سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۶
کد خبر: 74307
سلامت نیوز : شما بودید که عطسه کردید؟ عافیت باشد!  حتما سرما خورده اید، شاید هم گرد و خاکی درون بینی تان نشسته باشد؟ بعضی ها وقتی عطسه می کنند، حسابی توفان به پا می شود.

خیلی ها هم بی سر و صدا عطسه می کنند.  شما جزو کدام یک از این افراد هستید؟ در واقع عطسه کردن راهی است که بدن شما چیزهای مزاحمی را که داخل بینی تان را قلقلک می دهند یا تحریک می کنند بیرون می اندازد. اگر دوست دارید بدانید وقتی عطسه می کنید به طور دقیق چه اتفاقی می افتد، با ما همراه باشید.

وقتی شما احساس می کنید که چیزی درون بینی تان را قلقلک می دهد، از مخاط بینی شما پیغامی به بخشی از مغزتان که  مرکز عطسه نام دارد، فرستاده می شود. مرکز عطسه هم پیغامی به تمام ماهیچه هایی که باید با همکاری هم عطسه را تولید کند، می فرستد.

در یک عطسه تعداد زیادی ماهیچه با هم شرکت می کنند، ماهیچه های شکم، سینه، دیافراگم که عضله بزرگی است و شش ها را از معده و روده جدا می کند، ماهیچه های کنترل کننده تارهای صوتی و ماهیچه هایی که در پشت گلو قرار دارند. البته وقتی عطسه می کنید حتما به صورتتان دقت کرده اید که تمام عضلات آن منقبض می شوند و پلک هایتان را به هم می فشارید.

تمام این عضله ها باید با هم منقبض شوند تا شما بتوانید عطسه کنید. هماهنگ کردن انقباض این عضلات بر عهده مرکز عطسه در مغز شماست. وقتی عطسه می کنید آنچه بینی تان را قلقلک می دهد با سرعت زیاد از بینی شما به بیرون پرتاب می شود.

علت عطسه

تفاوتی نمی کند چه چیزی بینی شما را قلقلک دهد. هر چه باشد، با یک عطسه خیال شما آسوده می شود. به طور معمول گرد و غبار، هوای سرد پاییزی، بوی تند عطر و ادکلن، بوی سیر یا فلفل، ویروس سرماخوردگی که در بینی شما التهاب و خارش ایجاد می کند و حتی حساسیت فصلی می تواند موجب عطسه شود. گاهی هم موی حیوانات و یا گرده افشانی گل ها و گیاهان در فصل پاییز و بهار عطسه را برای شما به ارمغان می آورد.

 جالب تر اینکه بعضی از افراد به نور خورشید حساسیت دارند و وقتی به طور مستقیم زیر نور آفتاب می ایستند دچار عطسه می شوند این حالت ارثی است. در تمام این عطسه ها فقط یک اتفاق می افتد.

سرعت عطسه

وقتی چیزی بینی تان را تحریک می کند، آن علامت به سمت مغز فرستاده می شود. مغز به شش ها فرمان می دهد که نفس عمیقی بکشند سپس در بالای نای راه عبور هوا به ریه بسته می شود و ماهیچه های قفسه سینه فشرده می شوند.

این موجب می شود در شش ها فشار هوا درست شود. وقتی این فشار به یک اندازه مشخصی می رسد، راه های عبور هوا باز می شوند و هوا با فشار از شش ها به بینی و دهان بیرون رانده می شود.

این انفجار هوا با سرعتی حدود 150  کیلومتر در ساعت رخ می دهد. عطسه کردن برای بدن یک واکنش حفاظتی به شمار می آید که به طور معمول غیرارادی هم هست. موهایی که در جدار بینی قرار دارند کمک می کنند تا گرد و غبار هوا به دام بیفتد.

هنگام عطسه یک دستمال جلوی بینی تان قرار دهید

وقتی عطسه می کنید حتما یک دستمال جلوی بینی تان بگیرید چون یک عطسه چندان تفاوتی با یک انفجار ندارد. در هر عطسه حدود پنج هزار قطره در هوا پخش می شود که تا فاصله سه متری شما پرتاب می شوند.

فکرش را کنید که شما تا چه فاصله ای می توانید میکروب ها، ویروس ها و باکتری های راه های تنفسی تان را پرتاب کنید.

نحوه عطسه کردن و شخصیت افراد


جالب است بدانید یک دانشمند آمریکایی به نام دکتر پاتی وود با مطالعه نحوه عطسه کردن 745 نفر داوطلب، نکته های جالبی را درباره شخصیت افراد به دست آورد. او نتایج تحقیقاتش را به این شکل توضیح می دهد:

·         افرادی که با صدای بلند عطسه می کنند تمایل دارند که رهبران و روسای بانفوذ و قدرتمندی باشند.

·         افرادی که نسبت به گروه اول کمی آهسته تر عطسه می کنند شخصیتی آرام تر، وفادارتر و وابسته تر دارند.

·         افرادی که هنگام عطسه کردن جلوی بینی و دهان خود را می گیرند بسیار موقر و متعادل هستند که البته توصیه می کنیم همه افراد به هنگام عطسه کردن و سرفه وقار خود را نشان داده و جلوی دهان و بینی خود را بگیرند!

·         افرادی که سریع عطسه می کنند اغلب شخصیت تند و تیزی دارند
منبع : هفته نامه سلامت



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha