شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 68660
سلامت نیوز : شاید این روزها خیلی شنیده‌اید كه دوستان و اطرافیان شما پس از بهبود سرماخوردگی همچنان از سرفه رنج می‌برند و شاید هم خود شما این مشكل را دارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ سرفه مزمن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ از جمله علل سرفه مزمن می‌توان به حساسیت و آلرژی، سینوزیت و ترشحات پشت حلق، آلودگی هوا، گرد و غبار، برگشت اسید معده یا ترش كردن، سیگار كشیدن، حیوانات خانگی، عفونت ریه، التهاب حلق، سل و بدخیمی اشاره كرد.

گاهی سرفه علامت یك بیماری است، بنابراین در برخورد با سرفه‌های مزمن و طولانی حتما بایدبه پزشك مراجعه كرد و علت آن را پیدا و درمان كرد.

پس از آن كه علت سرفه مزمن مشخص شد، می‌توان از روش‌های ساده و بی‌عارضه‌ای در كاهش یا درمان آن استفاده كرد.

خشكی هوا می‌تواند یكی از علل ایجاد یا تشدید سرفه باشد، یك توصیه عمومی استفاده از دستگاه بخور بویژه بخور سرد در منزل یا محل كار برای تمامی افراد است بویژه كسانی كه از مشكلات تنفسی از جمله سرفه مزمن، سینوزیت یا حساسیت‌های تنفسی رنج می‌برند.

گل ختمی گیاهی با طبع سرد است كه اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد. نوشیدن جوشانده گل ختمی به دلیل داشتن تركیبات موسیلاژی و نرم‌كننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشك و مزمن مفید باشد. این گیاه همچنین دارای اثرات خلط‌آور خوبی است.دم‌كرده یا جوشانده آویشن نیز از تركیبات گیاهی بسیار موثر در درمان سرفه است. حتما از تركیب عسل و لیمو نیز شنیده‌اید. می‌توانید برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌های شدید آن را امتحان كنید.

در شرق آسیا و چین از تركیب زنجبیل، پیازچه و عسل و سپس جوشاندن آن برای حدود 10 دقیقه و نوشیدن آن برای چند بار به عنوان یك معجزه‌گر برای كاهش یا درمان سرفه‌های شدید یا مزمن نام می‌برند.

یك روش دیگر این است كه دارچین پودر نشده را جوشانده و پس از صاف كردن میل كنید. دم‌كردن عناب و زنجبیل نیز در كاهش سرفه بسیار موثر است. بارهنگ، حریره بادام و دانه به نیز می‌تواند به عنوان نرم‌كننده سینه و كاهنده سرفه استفاده شود.

یك تركیب دیگر اضافه كردن حدود 40 ـ30 قطره تنتور شیرین بیان در یك لیوان آب گرم و نیز یك قاشق موم عسل است كه می‌تواند باعث روان شدن مخاط و كاهش سرفه شود. البته مصرف آن برای كسانی كه دارای فشارخون بالا هستند، ممنوع است. تركیبات نعنا و ثعلب نیز درمان خوبی برای سرفه‌های مزمن است.

ماساژ قسمت بالایی قفسه سینه و ناحیه زیر شانه‌ها تا دیافراگم نیز روش بسیار خوبی در تحریك ریه‌ها برای بهتر شدن تهویه و روان شدن جریان مخاط و كاهش سرفه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha