فوق‌تخصص تغذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین گفت: رژیم‌های لاغری مناسب باید حاوی مواد غذایی مختلف از جمله انواع میوه ها و سبزیجات، شیر و لبنیات کم چرب، گوشت‌ها، و کربوهیدرات‌ها، باشد.

رژیم لاغری مناسب حاوی تمام مواد غذایی است/ یک شام خوب برای لاغر شدن

سلامت نیوز: فوق‌تخصص تغذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین گفت: رژیم‌های لاغری مناسب باید حاوی مواد غذایی مختلف از جمله انواع میوه ها و سبزیجات، شیر و لبنیات کم چرب، گوشت‌ها، و کربوهیدرات‌ها، باشد.


دکتر عزیزاله کمال‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت نیوز در مورد یک رژیم غذایی مناسب اظهار داشت: به طور کلی به افرادی که قصد کاهش وزن را دارند، توصیه می‌شود که مقدار غذای مصرفی خود را به دو سوم تا نصف قبل برسانند.


هیچ ماده غذایی را حذف نکنید
وی ادامه داد: کاهش میزان غذا برای کاهش وزن به این دلیل است که قطع یک‌باره یک نوع ماده غذایی ممکن است برای سلول‌ها مشکل ایجاد کند.
 
این فوق‌تخصص تغذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین تصریح کرد: اگر شما بتوانید این موضوع را به همراه روزانه حدود نیم ساعت تا یک ساعت پیاده‌روی به صورت 10 دقیقه تند و 10 دقیقه آرام و عدم مصرف و یا کاهش مصرف روغن‌های اشباع شده در گوشت قرمز و همچنین کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای مانند برنج و ماکارونی به نصف مقدار مصرفی در گذشته رعایت کنید به تدریج کاهش وزن پیدا می‌کنید.


کمال‌زاده عنوان کرد: اگر مقدار برنج مصرفی بسیار کاهش یابد و در روز حدود 50 گرم مصرف شود، مناسب است و سعی شود در وعده شام از برنج حتی‌الامکان استفاده نشود.


شیر و ماست فراموش نشود
وی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز به مقدار یک واحد (45 گرم) در روز کفایت می‌کند، تصریح کرد: گوشت سفید مرغ تا دو واحد در روز، ماهی در هر هفته دو تا سه نوبت، نان سبوس‌دار به مقدار چند کف دست و به میزان جمعا 100گرم در صبحانه، نهار و شام برای کاهش وزن مناسب است.


پنیر مصرفی به مقدار 40 گرم از نوع کم چرب، شیر کم چرب به مقدار دو لیوان و ماست به مقدار یک کاسه در روز مصرف شود و پنیر را می‌توانید در صبحانه همراه با گردو و شیر را با غلات (50 گرم) استفاده کنید.


کمال‌زاده افزود: تخم مرغ هر دو روز یک عدد، سبزیجات تازه و خام به اندازه کافی، صیفی‌جات مثل خیار، گوجه، هویج، کاهو و ... به اندازه کافی(400گرم در روز) مصرف شود و از قارچ هم می‌توانید، سه تا چهار نوبت در هفته استفاده کنید و مصرف میوه‌جات در حد 400 گرم در روز مناسب است.


یک شام خوب برای لاغر شدن
وی خاطر نشان کرد: برای شام بهتر است، مقدار کافی صیفی‌جات به همراه مقدار کمی نان و یک لیوان شیر کم چرب مصرف کنید.
این فوق‌تخصص تغذیه و متابولیسم انرژی و پروتئین در مورد میزان مصرف شیرینی در یک رژیم لاغری اظهار داشت: در رژیم‌های لاغری اگر از شرینی‌جات طبیعی استفاده کنید، بهتر است و شیرینی‌جاتی مانند عسل در حدود یک قاشق مرباخوری، خرما در حد یک تا دو عدد و کشمش یا توت در حد 20 گرم مناسب است.
کمال‌زاده تصریح کرد: اگر از شکلات یا شرینی‌جات قنادی استفاده کردید، این مواد باید جایگزین شرینی‌جات طبیعی شود که حد آن می‌تواند یک شکلات و یک تکه کوچک شیرینی باشد.
سیب‌زمینی را به صورت سرخ کرده استفاده نکنید، مغزها در حد یک مشت بسته در سه نوبت در هفته، جوانه غلات همراه با سالاد به مقدار سه نوبت در هفته باشد و از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ کرده بیرونی و غذاهای بیرونی و رستورانی خودداری شود.

در رژیم‌های لاغری باید از مصرف مواد شور و موادی مانند چیپس و پفک خودداری شود.


کمال‌زاده افزود: سعی شود، برای پخت غذای سرخ‌کردنی از روغن سرخ‌کردنی و برای مصارف دیگر از روغن مایع زیتون، کنجد و کانولا (کلزا) و در صورت نبود این روغن‌ها از آفتاب‌گردان استفاده شود.
وی تصریح کرد: برای اینکه در زمان رژیم دچار کم‌خونی نشوید در غذای هفتگی به مقدار کافی از حبوباتی مانند عدس استفاده شود و یا اینکه از مکمل آهن با مشورت پزشک در هر سه روز یک بار استفاده کنید.
کمال‌زاده عنوان کرد: از مکمل اسید فولیک و ویتامین‌های ب مثل B1 و B2 و یا Bکمپلکس و مکمل روی می‌توانید هر سه روز یک بار استفاده کنید.
وی خاطر نشان کرد: بهتر است در رژیم‌های لاغری از تمام مواد غذایی مناسب در جیره روزانه و یا هفتگی استفاده کنید، اما مقدار را تا نصف مقدار مصرفی قبل کاهش دهید و اگر به این برنامه پایبند باشید، طی سه ماه کاهش وزن مناسبی پیدا می‌کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha