دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 61740

روزانه 110 نفر، ماهیانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر به دلایل مختلف مانند زایمان های نادرست، برخی جراحی ها و تصادف های جاده ای به تعداد معلولان افزوده می شود.

روزی 110 نفر معلول می شوند
سلامت نیوز : سوسن نوری: رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور گفت: روزانه 110 نفر، ماهیانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر به دلایل مختلف مانند زایمان های نادرست، برخی جراحی ها و تصادف های جاده ای به تعداد معلولان افزوده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ علی همت محمودنژاد رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور به مناسبت 12 آذر (روز جهانی معلولان) در گفت و گو با «حمایت» حرف هایی را به زبان می آورد که همه نشان از غفلت و بی توجهی همگان به معلولان دارد! کسی که با 90 درصد معلولیت با حوصله و دلسوزی فراوان نسبت به اقشار معلول فعالیت خود را با امیدواری دنبال می کند و چشم به روزهای روشن برای همنوعان خود دارد.

مستمری یا 2 کیلو گوشت!
محمود نژاد به این سوال كه در حال حاضر تعداد معلولان در کشور چند نفر اند؟ اینگونه پاسخ دادكه هم اکنون بیش از 3 میلیون نفر در ایران معلول وجود دارد که از این تعداد حدود 560 هزار نفر نابینا و کم بینا، 500 هزار نفر ناشنوا و نیمه شنوا، یک میلیون و 500 هزار نفر معلولان جسمی حرکتی و 500 هزار نفر دارای سایر معلولیت ها مانند سندروم دان و اوتیسم هستند. از کل آمار به دست آمده فقط یک میلیون و 200 هزار نفر در سازمان بهزیستی پرونده دارند و از این تعداد 300 هزار نفر ماهیانه مستمری به مبلغ 40 هزار تومان معادل 2 کیلوگرم گوشت دریافت می کنند. فقط 350 هزار نفر از تعداد ذکر شده تا ابتدای سال جاری بیمه مکمل بودند که امسال بیمه آنان نیز تمدید نشد.

معلولان سرشماری نمی شوند!
وی با اظهار ناخرسندی از کوتاهی مسئولان کشوری به مشکلات معلولان اظهار کرد: در سرشماری سالیانه کشور از خانوارها سوالی مبنی بر اینکه «آیا معلولی در منزل شما زندگی می کند یا خیر؟» نمی شود تا از این طریق بتوان به جمعیتی دقیق و رسمی از معلولان دست یافت. این امر نشان می دهد مسئولان برای چشم انداز و برنامه ریزی های آتی کشور جایی را برای قشر معلول در نظرنمی گیرند.

امان از صنعت خودروسازی
محمودنژاد با انتقاد شدید از غیر استاندارد بودن خودروهای تولیدی در صنعت خودروسازی کشور، خواستار رسیدگی مسئولان مربوط به این موضوع شد و افزود: روزانه 110 نفر، ماهیانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر به دلایل مختلف مانند زایمان های نادرست، برخی جراحی ها و تصادف های جاده ای به تعداد معلولان افزوده می شود که این امر مستلزم رعایت موارد پیشگیری و برنامه ریزی در این زمینه است. برای مثال صنعت خودروسازی با تولید خودروهای غیراستاندارد نقش بسزایی در افزایش آمار معلولان دارند بنابراین دولت با وضع قانون باید این صنعت را وادارد که به ازای هر ایجاد معلولیتی در افراد غرامت به فرد آسیب دیده بپردازد.

خانواده های بی دفاع معلولان
رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور در پاسخ به این سوال که «هزینه های درمانی معلولان چگونه پرداخت می شود؟» گفت: به طور مثال تمامی هزینه های درمانی از جمله حق پرستاری و حق معاش افراد بسترگرا و ضایعه نخاعی از سبد خانوار تامین می شود، در صورتی که در کشورهای دیگر نگرش جدی و مسئولانه مدیران و دست اندرکاران امر در راستای کاهش مشکلات اقشار معلول است اما در ایران از معلول و خانواده معلول هیچ گونه حمایتی نمی شود. به لحاظ پزشکی مسیر پیشگیری و کنترل کاهش معلولیت را به خوبی سپری کردیم اما با وجود تحمیل هزینه های هنگفت به دولت از بروز حوادث جاده ای و ازدیاد معلولان اقدام های جدی و اصولی انجام نمی شود. وی آموزش به مردم و اطلاع رسانی را نیز از عوامل مهم وموثر در کاهش جامعه معلولان دانست.

وعده مسئولان
محمودنژاد با بیان اینکه مسئولان فقط قول واهی برای بهبود وضعیت معلولان کشور می دهند، اظهار کرد: همیشه مسئولان معلولان را شهروندان طلایی جامعه خطاب می کنند در صورتی که در عمل اقدامی برای آنان نمی شود و در واقع معلولان در کشور شهروند درجه 2 محسوب می شوند. وی مناسب سازی نشدن معابر سطح شهر برای معلولان همراه با رعایت نکردن وضعیت خاص آنان از سوی مسئولان شهری را مشکل دیگر معلولان عنوان کرد و افزود: شیب رمپ برای عبور و مرور آسان معلول 3 درصد است در صورتی که این مهم رعایت نمی شود. در بخش دریافت و پرداخت پول از محل عابر بانک ها نیز معلولان با مشکل مواجه هستند، این امر موضوعی امنیتی است اما ساخت خودپردازها به گونه ای است که معلول برای بهره مندی از این گونه خدمات الکترونیکی به ناچار باید از مردم کمک بگیرد. این مشکل نیز نشان می دهد مسئولان در انجام فعالیت های خود جایگاهی را برای معلولان در نظر نمی گیرند.

اشتغال و مسکن معلولان
محمودنژاد میزان بیکاری در میان معلولان را 40 درصد اعلام کرد و در پاسخ به این سوال که «معلولان در زمینه شغل یابی با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟ » گفت: به طور معمول معلولان در دوران پیری در آسایش زندگی نمی کنند زیرا اشتغال آنان درزمان لازم محقق نمی شود، در نظر گرفتن بیمه بازنشستگی برای معلولان در دوره پیری آنان و اختصاص مزایایی در این خصوص مانند بازنشستگی آنان با 20 سال خدمت باید از سوی مسئولان مد نظر قرار بگیرد. وی مشکل مسکن را از دیگر دغدغه های جامعه معلولان ذکر کرد و افزود: مسکن مهر معلولان به سرانجام نمی رسد. کدام معلول می تواند در ابتدا 10 میلیون تومان آورده و 140 هزار تومان به صورت اقساط ماهیانه بپردازد؟ مسئولان باید نیازهای اولیه و جدی معلولان را به مجلس و دیگر مراجع اعلام کنند تا از بار مشکلات این قشر بکاهند.

درخواست از قوه قضاییه
رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور از مسئولان قوه قضاییه در خواست کرد: مشاوری ویژه معلولان در این نهاد به کار بگیرند تا در صورت پیشامد موارد قضایی و حقوقی در بخش معلولان با توجه به وضعیت جسمی و توان آنان تصمیم گیری شود. در دادگاه ها و دادگستری ها امکاناتی مانند بالابر وجود ندارد بنابراین مراجعه یک معلول برای انجام کار در چنین مکان هایی مشکل دیگری است که باید مدیران مربوط، مد نظر قرار دهند.

آرزو برای معلولان
رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور در پاسخ به این سوال که «در روز جهانی معلولان چه آرزویی برای این قشر می کنید؟» گفت: امیدوارم روزی را شاهد باشیم که معلولان به عنوان شهروند عادی در جامعه پذیرفته شوند و در کنار سایر افراد به زندگی خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha