15 تا 64 ساله تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

بانوان فضای کافی برای شادی و تفریح ندارند

رئیس مکتب نرجس دیگر کارشناس حاضر در این جلسه بود که نبود فضاهای کافی برای تفریح و شادی بانوان را عامل بروز برخی ناهنجاری ها دانست و اظهار کرد: کمبود این امکانات برای بانوان سبب می شود تا برخی از آن ها برای تامین خواسته‌های خود به رفتارها و مسائل غیراخلاقی و ناپسند همچنان به استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی روی بیاورند.

«شایسته خو» به نکته ای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: اگر بانوان ما درباره هویت و حقیقت وجودی خود آگاهی داشته باشند و برای سلامت روحی خود تلاش کنند گرفتار بسیاری از معضلات و مشکلات نخواهند شد.

تکمیل سند وضعیت زنان استان

در ادامه جلسه مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری از تکمیل شدن سند وضعیت زنان استان خبر داد و گفت: کلیات این سند تکمیل شده و جزئیات آماری و اطلاعاتی آن هر ۶ ماه یک بار توسط سازمان ها و دستگاه های مربوط به روزرسانی خواهد شد.

صدیقه خدیوی توجه به سلامت بانوان را امری سفارش شده در دین مبین اسلام خواند و اظهار کرد: تلاش می کنیم با همکاری سازمان ها و ادارات استان برای افزایش سطح سلامت بانوان و ارتقای سطح آگاهی آن ها در این حوزه تلاش کنیم.

اباصلتی، رئیس کمیته سلامت بانوان استانداری نیز با اشاره به این که تربیت فرزندان، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین تغذیه خانواده با مدیریت زنان انجام می شود، گفت: توجه به سلامت روحی و جسمی بانوان می تواند زمینه مناسبی را برای تامین سلامت جامعه و خانواده فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha