شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 72875

بسیاری از خانم‌ها تصور می‌كنند كه بارداری به پوسیده‌شدن دندان‌ها و بروز مشكلات دندانی در آنها منجر می‌شود؛ اما چنین تصوری یك باور اشتباه محسوب می‌شود، چراكه تاكنون ارتباطی بین پوسیدگی دندان و بارداری به طور قطعی مشخص نشده است.

حفظ‌سلامت دندان در دوران بارداری
سلامت نیوز : بسیاری از خانم‌ها تصور می‌كنند كه بارداری به پوسیده‌شدن دندان‌ها و بروز مشكلات دندانی در آنها منجر می‌شود؛ اما چنین تصوری یك باور اشتباه محسوب می‌شود، چراكه تاكنون ارتباطی بین پوسیدگی دندان و بارداری به طور قطعی مشخص نشده است. در واقع پوسیدگی دندان، در تمام دوران زندگی و از جمله طی بارداری به عملكرد باكتری‌ها در دهان، رژیم غذایی حاوی كربوهیدرات و بهداشت ضعیف دهان باز می‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بر همین اساس دكتر آرش منصوریان، دانشیار و مدیر گروه بیماری‌های دهان و فك و صورت دانشگاه علوم پزشكی تهران بشدت بر حفظ بهداشت دهان و دندان طی بارداری تاكید می‌كند و می‌گوید: كنترل روند پوسیدگی طی بارداری بسیار مهم است؛ زیرا بزاق مادر، اولین وسیله انتقال باكتری‌های عامل پوسیدگی دندان به نوزاد است.

این متخصص بیماری‌های دهان در گفت‌و‌گو با جام‌جم این تصور را كه از دست رفتن حداقل یك دندان در هر بارداری امری اجتناب‌ناپذیر است، نادرست می‌داند و توضیح می‌دهد: برخی افراد تصور می‌كنند كه طی بارداری، كلسیم دندان‌های مادر به تأمین نیاز جنین اختصاص می‌یابد، در حالی‌كه نیاز كلسیمی جنین از طریق ذخیره استخوانی مادر تامین می‌شود. به این علت مصرف كلسیم برای حفاظت از دندان‌ها مجاز نیست و فقط ممكن است پزشك برای تامین نیازهای تغذیه‌ای عمومی مادر و كودك، كلسیم تجویز كند.

خونریزی از لثه زیاد اتفاق می‌افتد

شایع‌ترین عارضه دهانی در دوران بارداری ژنژیویت حاملگی یا همان خونریزی و حساس شدن لثه‌ها نسبت به محرك‌های موضعی همچون مسواك است.

دكتر منصوریان درباره این عارضه می‌‌گوید: خونریزی از لثه‌ها ناشی از التهاب لثه‌ها و افزایش ترشح هورمون استروژن طی بارداری است كه معمولا از ماه دوم بارداری شروع می‌شود. این متخصص به جرم دندان نیز به عنوان یكی از عوامل موثر در خونریزی از لثه‌ها اشاره می‌كند و می‌افزاید: جرم‌گیری و حفظ بهداشت مناسب دهان طی بارداری ضروری است و بنابر تاكید دندانپزشكان در صورتی كه جرم‌ها به ایجاد ضایعه‌های خونریزی دهنده منجر شود یا جویدن را با مشكل روبه‌رو سازد، باید از طریق جراحی یا لیزر برداشته شود.

3 ماهه دوم بارداری؛ زمان رسیدگی به مشكلات دندانی

سه ماهه دوم بارداری بی‌خطرترین دوره برای انجام هر نوع اقدام درمانی در حوزه پزشكی و دندانپزشكی است؛ البته در هر شرایطی بهتر است كارهای اساسی دندانپزشكی یا اعمال جراحی مهم را تا بعد از زایمان به تأخیر انداخت.

به گفته دكتر منصوریان اوایل سه ماهه سوم هم، زمان خوبی برای درمان‌های معمول دندانپزشكی است، اما بعد از اواسط سه ماهه سوم نباید هیچ‌گونه عمل دندانپزشكی انتخابی برای باردار صورت بگیرد.

نكته بسیار مهم آن‌كه بارداران باید از دراز كشیدن طولانی‌مدت روی صندلی دندانپزشكی اجتناب كنند تا دچار عوارض ناشی از كاهش فشارخون نشوند. درباره سه ماهه اول بارداری نیز به علت آسیب‌پذیر‌بودن جنین در این دوره هیچ‌گونه عمل دندانپزشكی انتخابی نباید انجام گیرد.

ترس از رادیوگرافی‌های دندانی

انجام رادیوگرافی دندانی در دوران بارداری از مواردی است كه هنوز مورد بحث است. بی‌شك از كاربرد اشعه طی بارداری بویژه در سه ماهه اول باید اجتناب كرد، زیرا جنین در حال رشد به طور خاصی مستعد آسیب‌های ناشی از پرتونگاری است.

دكتر منصوریان اضافه می‌كند: چنانچه انجام درمان‌های دندانپزشكی ضرورت پیدا كند، معمولا برای تشخیص صحیح و درمان مناسب نیاز به رادیوگرافی خواهد بود. در چنین شرایطی استفاده از روپوش‌های سربی ضروری است. با این حال تاكید می‌شود كه باوجود ناچیز بودن خطرات رادیوگرافی‌های دندانپزشكی، دندانپزشك نباید در دوران بارداری بی‌پروا اقدام به تجویز آن كند؛ یعنی رادیوگرافی باید به طور انتخابی و فقط هنگام ضرورت و به منظور رسیدن به اهداف تشخیص و درمان مناسب انجام شود.

استامینوفن؛ بهترین داروی مسكن در بارداری

بسیاری از باردارانی كه به رفع مشكلات دندانی خود اقدام می‌كنند برای استفاده از مسكن‌ها در دوره بعد از درمان دچار تردید هستند و به همین علت حاضرند درد بكشند، اما مسكن نخورند.

دكتر منصوریان برای رفع نگرانی چنین افرادی مصرف استامینوفن را به عنوان بهترین داروی مسكن انتخابی طی بارداری توصیه و اظهار می‌كند: مصرف آسپرین‌ها خطر انقباض مجاری عروقی، خونریزی‌های پس از زایمان و تأخیر در زایمان را به دنبال خواهد داشت كه این خطر در سه ماهه سوم افزایش می‌یابد.

درباره آنتی‌بیوتیك‌ها نیز پنی‌سیلین‌ها، اریترومایسین و سفالوسپورین‌ها برای مادر باردار و فرزندش بی‌خطر است. در صورت كنترل نشدن عفونت با این داروها باید میزان مصرف دارو را افزایش داد یا دفعات تجویز را بیشتر كرد. همچنین تتراسایكلین در دوران بارداری نباید تجویز شود، اما بهترین توصیه به بارداران برای درمان مشكلات دندانی آن است كه رادیوگرافی‌ها، اعمال ترمیمی، روكش دندان و جراحی‌های مهم را تا بعد از بارداری به تأخیر اندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha