دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 62320

در جایی که موضوع دارو و سلامت در اولویتهای هفتم و هشتم دولت قرار دارد و بودجه لازم به حوزه سلامت اختصاص داده نمی شود، نمی توان انتظار داشت همه مشکلات توسط وزیر بهداشت حل شود.

سئوال از خانم وزیر کلید می خورد ؟
سلامت نیوز : مدتی است که بازار دارو و واکسن به تکاپو افتاده و در کنار گرانی لوازم و تجهیزات پزشکی، هزینه‌های سلامت به اندازه‌ای افزایش یافته که به قول وزیر بهداشت، اوضاع کنونی کشور به شرایط جنگی می ماند اما بیان این سخنان از سوی ارشدترین مقام متولی بهداشت در کشور هم سبب نشده تا راهکاری برای برون رفت از اوضاع وخیم درمان اندیشیده شود تا جایی که به تازگی شنیده می‌شود اولویت ارز تخصیصی برای دارو و تجهیزات پزشکی به جایگاه آخر ارز مرجع سقوط کرده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین ؛ کار حتی به جایی رسیده است که وزیر بهداشت شخصا در این خصوص هشدار داده و گفته است: چیزی در حدود ۷.۵ درصد از جمعیت کشور با هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند.

البته این تنها نیمی از ماجرای دردناک حوزه سلامت است، چرا که از یک سو با ورود به نهمین ماه سال، تنها ششصد میلیون دلار از دو و نیم میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو تأمین شده است و از سوی دیگر، افزایش چند برابری نرخ ارز در ماه‌های اخیر، عملا کاری کرده که حتی تأمین ارز با نرخ مرجع هم برای حل مشکلات کافی نباشد، چراکه مقابله با التهاب پدید آمده در بازار، دست‌کم به چند ماه زمان نیاز دارد.

ماجرا اما از این قرار است که وزیر بهداشت که کمبود دارو و مشکلات دارویی را تلویحا رد می کرد، از بانک مرکزی خواسته است تا تعلل در تخصیص ارز دارو را جبران کند تا به این ترتیب مشکلاتی را که ارز برای دارو به وجود اورده، بپذیرد.

وزیر بهداشت در این خصوص گفته: بانک مرکزی تعلل در اختصاص ارز دارو را جبران کند زیرا نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غیررسمی می‌توانیم دور بزنیم ولی مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانیم دور بزنیم. بنابراین باید مسئولان بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کرده و تعلل های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این پس جبران کنند.

مرضیه وحید دستجردی افزود: با دارو که وابسته به جان مردم است نمی‌توان شوخی کرد، ما به هر طریقی که شده داروی مردم را تامین می‌کنیم.وی همچنین تاکید کرد: اگر خدای نکرده در این زمینه تعللی صورت بگیرد و زمان را از دست بدهیم در آینده دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد و امیدوارم بانک مرکزی به آنچه تعهد کرده است، عمل کند تا به این ترتیب این مساله که حالا نیز مشکلاتی در حوزه دارو وجود دارد ، تاکید شود.

این در حالی است که هنوز از یاردها نرفته است که "منوچهر اسماعیلی لیوسی" نوجوان ۱۵ ساله و مبتلا به بیماری هموفیلی در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو درگذشت.امری که سبب شد کمبود دارو برای بیماری های خاص و صعب العلاج بیش از پیش مشخص شود و ناصر خسرو باز هم پاتوق کسانی باشد که برای پیدا کردن داروی خاص برای بیمارشان سرگردان مانده اند.حالا اما کار به جایی رسیده است که مجلس نیز وارد کار زار دارویی شده و خبر از احتمال استیضاح و یا سوال از وزیر بهداشت در صحن مجلس پیچیده است.

هر چند که حسن تأمینی‌لیچایی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت در مورد تأمین و ذخیره‌سازی دارو بسیار ضعیف عمل کرده و این موضوع موجب شده که با کمبود دارو مواجه شویم، در خصوص موضوع استیضاح وزیر بهداشت گفته: با توجه به اینکه در یک هفته اخیر، مشکلات دارویی کمتر شده و از بحران کمبود دارو خارج شده ایم، موضوع استیضاح خانم وزیر منتفی است اما وی پیش از این عنوان داشته بود که در صورت تداوم بحران کمبود دارو در کشور، موضوع استیضاح وزیر بهداشت قطعی خواهد بود.

از سوی دیگر، نعمت الله منوچهری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص جدی بودن موضوع استیضاح وزیر بهداشت گفت: من فکر نمی کنم در این شرایط، استیضاح خانم وزیر به نتیجه ای برسد. اما جای سئوال و تذکر از او وجود دارد.

وی با تاکید بر تلاشهای وزیر بهداشت برای کاهش مشکلات حوزه سلامت، اظهارداشت: در جایی که موضوع دارو و سلامت در اولویتهای هفتم و هشتم دولت قرار دارد و بودجه لازم به حوزه سلامت اختصاص داده نمی شود، نمی توان انتظار داشت همه مشکلات توسط وزیر بهداشت حل شود.

به این ترتیب به نظر می رسددرنهایت خانم وزیر باید برای پاره ای از توضیحات ، سری به بهارستان نهم بزند و به سوالات نمایندگان پاسخ گوید.باید منتظر ماند و دید در نهایت مشکلات دارویی مردم که ارتباط مستقیم با جان و سلامت آنها دارد حل خواهد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha