شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 72922

اسباب‌بازی‌هایی که برای تقویت حس بینایی و شنوایی طراحی شده‌اند، رنگ‌های روشن و شاد دارند یا صدا‌های ساده تولید می‌کنند و آنهایی که دست گرفتن‌شان راحت است و جزئیات ساده و واضحی دارند، می‌توانند انتخاب مناسبی برای این سن باشند.

بهترین اسباب بازی برای نوزادان تا ماه ششم
سلامت نیوز :در این سن نوزادان مهارت‌های فیزیکی زیادی کسب می‌کنند، قدرت بینایی آن‌ها شکل می‌گیرد و یاد می‌گیرند با نگاه اجسام را دنبال کنند، به صدا‌ها با دقت گوش می‌کنند و می‌توانند جهت صدا را به خوبی تشخیص بدهند. مهارت‌های دستی نوزادان در این سن افزایش می‌یابد و با به هم کوبیدن دست‌ها و بعد با باز و بسته کردن ارادی انگشتان یاد می‌گیرند چطور از دست‌های‌شان استفاده کنند. پا‌های‌شان را کشف می‌کنند و مدام به سمت دهان می‌برند تا این عضو تازه کشف شده را بهتر بشناسند. در واقع نوزادان در این سن برای شناخت بهتر هر چیزی، آن را اول در دهان‌شان می‌گذارند، برای همین باید خیلی مواظب باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در این سن ماهیچه‌های بدن نوزاد قوی‌تر شده، سر و گردن خود را سفت می‌گیرد و با کمک گرفتن از کسی یا چیزی می‌تواند بنشیند. بسیاری از نوزادان با قوی شدن ماهیچه‌ها غلتیدن، تاب خوردن و پهلو به پهلو شدن را هم در این سن آغاز می‌کنند. از لحاظ توانایی‌های ذهنی، وقتی استفاده از چشم‌ها و گوش‌ها را یاد گرفتند دیگر هیچ‌چیز و هیچ‌کس از دیدشان پنهان نمی‌ماند. اگرچه تحرک چندانی ندارند اما با چشم‌ها و گوش‌های‌شان به مکاشفه دنیای اطراف و آدم‌های پیرامون‌شان می‌پردازند و با دست و پا و دهان سعی می‌کنند هر چیزی که سر راه‌شان باشد، بشناسند. از صدا‌ها و کارهایی که می‌کنند لذت برده و در انتظار مشاهده نتیجه می‌نشینند، رابطه علت و معلولی را کشف می‌کنند، غریبه‌ها را از آشنایان تشخیص می‌دهند و به خوبی متوجه تغییر در چهره افراد می‌شوند. کارهای تقلیدی از این سن شروع می‌شود و کودک برحسب توانایی خود برای تقلید آنچه می‌بیند یا می‌شنود تلاش می‌کند.

از نظر اجتماعی ممکن است به برخی افراد یا چهره‌ها و صدا‌ها علاقه خاصی نشان بدهد و ممکن است از برخی هم گریزان باشد. خندیدن‌های ارادی به صدا‌ها و حالات چهره در این سن آغاز می‌شود و در واقع نوزاد رفته رفته درکی واقعی از دنیای اطراف پیدا می‌کند. نوزادان صفر تا ۶ ماهه جلب توجه کردن را یاد می‌گیرند و خواستار ایجاد ارتباط با محیط اطراف هستند و راهکارهای متفاوتی برای این منظور در پیش می‌گیرند. جیغ‌های شادمانی، صداهای منقطع و بی‌معنی و آقون آقون‌های کودک برای جلب توجه و ایجاد آنچه او یک رابطه کلامی می‌پندارد، از این سن شروع می‌شود. اسباب‌بازی‌هایی که برای تقویت حس بینایی و شنوایی طراحی شده‌اند، رنگ‌های روشن و شاد دارند یا صدا‌های ساده تولید می‌کنند و آنهایی که دست گرفتن‌شان راحت است و جزئیات ساده و واضحی دارند، می‌توانند انتخاب مناسبی برای این سن باشند. این اسباب‌بازی‌ها نباید قطعات کوچک و جدا شونده داشته باشند چون در این سن نوزاد همه چیز را به دهانش می‌برد.

بازی‌های ساختنی

از ۴ ماهگی که کودک کنترل انگشتانش را یاد می‌گیرد، مکعب‌های پارچه‌ای با رنگ‌های روشن می‌توانند ساعت‌ها او را سرگرم کنند. شاید اوایل فقط مکعب‌ها را برای گاز گرفتن مورد استفاده قرار بدهد، اما کم کم یاد می‌گیرد مکعب را در دستش بچرخاند تا به وجوه مختلف آن نگاهی بیندازد و بعد پرتاب کردن آن را یاد خواهد گرفت و کمی که بزرگ‌تر شد روی هم سوار کردن یا قطار کردن مکعب‌ها هم به یکی از بازی‌های محبوب او تبدیل می‌شود.

اسباب‌بازی‌های حرکتی

تاب‌های فنری با ارتفاع کم در این سن می‌تواند یکی از مفرح‌ترین بازی‌ها برای نوزاد باشد. این تاب‌ها که جزو دسته اسباب‌بازی‌های حرکتی به حساب می‌آیند کودک را به ضربه زدن به زمین با پا‌هایش تشویق می‌کند و با این کار عضلات پا‌ها و بدنش که باید روزی از آن‌ها برای راه رفتن استفاده کند، قوی‌تر می‌شوند.

اسباب‌بازی‌های خلاق

بازی‌هایی که یک موقعیت خیالی را در ذهن کودک تقویت کرده و با دنیای واقعی همانندسازی می‌کنند، علاوه بر افزایش خلاقیت می‌توانند سرگرم کننده هم باشند، عروسک‌های پارچه‌ای و عروسک‌های انگشتی می‌توانند در این سن ساعت‌ها نوزاد شما را سرگرم نگه دارند. به کمک این عروسک‌ها می‌توانید یک گفت‌وگوی کوتاه و عادی یا یک سناریوی جذاب و در عین حال ساده را برای نوزاد به نمایش بگذارید و ببینید چطور با خنده‌های‌گاه به‌گاه یا نگاه کنجکاوش شما را به ادامه نمایش تشویق می‌کند.

حدود قیمت: 15 هزار تومان

عروسک‌های پارچه‌ای که پرز نمی‌دهند برای نوزاد مناسب‌ترین اسباب‌بازی هستند. نوزاد کنترل زیادی بر حرکاتش ندارد و ممکن است عروسک را به صورتش بزند. در این صورت با عروسک‌های پارچه‌ای آسیب نمی‌بیند. به علاوه نوزاد می‌تواند راحت این عروسک‌ها را به دهان بگذارد، بدون اینکه نگران باشید پرز پارچه در دهانش برود.

اسباب بازی‌های دستی

از آنجا که در این سن، نوزاد استفاده از دست‌هایش را یاد می‌گیرد اسباب‌بازی‌هایی مناسب‌ترند که لمس کردن، حس کردن و گرفتن را در نوزاد تقویت کنند. مثلا اسباب‌بازی‌های فشاری یا اسباب‌بازی‌هایی مثل جغجغه که با تکان دادن، صدا تولید می‌کنند، یک دسته کلید یا حلقه‌های تو در تو تمام مهارت‌های دستی نوزاد را تقویت کرده و سرگرمی‌های مناسبی برای این سن هستند.

حدود قیمت: 50 هزار تومان

هر نوزادی به یک جغجغه نیاز دارد. این اسباب‌بازی از زمان‌های بسیار قدیم برای سرگرم کردن بچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته. صدای جغجغه حواس نوزاد را پرت می‌کند و گریه‌اش را قطع می‌کند. این ست، یک مجموعه کامل جغجغه است. با شکل‌ها و رنگ‌های مختلف و همه قابل شست‌وشو.

حدود قیمت: 120 هزار تومان

این اژدهای بامزه و بزرگ برای نوزاد مناسب‌ترین اسباب‌بازی است. موزیکال است و 5 جای مختلف آن صدای مختلف می‌دهد. دستش تکان می‌خورد و گلی که روی سینه‌اش است، از جیب بیرون می‌آید. درست است که این عروسک برای نوزادها طراحی شده ولی جذابیتش آنقدر هست که کودک شما تا مدت‌ها با آن سرگرم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha