سلامت نیوز : به گفته یک فوق تخصص گوارش، 10 تا 20 درصد مردم به کولیت عصبی روده مبتلا هستند.

دکتر حسین خدمت در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: این بیماری خود را به صورت درد در ناحیه شکم و اختلال در اجابت مزاج نشان داده و در دهه دوم، سوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اختلال در اجابت مزاج خود را به صورت اسهال یا یبوست مداوم، نفخ شکم، اتساع معده، بزرگی شکم، سوزش سردل و یا اسهال و یبوست متناوب نشان می‌دهد.

به گفته وی، حدود 30 درصد از بیماران علائم بسیار خفیفی از بیماری داشته و معمولا مشکل خود را طبیعی می‌پندارند اما نزدیک به 60 درصد نیز علائمی با شدت متوسط دارند که بیشتر مراجعان به مطب‌ها را این گروه تشکیل می‌دهند.

دکتر خدمت تاکید کرد: از آنجا که این بیماری مزمن است ممکن است سال‌ها همراه بیمار باشد.

این فوق تخصص گوارش در خصوص علت ابتلا به کولیت عصبی، اظهار کرد: تاکنون علت خاصی برای این بیماری شناسایی نشده و تنها مجموعه‌ای از علل محیطی و ژنتیکی به عنوان عواملی که در بروز بیماری نقش دارند، معرفی می‌شوند.

وی افزود: برخی از افراد به دلایل ژنتیکی و جنبه‌های روحی و روانی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همچنین برخی عوامل محیطی مانند تغذیه نامناسب و استرس‌هایی که از بیرون به فرد وارد می‌شود در بروز این بیماری نقش دارند.

خدمت درباره تفاوت کولیت عصبی با کولیت زخمی، اظهار کرد: کولیت زخمی بسیار کمتر از کولیت عصبی بوده و از هر 1000 نفر، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. همچنین کولیت زخمی برخلاف نوع عصبی آن التهابی بوده و روی چشم و ستون فقرات، کبد و صفرای فرد اثرات بسیار بدی می‌گذارد به صورتی که ممکن است منجر به کوری فرد یا از کار افتادن کبد بیمار شوند.

وی ادامه داد: دردهای کلیه، افسردگی، اضطراب، اختلالات جنسی و اختلالات عصبی نیز از علائم کولیت زخمی هستند که در افرادی که کولیت عصبی دارند، دیده نمی‌شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کولیت عصبی به هیچ عنوان خطرناک نیست، افزود: این بیماری هیچ‌گاه تبدیل به بیماری‌های جدی مانند سرطان، زخم روده و خون‌ریزی نمی‌شود و تاثیری در طول عمر افراد ندارد بنابراین بیماران نباید به دلیل مزمن بودن این بیماری، داروها را قطع کنند زیرا داروها در تخفیف بیماری بسیار موثر بوده و اگر بیماری را به طور کامل درمان نکنند، عوارض آن را تا 70 درصد تخفیف خواهند داد.

خدمت در پایان تاکید کرد: بیماری کولیت هیچ تاثیری در انجام کارهای عادی افراد نداشته و آنها می‌توانند به راحتی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha