استفاده از مسواک و نخ دندان و همچنین مراجعه مرتب به دندانپزشک نه تنها برای سلامت دندان‌ها و لثه مفید است بلکه برای حفظ سلامت کل بدن نیز ضروری است.

چگونه بهداشت دهان بر سلامت کل بدن تاثیر می‌گذارد؟
سلامت نیوز : استفاده از مسواک و نخ دندان و همچنین مراجعه مرتب به دندانپزشک نه تنها برای سلامت دندان‌ها و لثه مفید است بلکه برای حفظ سلامت کل بدن نیز ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نتایج برخی مطالعات نشان داده است که شماری از بیماری‌های دهانی می‌توانند نشانه‌های بیماری‌های جدی دیگری نظیر دیابت باشند. همچنین نتایج برخی مطالعات به ارتباط میان بیماری‌های لثه با بیماری‌های قلبی، تولد نوزادان نارس و حتی التهاب معضل زانو اشاره دارد.

«دونالد رتکلیف» از متخصصان علوم‌ پزشکی دانشگاه «استاتن ایسلند» در نیویورک گفت: دهان راه ورودی به دیگر اعضای بدن است. همچنین رابطه قوی بین باکتری‌ها و التهاباتی که این موجودات در دهان بوجود می‌آورند با دیگر انواع بیماری‌ها وجود دارد.

یکی از مشکلات بیماران دیابتی بیماری‌های لثه است. دیابت باعث تغییر در رگ‌های خونی می‌شود و جریان عادی خون را دچار اختلال می‌کند و موجب ضعیف شدن لثه‌ها می‌شود به گونه‌ای که آن‌ها را در مقابل عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد.

در مطالعه‌ای که در سال 2011 میلادی انجام گرفت، مشخص شد دندانپزشکان می‌توانند دیابت را در بیماران خود بر اساس تعداد دندان‌هایی که از دست داده‌اند و ایجاد فاصله‌های غیرمعمول بین دهان و لثه تشخیص دهند.

نتایج چندین مطالعه اخیر نیز به ارتباط میان عفونت‌های باکتریایی مزمن در لثه و افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبی و مغزی اشاره دارد. به طور مثال بازبینی چندین مطالعه در سال 2003 میلادی نشان داد افراد مبتلا به این عفونت‌ها 19 درصد بیشتر به بیماری‌های قلبی – عروقی مبتلا می‌شوند.

هرچند دلیل این ارتباط مشخص نیست اما برخی محققان معتقدند که عفونت‌های باکتریایی مزمن باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند و این التهاب عامل خطرزایی برای بروز بیماری‌های قلبی است و برخی دیگر اظهار می‌کنند که باکتری از طریق دهان به جریان خون راه یافته و به تشکیل پلاک در رگ‌ها کمک می‌کند.

همچنین نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که ابتلای زنان باردار به عفونت‌های باکتریایی مزمن باعث می‌شود تا آنان پیش از موعد مقرر وضع حمل کنند. هرچند نتایج این مطالعات تایید نشده اما برخی محققان معتقدند که واکنش ایمنی بدن به چنین عفونت‌هایی علت زایمان پیش از موعد است.

در مطالعه‌ای که در سال 2012 میلادی انجام گرفت، مشخص شد باکتری‌های دهان ممکن است به ابتلای فرد به التهاب معضل زانو و روماتیسم کمک کند. پزشکان در این بررسی مایع «سینویال» موسوم به «مایع مفصلی» را در 36 فرد مبتلا به التهاب معضل زانو مورد آزمایش قرار داده و دریافتند که در مایع مفصلی پنج نفر از آنان باکتری لثه وجود داشته است.

باکتری‌های موجود در دهان همچنین می‌توانند از طریق تنفسی به ریه‌های فرد راه پیدا کنند و به بروز بیماری‌های تنفسی منجر شوند. این وضعیت برای افراد مبتلا به بیماری‌های نهفته که به سلامت سیستم ایمنی آسیب می‌رساند وخیم‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha